تاریخ انتشار :شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۵
۰
plusresetminus
کامران شفائی گفت: بیماری آنفلوانزا تب نزله ای حاد و بشدت واگیردار در انسان و حیوانات می باشد این بیماری تنفسی یکی از مهمترین بیماریهای صنعت طیور می باشد و باعث همه گیری متعددی در کشورهای مختلفی شده است.
به گزارش راه آرمان؛ کامران شفائی رئیس اداره دامپزشکی شهرستان انار گفت: بیماری آنفلوانزا تب نزله ای حاد و بشدت واگیردار در انسان و حیوانات می باشد این بیماری تنفسی توسط ویروسی از خانواده اورتو میکسو ویریده ایجاد می شود که یکی از مهمترین بیماریهای صنعت طیور می باشد و باعث همه گیری متعددی در کشورهای مختلفی شده است.
رئیس اداره دامپزشکی تصریح کرد: ویروس های این خانواده در دستگاه تنفس، گوارش و اعصاب جایگزین شده، در کنار سایر علائم بالینی باعث کاهش تولید می شوند، بیماری آنفلوانزای طیور اثرات اقتصادی زیانباری بر صنعت طیور و همچنین سلامت و بهداشت عمومی جامعه دارد و این بیماری در فصل سرما با آغاز کوچ پرندگان آبزی مهاجر صورت می گیرد .

وی تاکید کرد: ناقلین بیماری آنفلوانزای طیور که منبع و مخزن اصلی بیماری هستند پرندگان مهاجر آبزی از قبیل اردک، غاز و … می باشد. انتقال ویروس از پرندگان آبزی وحشی به پرندگان اهلی به ویژه خانواده ماکیان ( مرغ ها، بوقلمونها،بلدرچین و … ) صورت می گیرد.این بیماری از طریق ترشحات تنفسی و مدفوع دفع شده از پرندگان آبزی و همچنین پرندگان اهلی آلوده منتقل می شود.توجه به این نکته ضروری است که محصولات پرندگان آلوده از قبیل گوشت و تخم مرغ نباید مصرف شود.

شفائی با اشاره به مطلب فوق اظهار کرد:در همین راستا اکیپ گشت و بازدید مشترک اداره دامپزشکی با همکاری ریاست محترم اداره حفاظت محیط زیست شهرستان انار در اجرای طرح پایش و مراقبت فعال بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تشکیل و از محل زهکش و تالاب فرهنگ آباد این شهرستان که محل تجمع و استراحت پرندگان آبزی و مهاجر می باشد بازدید بعمل آمد که در این بازدید مشترک هیچ گونه پرنده مشکوک به بیماری و دارای علائم و یا تلف شده مشاهده نگردید.

این مقام مسئول در پایان گفت : خوشبختانه تاکنون هیچ موردی از بیماری انفلوانزای فوق حاد پرندگان در سطح شهرستان انار مشاهده و گزارش نشده است و از همشهریان محترم خواست که در صورت مشاهده هر گونه تلفات غیر عادی و مشکوک به بیماری در طیور بومی و روستائی، مرغداری ها، پرندگان حیات وحش و مهاجر و همچنین مشاهده هر گونه تخلف توسط افراد دوره گرد و دست فروش که به عرضه طیور زنده در سطح شهرستان اقدام می ورزند سریعا با واحد نظارت و بازرسی و طیور اداره دامپزشکی شهرستان انار با شماره تلفن های ۳۴۳۸۶۶۹۵ و ۳۴۳۸۷۸۶۰ تماس گیرند . https://armanekerman.ir/vdcja8evmuqe8xz.fsfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما