تاریخ انتشار :سه شنبه ۲ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۴۴
۰
plusresetminus
معاون آبخیزداری ،امورمراتع و بیابان سازمان جنگل ها،مراتع و آبخیزداری کشور:

اهمیت توسعه طرح های آبخیزداری در بهبود وضعیت منابع آبی

پرویز گرشاسبی معاون آبخیزداری ،امورمراتع و بیابان سازمان جنگل ها،مراتع و آبخیزداری کشور در باز دید از  پروژه های آبخیزداری شهرستان ارزوئیه افزود: توسعه طرح های آبخیزداری در بهبود وضعیت منابع آبی اهمیت زیادی دارد.
اهمیت توسعه طرح های آبخیزداری در بهبود وضعیت منابع آبی
به گزارش "راه آرمان" پرویز گرشاسبی معاون آبخیزداری ،امورمراتع و بیابان سازمان جنگل ها،مراتع و آبخیزداری کشور در باز دید از  پروژه های آبخیزداری شهرستان ارزوئیه گفت: روند رو به رشد سیل در سال‌های اخیر حاکی از آن است که اکثر مناطق کشور در معرض تهاجم سیلاب‌های مخرب قرار داشته و ابعاد خسارات و تلفات جانی و مالی سیل افزایش یافته است.
 گرشاسبی با اشاره به اینکه به دلیل تنوع شرایط اکولوژیکی، دستیابی به یک الگوی مشخص و یا ارائه دستورالعمل معین که دارای کاربرد یکسان در تمامی حوزه‌های آبخیز باشد میسر نیست، اظهار کرد: به همین دلیل افزون بر شناخت حوزه‌ها و مسائل آن‌ها، اولویت عملیات آبخیزداری،  متناسب با پتانسیل‌های موجود اجتناب‌ناپذیر است.

وی برداشت بی رویه از سفره های آب زیر زمینی ، کاهش  پوشش گیاهی و استفاده غیراصولی از اراضی را دلیل محکمی بر موجبات برهم‌خوردن تعادل اکولوژیک که در نهایت منجر به افزایش پتانسیل سیل‌خیزی حوزه‌های آبخیز می‌شود، دانست و تصریح کرد: به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی استان کرمان،  کمبود آب و خشکسالی نیز یک تهدید حتمی و اجتناب‌ناپذیر است اما می‌توان با ارائه الگوهای بهینه مدیریتی اثرات و عوارض پیچیده آن را تعدیل کرده و مانع از بروز بحران آب شد.  

معاون آبخیزداری ،امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها ،مراتع و آبخیزداری کشور سیل و خشکسالی را دو روی سکه تغییرات آب‌وهوا قلمداد کرد که یکی از طریق مازاد آب (سیل)  و دیگری از طریق کمبود آب (خشکسالی)  عمل می‌کند و بیان کرد: گزارش ملی سیلاب‌ها که به دنبال سیل فروردین ۱۳۹۸ از سوی دفتر رئیس‌جمهوری تهیه شد، به‌کرات به نقش و اهمیت آبخیزداری اشاره‌کرده است.

وی بیان داشت ، در یک طرح آبخیزداری سعی می شود با شناخت ظرفیت ها و قابلیت های مختلف یک منطقه جغرافیایی محدود شده در قالب یک حوزه آبخیز، ضمن حل مشکلات مختلف اکولوژیکی، زیرساختی، انسانی، زیستی و ... بیشترین بهره برداری انسانی در جهت رفاه حال آبخیزنشینان، در کنار تضمین توسعه پایدار آبخیز انجام شود .

معاون آبخیزداری،امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها ،مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه باید از سمت مدیریت بحران و جبران خسارت در کشور به سوی سرمایه‌گذاری در جهت کاهش خطر و مدیریت ریسک حرکت کنیم، گفت: عملیات آبخیزداری و آبخوانداری از اقدامات زیربنایی در راستای مدیریت ریسک هم در حوزه خشکسالی و هم در حوزه سیل است. اجرای پروژه های آبخیزداری تنها راه برون‌رفت از بحران‌های سیل و خشکسالی است و در همین راستا اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان بر اساس اولویت‌های کارشناسی،  اقدام به بررسی و مطالعه تفصیلی اجرایی حوزه‌های آبخیز استان کرده که با استفاده از نتایج حاصله،  پروژه‌های متعدد آبخیزداری ، کنترل سیلاب را اجرا کرده است.

پرویز گرشاسبی با بیان اینکه سال ۱۳۹۵ قانونی پیرامون تأمین آب شرب شهرها و روستاها به تصویب رسیده، افزود: بند ب ماده هفت این قانون پیرامون تأمین آب شرب شهر و روستا از طریق فعالیت‌های آبخیز داری سخن گفته است.



انتهای پیام/تاج الدینی https://armanekerman.ir/vdchvinzq23ni6d.tft2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما