کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان:

نوک تیز حمله بعدی کرونا متوجه افرادی است که واکسن نزده اند/ 53 درصد از جمعیت استان کرمان واکسیناسیون خود را تکمیل کرده اند

23 آبان 1400 ساعت 9:03

سعید صحبتی گفت: در حال حاضر 76 درصد جمعیت استان نوبت اول واکسن و حدود 53 درصد هر دو نوبت را دریافت کرده اند اما زمانی می توان اثرات موثر ایمنی جمعی را در سطح جامعه ببینیم و بتوانیم مطمئن باشیم که گردش ویروس به علت انجام واکسیناسیون مختل می شود که حداقل پوشش واکسیناسیون به 85 درصد برسد.


به گزارش راه آرمان، اگر چه که به تازگی موج پنجم بیماری کرونا را پشت سر گذاشته ایم اما زمزمه های ورود به موج ششم به گوش می رسد.

دکتر سعید صحبتی مدیر گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص وضعیت کرونایی استان کرمان به خبرنگار ما گفت:علی رغم این که موج پنجم بیماری کرونا را پشت سرگذاشته ایم اما شرایطمان در استان کرمان شرایط عادی و طبیعی نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر دو شهرستان استان کرمان وضعیت قرمز دارند و سه شهرستان بزرگ و پرجمعیت از جمله کرمان، سیرجان و رفسنجان در وضعیت نارنجی هستند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان عنوان کرد: در دو هفته ی اخیر نیز شاهد افزایش مختصر در آمار بیماران سرپایی و بستری کرونا بوده ایم که افزایش موارد بستری نگران کننده است و اگر با این رویه پیش رود باید گفت صدای پای موج ششم این بیماری نزدیکتر شده است.

صحبتی توضیح داد: در برخی از شهرستان ها از جمله سیرجان افزایش موارد بستری بشدت نگران کننده شده است.

وی تاکید کرد: علی رغم این که در بحث اکسیناسیون تمام تمهیدات را فراهم کرده ایم، انواع واکسن ها با برندهای مختلف در سطح شهرستانهای استان فراهم است و داوطلبان حق انتخاب نوع واکسن دریافتی شان را دارند اما در روزهای اخیر شاهد کاهش مراجعین واکسیناسیون بودیم چرا که عمده مراجعین کسانی هستند که برای دریافت نوبت دوم واکسن خود مراجعه می کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: متاسفانه درصد قابل توجهی از جمعیت کرمان هنوز نوبت اول را دریافت نکرده اند، این افراد بدانند که قطعا در موج بعدی کرونا بیشتر در معرض این بیماری و خطر ابتلا هستند و به واقع نوک تیز حمله موج بعدی کرونا متوجه افرادی است که تا کنون برای واکسینه شدن کوتاهی کرده اند.

مدیر گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: در حال حاضر 76 درصد جمعیت استان نوبت اول واکسن و حدود 53 درصد هر دو نوبت را دریافت کرده اند اما زمانی می توان اثرات موثر ایمنی جمعی را در سطح جامعه ببینیم و بتوانیم مطمئن باشیم که گردش ویروس به علت انجام واکسیناسیون مختل می شود که حداقل پوشش واکسیناسیون به 85 درصد برسد.

صحبتی تشریح کرد: منظور از ایمنی این است که فرد هر دو نوبت واکسن را زده باشد و حداقل دو هفته از دریافت هر دو نوبت واکسن گذشته باشد تا ایمنی لازم  و کافی را بدست آورد.

وی تاکید کرد: تقاضا داریم از افرادی که تا کنون برای واکسیناسیون علیه بیماری کرونا اقدامی نکرده اند و یا یک نوبت را زده اند اما نوبت دوم را علی رغم این که زمان آن گذشته اما اقدام نکرده اند در اولین زمان ممکن برای تکمیل واکسیناسیون خود اقدام بکنند و قبل از این که موج بعدی بیماری به سراغ جامعه بیاید ایمنی را کامل کنند.

صحبتی اظهار کرد: علی رغم این که شاهد روند کاهشی بیماری کرونا در برخی از استان ها هستیم اما در استان کرمان و برخی دیگر در دو هفته اخیر شاهد افزایش این بیماری بوده ایم که این موضوع نگرانی ما را به شدت افزایش می دهد اما باید دانست تنها راه پیشگیری از شروع موج بعدی این است که اولا مردم واکسیناسیون خود را تکمیل کنند و دوم شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنند.

وی عنوان کرد: متاسفانه شاهد کاهش رعایت شیوه نامه های بهداشتی توسط مردم هستیم و رعایت این شیوه نامه ها چیزی حدود 40 یا 50 درصد رسیده است در حالیکه صدای پای این بیماری از همیشه به ما نزدیکتر است.

مدیر گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص دز سوم کرونا گفت: افرادی که دز اول و دوم واکسن خود را سینوفار، برکت و یا بهارات دریافت کرده اند و بالای 60 سال سن دارند همچنین 4 ماه از نوبت دوم واکسن دریافتی شان گذشته است برای افزایش سطح ایمنی بدن خود  دز سوم را دریافت کنند که می توانند این دز را مشابه واکسن قبلی و یا واکسن آسترازنکا دریافت کنند ضمن این که این امکان هم اکنون در تمام پایگاه های واکسیناسیون استان کرمان فراهم است.
 
انتهای پیام/


کد مطلب: 122587

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/news/122587/نوک-تیز-حمله-بعدی-کرونا-متوجه-افرادی-واکسن-نزده-اند-53-درصد-جمعیت-استان-کرمان-واکسیناسیون-خود-تکمیل-کرده

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir