تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۵۴
۰
plusresetminus
به دلیل وضعیت نامناسب بورس در هفته‌های اخیر و ریزش پیاپی شاخص، عملکرد وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس در صحن علنی مجلس نقد و بررسی شد.
نمایندگان در نقد و بررسی وضعیت بازار سرمایه چه گفتند؟ / وزیر اقتصاد توئیت‌های خود را اجرا کند!

به گزارش راه آرمان به نقل از خبرگزاری دانشجو، با توجه به قرمز پوش شدن بورس در هفته‌های اخیر و ریزش پیاپی شاخص کل، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس برای توضیح وضعیت کنونی، پاسخ به سوالات نمایندگان مردم و اعلام برنامه‌ها برای بهبود روند بازار سهام در صحن علنی مجلس حاضر شدند.


خاندوزی: برنامه دولت حمایت از بورس و سهامداران خُرد است
سید احسان خاندوز ی؛ وزیر امور اقتصادی و دارایی در صحن علنی مجلس گفت: برنامه دولت حمایت از بازار سرمایه و به ویژه سهامداران خرد با استفاده از تقویت جدی بازار گردانی، تقویت صندوق تثبیت بازار، بهره‌گیری از اوراق تبعی و تشویق سهامداری غیرمستقیم از سوی مردم است.
خاندوزی ضمن ارائه گزارش در خصوص شرایط بازار بورس افزود: همه می‌دانند اقتصاد ایران در یکی از مهم‌ترین نقطه‌های تحولی قرار دارد. بیش از یک دهه رشد اقتصادی صفر و تورم بی‌سابقه بخش عمده‌ای از بنگاه‌های اقتصادی را با چالش مواجه کرده است. سوء مدیریت گذشته در بازار سرمایه منجر به رشد بی‌منطق و حبابی شاخص بورس در نیمه اول سال ۱۳۹۹ و کاهش چندین برابری آن در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ شد که منجر به زیان و حتی خشم بخش مهمی از سهامداران خرد گردید.
وی افزود: همواره بازارسرمایه در دنیا با نوساناتی همراه است و محلی برای حضور ریسک پذیر‌ها می‌باشد، اما بازدهی بازار سرمایه در اقتصاد ایران در بازه ۱۰ ساله بیش از هر بازار رقیب آن بوده و برای سرمایه گذاران نویدبخش است. برنامه ما در این حوزه تسهیل ورود شرکت‌ها، کاهش هزینه انتشار اوراق، لغو انحصار در فعالیت‌های بازار، اصلاح نظام حکمرانی شرکتی، مدیریت تعارض منافع، تشویق به سرمایه گذاری غیرمستقیم برای سهامداران خرد که اطلاعات چندانی ندارند می‌باشد.
وزیر اقتصاد ادامه داد: فراز و فرود هر یک از شاخص‌های بورس در هر حوزه‌ای به سیاست‌گذاری‌های مجلس شورای اسلامی، دولت و اظهارنظر‌هایی که حتی بیرون از ارگان‌های دولتی می‌شود باز می‌گردد. چیزی که باعث ثبات در بازار می‌شود قوانین و مقررات کلیدی است که ثابت باشد. باید اقتصاد را پیش بینی پذیر کرد. باید برای سرمایه گذار مشخص باشد که در بخش صنعتی، معدنی و پالایشی چه سیاستی ثابت است.

سازوکار نظارت در بورس باید شفاف شود
خاندوزی در ادامه تاکید کرد: سیاست دولت ثبات در بازار سرمایه و سایر بازار‌ها است. بازار سرمایه باید شفاف بوده و قابل نظارت باشد. سازوکار نظارت در بورس باید شفاف شود. متاسفانه نظارت در بازار بورس آن طور که باید ساماندهی نشده است. از سازمان بورس و اوراق بهادار انتظار می‌رود تا پایان امسال این موضوع را به سرانجام برساند، اما در بحث نحوه ارتباط تامین مالی کسری بودجه با بازار سرمایه باید بگویم متاسفانه ریل غلط بودجه ۱۴۰۰ که بار‌ها به دولت گذشته تذکر دادیم دولت جدید را با کسری بودجه بی‌سابقه‌ای مواجه کرده است، اما از ابتدای حضورم در وزارتخانه کوشیدم تا مخارج دولت بدون استفاده از منابع بانک مرکزی و حداقل استفاده از انتشار اوراق مالی تامین گردد که خوشبختانه این امر محقق شد.

بازارگردانی و صندوق تثبیت بازار تقویت می‌شود
وزیر اقتصاد ادامه داد: وظیفه ما در وزارت اقتصاد به عنوان ریاست شورای عالی بورس نظارت بر ایجاد بازاری شفاف، کارآمد و رقابت‌پذیر است. پیش‌بینی پذیر کردن آینده اقتصاد، کاهش مجوز‌های غیرضرور و تسهیل مقررات مربوطه به اعتمادپذیرکردن بازار و اقتصاد کمک می‌کند که از همه دستگاه‌ها انتظار همکاری می‌رود. برنامه دولت حمایت از بازار سرمایه به ویژه سهامداران خرد با استفاده از تقویت بازارگردانی، تقویت صندوق تثبیت بازار، بهره‌گیری از اوراق تبعی و تشویق سهامداری غیرمستقیم می‌باشد.
 
عشقی: ایجاد ثبات و بازسازی اعتماد مهمترین برنامه سازمان بورس
مجید عشقی؛ رئیس سازمان بورس نیز در صحن علنی مجلس گفت: تقریبا کمتر از یک ماه است که در سازمان بورس هستیم و برنامه‌ریزی‌های خوبی برای بهبود وضعیت و ایجاد ثبات در بازار انجام شده است. مهم‌ترین ماموریت ما در بازار ایجاد ثبات و بازسازی اعتماد از دست رفته سهامداران است.
عشقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود مهمترین برنامه ریاست فعلی را حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران با تاکید بر منافع بلندمدت دانست و گفت که بورس جایی نیست که وجوه مورد نیاز و لازم خود را در مدت یک ماه سرمایه‌گذاری کرده و سپس خارج شویم. او تاکید کرد که بازار را باید به دید بلندمدت دید.
وی افزود:روند سودآوری شاخص در بلندمدت مشکلی ندارد، اما نوسانات کوتاه‌مدت سرمایه گذاران را اذیت می‌کند و با برنامه‌ریزی‌های درست قابل مدیریت است.
عشقی همچنین تاکید کرد:تامین مالی تولید نقش اساسی است که از این جهت مهم است که منافع بلندمدت و سودآوری بلندمدت شرکت‌ها را تامین می‌کند و باعث می‌شود سرمایه‌‍گذاران از این محل سود ببرند.
رئیس سازمان بورس گفت: تا سال گذشته کمتر از صد هزار نفر فعال بورسی داشتیم و سامانه‌های نظارتی و معاملاتی برای این تعداد بود. در حال حاضر فعالان بازار سرمایه میلیونی هستند و استقبال از عرضه‌ها زیاد است؛ بنابراین نیازمندیم برخی سامانه‌ها را بروز کنیم که این کار در حال تکمیل است.
عشقی همچنین در پایان صحبت‌های خود در صحن علنی مجلس تشریح کرد: قیمت‌گذاری دستوری در برخی صنایع وجود دارد و بر اعتماد سهامداران موثر است. او همچنین گفت که در طول یک ماه گذشته جلسات متعددی با حقوقی‌ها داشتیم و خواستیم در هیجانات منفی، فروش‌های خود را کنترل نمایند واقعیت این است که همین شرکت‌های حقوقی بخش عمده بازار را در تملک دارند و اصلا منطقی نیست که بازار را تخریب کنند.

در ادامه نمایندگان مجلس به نقد و بررسی وضعیت کنونی و یکسال اخیر بازار سرمایه و همچنین عملکرد وزیراقتصاد و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار پرداختند.

رضاخواه: برنامه دولت برای جبران اتفاقات سال گذشته چیست؟
مجتبی رضاخواه عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: سال گذشته دولت خبط بسیار بزرگی کرد و مردم را حتی آن‌هایی که آموزش کافی برای استفاده از بورس ندیده بودند، برای حضور در این بازار تشویق و ترغیب کرد که بعد از آن شاهد نزول بسیار بزرگ بورس بودیم. از وزیر اقتصاد می‌خواهم توضیح دهند که دولت در سال گذشته در این نزول دخالت داشته است و یا این کار برای تامین بودجه بوده یا خیر؟. همچنین دولت فعلی چنین قصدی را دارد یا خیر؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی بازار بورس را بازاری پرنوسان خواند و گفت: هروقت قیمت ارز بالا می‌رود بازار بورس هم صعودی می‌شود. برنامه دولت برای جبران اتفاقات سال گذشته چیست؟ ان‌شاءالله که دولت فعلی به دنبال تثبیت نرخ ارز است.
رضاخواه در پایان گفت: اگر نرخ سود بین بانکی افزایش یابد که ظاهرا این اتفاق هم رخ داده باعث می‌شود که بانک‌ها به جای سرمایه گذاری در بورس نقدینگی را در بین خود جابه‌جا کنند.

طاهری: بهانه برهم خوردن نظم بورس به دلیل سیاست سایر دستگاه‌ها قابل قبول نیست
مصطفی طاهری؛ نماینده زنجان خطاب به وزیر اقتصاد و دارایی گفت: اگر در بخش‌های مختلف دولت و وزارتخانه‌های اقتصادی ادعا شود که سیاست‌های وزرای دیگر باعث برهم خوردن نظم بورس است برای ما قابل قبول نیست و ما دولت را یکپارچه می‌دانیم و وزیر اقتصاد باید هماهنگی این بخش را برعهده بگیرد.
عوارض ناشی از ساختار غلط ما یکی دیگر از دلایل نوسانی بودن بورس است به طوری که بحث عملکرد شرکت‌های دولتی و عملکرد معیوب آن‌ها در بورس تاثیرگذار است و ما انتظار داریم در سال بعد و چند ماه بعد در همین نقطه نباشیم و ساختار معیوب شرکت‌های دولتی اصلاح شده باشد و شفافیت مالی پیدا کرده باشند.
طبق فرمول‌های اقتصادی برخی از شرکت‌های دولتی که وضعیت اقتصادی مطلوبی دارند در بورس رشد داشته باشند و لازم است اعتماد مردم به بازار سرمایه برای شرکت‌ها بازگردد و اعتماد مردم که با تغییر دولت مثبت شده بازسازی شود.
در سال‌های اخیر شاهد رشد سهامداران بوده ایم، اما این آمادگی از نظر سخت افزاری و نرم افزاری در بورس ایجاد نشده و مبنای توسعه بورس متناسب با مراجعه به آن رشد پیدا نکرده و برخی از شرکت‌ها در ارائه خدمات دچار مشکل شده اند.
لازم است ساز و کاری ایجاد شود که توزیع سود از طریق سامانه سجام امکان پذیر شود تا مراجعه به بورس و حضور فیزیکی کم شود و اقدامات سیستمی تسهیل در امور را فراهم کند.


آصفری: دولت در مورد انتشار اوراق گزارش دروغ ندهد
آصفری نماینده مردم اراک و کمیجان و خنداب در مجلس نیز گفت: آقای خاندوزی پیش از وزارت دائم توئیت می‌کردند و در مورد خروج بورس از وضعیت بحرانی راهکار می‌دادند حالا همان راهکار‌هایی را که توئیت می‌کردند اجرا کنند تا مشکلات بورس حل شود.
دولت بداند بورس حق‌الناس است و امروز دلالانی وارد بورس شدند که سرمایه مردم را به تاراج برده‌اند و چرا دولت در خصوص انتشار اوراق به مردم گزارش دروغ می‌دهد، بر اساس اسناد خزانه از مهرماه تاکنون ۸ هزار میلیارد اوراق توسط دولت به فروش رسیده، اما دولت می‌گوید اوراقی به فروش نرسیده است.
براساس قانون اساسی دولت موظف به حفظ اموال مردم است، اما در بورس اموال و سرمایه مردم مانند یخ آب می‌شود و حالا باید به جای اینکه دائم گذشتگان را متهم کنیم که البته متهم است باید برای آینده برنامه ریزی دقیقی انجام دهیم و دولت گزارش دهد چرا به وعده‌ها عمل نمی‌کند و سرمایه مردم در بورس در حال نابودی است.

سلیمی: بورس تحت تاثیر قیمت گذاری دستوری، انضباط پولی، افزایش تولید و کنترل نرخ ارز
علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس نیز گفت: وزیر اقتصاد در گزارش خود به معلول‌ها اشاره کردند، اما باید به این نکته توجه کرد که بورس تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند قیمت گذاری دستوری، پیش بینی پذیری اقتصاد، انضباط پولی، امنیت سرمایه گذاری، افزایش تولید، کنترل نرخ ارز و تامین کسری بودجه است که باید توضیح داده شود برای ساماندهی این مسائل چه اقداماتی انجام گرفته است.
باید مشخص شود که فرمانده ستاد اقتصادی چه کسی است؟ آیا وزیر اقتصاد است یا فرد دیگری است؟
سهامداران خرد در برابر سهامداران حقوقی همانند ماهی کوچک در برابر نهنگ هستند! باید مشخص شود دولت چه اقداماتی برای مدیریت و حمایت از سهامداران خرد انجام می‌دهد تا آن‌ها اسیر نهنگ نشوند.

رحیمی: سهامداران حقوقی اراده کنند، قیمت را در بورس تغییر می‌دهند
جلیل رحیمی جهان آبادی؛ نماینده مردم تربت‌جام و تایباد و باخرز و صالح آباد در مجلس گفت: در حال حاضر کشور با حجم نقدینگی بسیاری روبرو است و این نقدینگی هر بار یکی از بازار‌های مسکن، سکه، ارز و بورس را با خاک یکسان می‌کند.
اقتصاد نباید دولتی باشد به گونه‌ای که دولت اراده کرده و پول مردم را با عرضه سهام جمع آوری و پس از آنکه نقدینگی را جمع و نرخ ارز را کاهش داد، قیمت سهام را نزولی کند.
ورود غیرتخصصی به عرصه‌های مختلف یکی از مشکلات کنونی است، به طور مثال وقتی قیمت زعفران افزایش می‌یابد، پزشک، معلم و کارمند به سراغ خرید زعفران می‌روند، این موضوع در مورد بورس هم صادق است و مردم با تشویق صداوسیما و مسئولان بدون اینکه تخصص لازم را داشته باشند، وارد بورس می‌شوند.
آیا توانستیم تکلیف ارز و قیمت خودرو را مشخص کنیم؟ آیا توانستیم تاثیرگذاری تحولات سیاسی بر معیشت مردم را کنترل کنیم؟ باید توجه کرد که میان سیاست و اقتصاد، پیوند ناگسستنی وجود دارد، اما عده‌ای فکر می‌کنند می‌توان هر سیاستی را پیاده و اقتصاد را اداره کرد.
باید از سهامداران خرد حمایت شود و این امر از طریق قانونگذاری و توسط مجلس باید صورت گیرد، چرا که سهامداران خرد با سهامداران کلان و اشخاص حقوقی متفاوت هستند و باید برای آن‌ها بیمه و تضمین جبران ضرر در نظر گرفته شود، به گونه‌ای که در صورت ضرر و زیان، سهامداران خرد تنها ۱۰ یا ۲۰ درصد سرمایه خود را از دست دهند نه اینکه یک چهارم سرمایه سهامداران از دست رود. وزارت اقتصاد برای نظارت، شفافیت و عدالت در بازار بورس چیست؟
دولت قبل با ریل گذاری اشتباه بخشی از کسری بودجه خود را جبران کرد! وزارت اقتصاد مشخص کند برای جبران این اقدامات آسیب زا چه برنامه‌ای دارد.


حسینی: هیچکس از برنامه‌های اقتصادی دولت خبری ندارد!
سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس گفت: بازار سرمایه همیشه مهم بوده، اما در ۲ سال اخیر در اقتصاد ایران حساسیت مضاعفی پیدا کرده است؛ بازار سرمایه مهم است، زیرا کارکرد اصلی آن تامین مالی تولید و فعالیت‌های اقتصادی است که اگر این اتفاق نیفتد با یکی از مشکلات ساختاری یعنی کاهش رشد اقتصادی کماکان مواجه خواهیم بود.
سال گذشته بنا به دلایلی مانند رشد‌های اغوا کننده، دعوت بی وجه مقامات برای حضور مردم عادی و افزایش اصطحکاک مالی یا عدم شفافیت اطلاعات سبب شد که تعداد زیادی از مردم که طبقات متوسط رو به پایین بودند در بازار سرمایه حضور یابند و پس انداز‌های اندک و دارایی‌های ضروری خود و کالا‌های مصرفی مانند خودرو و خانه را بفروشند و در بورس، سرمایه گذاری کنند تا سودی عایدشان شود، اما متاسفانه در شرایط تورمی نه تنها سودی عایدشان نشد بلکه دارایی هایشان را از دست دادند.
در این شرایط مقامات اقتصادی هر برنامه و سیاست اقتصادی که دارند باید اعلام کنند البته اگر این سیاست‌ها در مسیر تاکید بر کارکرد اقتصادی و توجه به این حساسیت اقتصادی نباشد پاسخگوی دغدغه‌های اقتصادی و اجتماعی مردم نیست؛ انتظار داریم امروز اگر مسئولان اقتصادی پشت تریبون قرار می‌گیرند بگویند برای بهبود کارکرد اقتصادی بازار سرمایه و رفع حساسیت اجتماعی چه برنامه‌ای دارند.
ما منتظر برنامه‌های اقتصادی دولت هستیم و اینکه در حوزه سیاست پولی، تجاری و مالی چه برنامه‌ای دارد. امروزه فعالان اقتصادی حتی سهامداران حقوقی نمی‌دانند که دولت برای مدیریت اقتصاد چه برنامه‌ای دارد و وقتی در جریان این موضوع نیستند منجر به بی اعتمادی می‌شود.
وزیر اقتصاد باید خطوط راهنمای بازار سرمایه را به طور شفاف اعلام کند و همچنین دولت و مقامات اقتصادی و وزیر اقتصاد برنامه‌های خود را در کاهش و مدیریت سیستم ریسک مالی ارائه کنند و باید اعلام کنند که برای پوشش‌های ریسک به ویژه سهامداران خرد و جبران خسارات چه برنامه‌ای دارند؛ امروزه در دولت نهاد‌های مختلفی ایجاد می‌شود، اما نمی‌دانیم شورای عالی بورس در سیاستگذاری چه برنامه‌ای دارد در حالی که باید در سیاستگذاری کشور ایفای نقش کنیم.

نظری: سرمایه مردم در بازار سرمایه دود شد و شما هم مثل ما تماشاگر هستید!
سیدغنی نظری خانقاه؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خطاب به وزیر اقتصاد گفت: سرمایه مردم در بازار سرمایه دود شد و شما هم مثل ما تماشاگر هستید. شما چه کار برای جلوگیری از ضرر طبقات پایین و مستضعف و متوسط که به دولت اعتماد کردند انجام دادید.
اینکه شما برای فرار از مسئولیت عنوان می‌کنید که اظهارنظر نمایندگان مجلس و برخی متخصصین باعث ریزش بورس می‌شود درست نیست. این چه بورسی است که با یک اظهارنظر جابه جا می‌شود و نوسان پیدا می‌کند. بورس کالا نیز هنوز در ید سهامداران عمده است و برای آن‌ها هیچ سقفی تعریف نشده است.
روزانه هزاران پیامک برای ما می‌آید که از حقوق از دست رفته سهامداران در بورس دفاع کنید. زمانی که نماینده مجلس بودید طرح‌های خوبی را تدوین کردید و امروز نیز ایده‌های خوبی دادید، چه برنامه‌ای برای عملیاتی شدن و اجرای این برنامه‌ها دارید.
اینکه یک شرکت جعلی پول مردم را بالا بکشد و سازمان بورس فقط نظاره گر باشد پذیرفتنی نیست؛ دست دلالان را از بازار کوتاه کنید.
در ۱۰ سال گذشته با وجود رشد بورس اعتماد مردم از این بازار سلب شد چرا که طی یک سال این بازار ریزش شدیدی داشت و در ۳ ماه گذشته نیز وضعیت بازار بورس به شدت اسفناک بوده است.

آزادی‌خواه: مقایسه بازار سرمایه با سایر بازار‌ها قیاس مع الفارق است و دردی از مردم دوا نمی‌کند
حجت الاسلام احد آزادی‌خواه؛ نماینده ملایر و سخنگوی کمیسیون کشاورزی نیز با اشاره به گزارش وزیر اقتصاد درباره بازار بورس گفت: مگر قرار است بورس نسبت به سایر بازار‌ها سودآوری کمتری داشته باشد که وزیر محترم آن را با سایر بازار‌ها مقایسه می‌کند و می‌فرماید نسبت به بازار خودرو، طلا، سکه و مسکن وضع بهتری دارد. این قیاس به قول ما طلبه‌ها مع الفارق است و معنا ندارد.
ملت مبتنی بر اعتمادی که به دولت‌ها داشتند در بازار سرمایه ورود کردند، اما خیلی از خانواده‌ها و سرمایه‌ها در این بازار به خاطر مشکلات مدیریتی از بین رفت و مقایسه این بازار با سایر بازار‌ها دردی از مردم دوا نمی‌کند.
ما در بحث نرم افزاری و نظام مدیریتی حاکم بر بازار سرمایه مشکل داریم و با این نظام مدیریتی هر اقدامی انجام دهیم وضع بازار سرمایه تغییری نمی‌کند.

بدری: بلاتکلیفی بورس غیرقابل قبول است
نماینده مردم اردبیل در مجلس با اشاره به تذکر کتبی خود به وزیر گفت: بازار سرمایه، به عنوان ویترین اقتصاد کشور، آشفته است و از بی‌برنامگی رنج می‌برد و همه روزه شاهد گلایه‌ها و نارضایتی‌های شهروندان در این مورد هستیم.
بیش از ۱۵ ماه است که بازار بورس بلاتکلیف به حال خود رها شده و روندی نزولی را طی می‌کند و این بلاتکلیفی به منزله نشان دادن چراغ سبز به خروج پول حقیقی از بازار سرمایه، بدتر شدن اوضاع بورس و آب شدن سرمایه‌های خرد شهروندان است.
علی‌رغم وعده‌های داده شده توسط دولت سیزدهم و انتظارات ایجاد شده در خصوص احیای بازار بورس و صیانت از سرمایه‌های مردم، اقدام موثری در این راستا صورت نمی‌گیرد
دولت باید با تشریح برنامه‌های خود برای بورس و تبیین سیاست‌های خود در قبال بازار سرمایه، به سیاست سکوت خود در قبال بازار سرمایه پایان دهد و مشخص شود که جایگاه بورس در برنامه‌های اقتصادی دولت سیزدهم چیست؟



قالیباف: ثبات بورس و شفافیت اقتصادی انتظار مجلس از وزیر اقتصاد است
محمدباقر قالیباف؛ رئیس مجلس شورای اسلامی نیز بعد از گزارش وزیر اقتصاد درباره بازار بورس اظهار کرد: براساس سیاست‌های دولت قبل مردم به این بازار اعتماد کردند و ما شاهد این بودیم که تعداد سهامداران از چهار یا پنج میلیون به ۴۰ تا ۵۰ میلیون رسید که بسیاری از این سهامداران هم سهامداران خرد هستند.
رئیس مجلس گفت: دولت‌ها باید نسبت به بازار سرمایه پاسخگو باشند. دولت باید توجه کند که بازار بورس بازار تنها و مستقلی نیست، این بازار تحت تاثیر سیاست‌های اقتصادی، پولی و بانکی دولت می‌باشد. از صادرات و واردات تا تصمیم‌های بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت در این بازار تاثیرگذار می‌باشند.
قالیباف ادامه داد: ما توقع داریم بانک مرکزی در این حوزه با دیگر بخش‌ها هماهنگ باشد و سیاست‌های دولت هم مشخص، شفاف و روشن باشد. رئیس جمهور قول داده بود که سیاست‌های روشن اقتصادی را به مجلس شورای اسلامی اعلام کند. این کار انجام شد چرا که این مهم توقع مجلس از دولت است.
وی تاکید کرد: آقای خاندوزی از شما انتظار داریم که به این مباحث توجه کنید. ابزار پوشش ریسک بورس و حمایت از سهامداران خرد مورد توجه باشد. ثبات بورس توقع ما از وزارت اقتصاد است. شفافیت و مهم‌تر از همه توجه به فلسفه وجودی بورس از مطالبات و انتظارات‌مان می‌باشد. فلسفه وجودی بازار سرمایه این است که موجب رونق تولید و توسعه زیرساخت‌های کشور شود. بورس به چه میزان در این مسیر پیش می‌رود؟
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان اضافه کرد: ما از سازمان بورس توقع داریم به بحث‌های نظارتی، کنترل و رانت‌های اطلاعاتی که باعث می‌شود عده‌ای بهره‌مند شوند و عده‌ای آسیب ببینند توجه کنند، که این آسیب دیدگان عمدتا سهامداران خرد هستند این موضوع مستقیما به مدیریت سازمان بورس مربوط است. امیدواریم بورس با ثبات در آینده رشد منطقی داشته باشد این توقع مجلس شورای اسلامی و مردم از وزارت اقتصاد می‌باشد.


مالیات برعایدی سرمایه؛ به نفع تولید و بازار سرمایه
خاندوزی پس از اظهارات نمایندگان مجلس در خصوص وضعیت بازار سرمایه گفت: نمی‌خواهیم بگوییم اگر اتفاقی در بازار سرمایه رخ می‌دهد ما با همان نگاه به دیگر بازار‌ها توجه داریم، اما باید توجه کنیم تجربه ۱۰ سال گذشته نشان می‌دهد که بازار سرمایه در مقایسه با دیگر بازار‌های سرمایه گذاری در کشور جذاب‌تر، شفاف‌تر و پربازده‌تر است. سیاست دولت هم مبتنی بر حمایت از بازار سرمایه و خروج سرمایه از بازار‌های غیرمولد است. چرا که تلاطم و نوسانات قیمت‌ها در بازار‌هایی همچون ارز و مسکن بر زندگی مردم تاثیرات منفی می‌گذارد.
وی ادامه داد: برای رفع این مشکل تلاش داریم به لایحه مالیات بر عایدی سرمایه کمک کنیم. در وزارت اقتصاد در این خصوص اقداماتی انجام شده و می‌شود تا با امید به خدا جزییات طرح مجلس شورای اسلامی بررسی شود تا با این اقدام سرمایه‌ها به سوی فعالیت‌های تولیدی و بازار سرمایه حرکت کند.

تعهد مدیران بانک‌های دولتی برای عدم سوداگری
وزیر اقتصاد ادامه داد: متاسفانه در این مدت گذشته در بخش بانکی کوتاهی نظارتی وجود داشته است، اما از مدیران عامل بانک‌های دولتی تعهد گرفته‌ایم که به هیچ عنوان به حوزه سفته‌بازی‌ها و سوداگری‌های بازار‌های دارایی ورود نکنند. دغدغه مشترک دولت و مجلس شورای اسلامی این است که این ضعف نظارتی که در گذشته بوده رفع شود. بحث نظارت مورد توجه است چرا که این‌که عده‌ای اراده کنند ارزش یک سهام کاهش پیدا کند یا افزایش، به هیچ عنوان صحیح و زیبنده نمی‌باشد.
وی ادامه داد: در جلسات اخیر شورای پول و اعتبار تاکید کردم که دستور جلسات تغییر کند تا شورا به مساله سیاست پولی، ارزی، بانکی و اعتباری کشور و هماهنگی آن با دیگر سیاست‌های اقتصادی کشور توجه کند. در همین خصوص میان رئیس بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه به صورت هماهنگ جلساتی برگزار می‌شود که با امید به خدا نتیجه آن در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مورد توجه قرار گیرد.
خاندوزی در پایان اضافه کرد: به موضوع تزریق و برداشت بازار اوراق اشاره شد. در اصل این دو موضوع رقیب یکدیگر نیستند، ولی عده‌ای احساس می‌کنند که اینگونه است اگرچه ما به دلیل توجهی که به حمایت از بازار سرمایه و سهامداران داریم تلاش است که دولت کسری بودجه سال ۱۴۰۰ را از طریق بازار بورس جبران نکند.

انتهای پیام/ https://armanekerman.ir/vdcgwx9q3ak9xn4.rpra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین