تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۳۱
۰
plusresetminus
تعداد قابل توجهی از مردمان غرب کشور در صنعت زنبورداری در حال فعالیت هستند که بخشی از پایه‌های اقتصادی این خانواده‌ها بر میزان درآمد در این حوزه بستگی دارد.
مرغوب ترین عسل ایران همچنان گمنام است/ بنیاد برکت در صدد احداث اولین کارخانه فرآوری و بسته بندی عسل در کردستان است
به گزارش راه آرمان به نقل از کُردتودی، پرورش زنبور عسل و زنبورداری حرفه‌ای دیرینه است و مردم استان کردستان نیز از گذشته تاکنون این حرفه را نسل به نسل زنده نگه داشته‌اند شرایط آب و هوای مطلوب در کردستان به‌ویژه در فصل بهار و اوایل تابستان در رونق هرچه بیشتر این صنعت تأثیرگذار بوده است. عسل کردستان از کیفیت بسیار بالایی در کشور برخوردار است، اما متاسفانه این روزها مسائل و مشکلات موجود از جمله خشکسالی، ورود عسل‌های تقلبی به بازار کام تولیدکنندگان عسل را تلخ کرده است.
 
 
 
کارآفرین نمونه تولید عسل طبیعی در گفتگو با خبرنگار کُردتودی، اظهار داشت: تولید عسل طبیعی از گیاهان کوهستان، کمتر از استخراج طلا از کوهستان نمی باشد.
 
 
صادق محمدیاری افزود: تولید عسل طبیعی از پوشش گیاهی کوهستان های شهرستان بیجار، کار بسیار سخت و طاقت فرسایی است امّا زیبایی نعمت خداوند در تبدیل شهد گل ها به عسل، توان و امید را در انسان چندین برابر می نماید.
 
 
وی بیان کرد: از دوران جوانی، علاقه فراوانی به پرورش زنبور عسل داشتم و دوره های آموزشی متعددی را پشت سرگذاشتم،و با تلاش و استقامت در این راه توانستم در جایگاه مناسبی به عنوان یک کار آفرین در این حوزه قدم بردارم.
 
ورود عسل‌های تقلبی به بازار به تولیدکنندگان ضرر می رساند
 
کارآفرین نمونه تولید عسل بیجار گروس گفت: بسیاری از مشتریان عسل طلایی گروس، داروسازان و پزشکان می باشند چرا که کیفیت عسل طبیعی برای همه آحاد جامعه، متأسفانه از اهمیت بالایی برخوردار نمی باشد و عموما بسیاری از افراد نمی‌توانند عسل تقلبی را از عسل ارگانیک و طبیعی تشخیص دهند و این کار زمینه سودجویی را برای عده‌ای فراهم می‌کند، ورود عسل‌های تقلبی به بازار به تولیدکنندگان واقعی در این حوزه آسیب می‌رساند.
 
محمد یاری در ادامه افزود: قطعا خشکسالی شدید در سال‌جاری و کاهش پوشش گیاهی در مراتع، تولید عسل را در استان با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد، بنابراین نیاز است که مسئولان برای حل مشکلات این قشر چاره‌اندیشی کنند.

خلاء برند و بسته‌بندی در حوزه عسل کردستان
 
احمدی کارآفرین دیگر است که در گفتگو با خبرنگار کردتودی به صنایع فرآوری عسل در استان اشاره کرد و گفت: با توجه به تولیدات کیفی بالا در حوزه زنبور عسل متاسفانه خلاء برند و صنایع بسته‌بندی در این صنعت در استان کردستان مشهود است یعنی هرچند از لحاظ کیفیت حرف برای گفتن داریم اما از لحاظ بسته‌بندی مشکل داریم لذا توسعه حرفه زنبورداری در کردستان نیازمند ایجاد یک برند خاص در راستای تولید بیشتر و توزیع آن در بازار است.
 
احمدی با بیان اینکه استان کردستان بهترین، مرغوب‌ترین و با کیفیت‌ترین عسل کشور را تولید می‌کند افزود: در راستای تولید عسل استان ظرفیت‌های خوبی به لحاظ کمی و کیفی ایجاد شده است که زمینه‌ساز انجام پروژه‌های بزرگ در ایجاد صنایع تکمیلی و فرآوری این محصول است.
 
این زنبوردار کردستانی گفت: البته در راستای توسعه صنایع بسته‌بندی و فرآوری، سازمان جهاد کشاورزی و سازمان صنعت،معدن و تجارت برای افرادی که تمایل داشته باشند برندسازی کنند و یا صنایع بسته‌بندی در استان راه‌اندازی کنند با ارائه تسهیلات کم ‌بهره و صدور مجوز برای کار آفرینان آسان‌ کاری انجام داده است.
 
وی افزود: وجود داروهای گران قیمت که زنبورداران باید آن را به صورت آزاد تهیه کنند، تعداد زیادی را از ادامه فعالیت در این صنعت منصرف کرده است که این امر جای نگرانی دارد.
 
بنیاد برکت در صدد احداث کارخانه ی فراوری و بسته بندی عسل
 
در ادامه شیخ احمدی کارشناس زنبورداری جهاد کشاورزی کردستان در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: استان کردستان بخاطر داشتن آب و هوا و شرایط پوشش گیاهی مناسب استان مساعدی برای زنبورداری محسوب میشود.
 
وی با اشاره به اینکه دراستان کردستان حدود 7 هزار و 600 نفر در صنعت زنبورداری مشغول به فعالیت هستند افزود:280 کلنی یا کندوی زنبور عسل در استان وجود دارد که سالانه1900 تن عسل تولید می کنند.
 
شیخ احمدی در ادامه افزود: براساس استعدادی که این استان برای تولید عسل دارد کارهای زیادی مانند برگزاری کلاس های آموزشی شیوه های نوین رویال که یکی از دیگر از محصولات تولید شده زنبور عسل است به انجام برسانیم و همین امر باعث شد تا تولید ما از صفر کیلو به 650 کیلو گرم زل رویال با قیمت ده میلیون تومان برسد که این خود میتواند کمک اقتصادی مناسبی هم برای زنبوردار و هم برای کشور باشد.
 
این کارشناس خاطر نشان کرد: در استان کردستان و در حوزه زنبورداری در صدد آن هستیم که با افزایش ملکه ها در جهت تقویت کلنی های برآیم تا تولید این عسل را به چند برابر و در حد صادرات برسانیم. 
 
وی در ادامه گفت: برندسازی و بسته بندی مناسب یکی از مشکلات تولیدکنندگان عسل در استان کردستان است که بیشتر زنبورداران در حال دست و پنچه نرم کردن با آن هستند.
 
شیخ احمدی در ادامه افزود: با عقد قرارداد با بنیاد برکت درصدد افتتاح یک کارخانه برای بسته بندی و فراوری محصولات تولید عسل در استان هستیم که امیدواریم با رایزنی های لازم به نتیجه برسد.
انتهای پیام/
https://armanekerman.ir/vdciurazqt1aru2.cbct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین