کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون پژوهش مدیریت حوزه علمیه خواهران استان کرمان:

ظهور فمنیست ناشی از دیدگاه فرودست به زنان در جوامع غربی بود/ نگاه متعالی اسلام به زن از عوامل گرایش زنان تحصیل کرده غربی به دین اسلام

4 آذر 1400 ساعت 8:43

محبوبه جوکار گفت: با قطع و یقین می توان گفت تنها دینی که حقوق زن را در حد اعلای خود مورد توجه قرار داده و رعایت نموده و دستورات مؤکدی به مرد نسبت به رعایت حقوق زن دارد، دین اسلام است از این رو نگاه متعالی اسلام به زن یکی از عوامل گرایش برخی زنان تحصیل کرده غربی به دین اسلام است.


محبوبه جوکار معاون پژوهش مدیریت حوزه علمیه خواهران استان کرمان در گفتگو با راه آرمان در رابطه با خشونت علیه زنان از دیدگاه فمنیست ها گفت: خشونت علیه زنان هر نوع رفتاری که می تواند باعث آسیب جسمی، جنسی ، روانی و عاطفی به زنان شود، می تواند به نوعی تحت عنوان خشونت علیه زنان قرار گیرد.اینکه فمنیستها چه رفتارهایی را مصداق خشونت علیه زنان می دانند، جای بحث و گفتگوی بسیار دارد اما قبل از بیان دیدگاه فمنیستها درباره خشونت علیه زنان، مناسب به نظر می رسد که بدانیم فمنیسم درحقیقت واکنش  زن غربی مدرن به فرهنگ به جای مانده از عصر سنت اروپایی است.

وی ادامه داد: این نهضت ازیک سو ریشه در مفاهیم عصر روشنگری دارد، مفاهیمی مانند اومانیسم(انسان محوری)، سکولاریسم، فردگرایی و غیره و از سوی دیگر واکنش به ظلمی است که در غرب علیه زنان صورت گرفت.

نگاه فرودست به زنان در جوامع غربی موجب ظهور فمنیست شد
جوکار بیان کرد: نگاه فرودست به زن در این جوامع، عدم مالکیت زنان وسایر مسائل و مشکلاتی که زمینه ساز ظلم به زن در جامعه غربی بوده است، زمینه بروز و ظهور نهضتی با عنوان فمنیسم یا نهضت دفاع از حقوق زنان در غرب شد که اگر چه دارای امواج و رویکردهای متفاوتی است اما در همة این رویکردها، این اعتقاد نهفته است که زنان به دلیل جنسشان، اسیر بی‌عدالتی هستند.

معاون پژوهش مدیریت حوزه علمیه خواهران کرمان افزود: برخی از این فمنیست ها که با فمنیست های رادیکال از آنها یاد می شود، باگرایشات تندی که نسبت به خانواده و مرد دارند، خانواده را عامل ظلم مضاعف به زن می دانند و به شدت با تشکیل خانواده و فرزندآوری زن و ایفای نقش مادری و همسری توسط او مخالفند. 

وی تشریح کرد: به عبارت روشن تر؛ تعدادی از فمنیست ها از جمله فمنیست های رادیکال، معتقدند چون خانواده باعث وجود مقرراتی برای زن می شود و او را از آزادی های بی حد و حصر و خارج از عرف، منع می کند، پس باید با آن مبارزه نمود و از تن دادن به ازدواج و تشکیل خانواده به شدت پرهیز نمود بنابراین توصیه فمنیست ها به زنان غربی و زنان سایر کشورها، ازدواج نکردن و زیر بار تشکیل خانواده نرفتن است.

 جوکار با بیان این که فمنیست ها مردان را عامل اصلی خشونت علیه زنان می دانند، عنوان کرد: در متون فمنیستی بررسی خشونت خانوادگی بیشتر به خشونت شوهران علیه زنان به شکل های فردی و مستقیم، جسمانی یا روانی و آشکار یا پنهان بروز می کند.

معاون پژوهش مدیریت حوزه علمیه خواهران کرمان ادامه داد: در دیدگاه فمنیست ها، معیار سنجش خشونت علیه زن،  همیشه برداشت شخصی فرد قربانی است به این معنا که اگر زن از هر گونه رفتار شوهر ،احساس تحقیر، تهدید و محدودیت کند یعنی با وی خشونت بار رفتار شده  بنابراین، از این منظر، اگر مردی از همسرش تقاضای رتق و فتق امور منزل همچون شست و شو، آشپزی، رفت  و روب و نمونه هایی از این دست را داشته باشد، زن خود را تحقیر کرده و این تحقیر از مصادیق خشونت علیه زن محسوب می شود.

وی بیان کرد: پس از  رواج این دیدگاه در جامعه غربی، به تدریج خانواده غربی دچار فروپاشی و اضمحلال از برون و درون شد و آمار فساد و ناهنجاریهای اخلاقی و اجتماعی در این جوامع رو به فزونی گذاشت.

از نگاه اسلام زن و مرد جوهره انسانیت یکسانی دارند
جوکار با اشاره به دیدگاه اسلام به مقام زن گفت: اما در نگاه مترقی اسلام، اسلام علاوه بر اینکه نگاه کاملا انسانی به زن دارد و زن و مرد را از جهت انسانی و جوهره انسانیت یکسان می شمارد که آیه کریمة «یا ایها الناس اتقوا ربّکم الذی خلقکم من نفس واحدة و خلق منها زوجها و بثّ منهما رجالاً کثیراً و نساءً»، (نساء/آیه 1) گویای این حقیقت است، چنین  استنباط می‌شود که زن و مرد از حیث شئونات انسانی، واحد هستند و هیچ کدام به صرف مرد یا زن بودن، رجحانی بر دیگری ندارند و تفاوت در حقوق هریک از آنها با یکدیگر، به دلیل تفاوت در مسئولیتها و وظایفی است که خدا بر عهده هر یک از آنها گذاشته است.

معاون پژوهش مدیریت حوزه علمیه خواهران کرمان ادامه داد: با قطع و یقین می توان گفت تنها دینی که حقوق زن را در حد اعلای خود مورد توجه قرار داده و  رعایت نموده و دستورات مؤکدی به مرد، اعم از همسر، پدر، برادر و سایر مردان جامعه اسلامی نسبت به رعایت حقوق زن دارد، دین اسلام است.

اسلام پیوند ازدواج را زیباترین پیوند اجتماعی می داند
وی بیان کرد: پیوندهای خانوادگی و خویشاوندی برای اسلام بسیار با اهمیت است، اسلام کانون خانواده را محبوبترین کانون و پیوند ازدواج را زیباترین پیوند اجتماعی می داند و همه توصیه های دینی در باب خانواده و رعایت حقوق همسران، والدین و فرزندان و خویشاوندان در جهت حفظ و غنی سازی این پیوندهاست و طبیعی است خشونت هایی که به این پیوندها آسیب می رساند بیشترین ممنوعیت را دارند .

 جوکار افزود: بر این اساس، آیات قرآن از جمله آیه شریفه 9  سوره نساء، مردان را توصیه به معاشرت به معروف با همسر خود می کند. معاشرت به معروف به معنای رفتار نیکو با همسر است که هر گونه نیکویی و حسن معاشرت را می تواند در بر گیرد.

معاون پژوهش مدیریت حوزه علمیه خواهران کرمان اظهار کرد: تاکید روایات زیادی مبنی بر رعایت حقوق زن توسط همسر که  مکرر در روایات قابل مشاهده است به گونه ای که پیامبر اکرم  می فرماید: «جبرئیل آن قدر درباره زنان به من سفارش کرد که  گمان کردم حتی اف گفتن به زن هم جایز نیست»، توصیه های مبنی بر  احترام به پدر و مادر، دوری از بدزبانی، لطف و مدارا با زنان در همه حال گویای نگاه مترقی اسلام به جایگاه زن در خانواده و اجتماع است.

جوکار تشریح کرد: اسلام به اندازه ای برای این جایگاه حرمت  قائل است که حتی در موردی که ادامه زندگی مشترک برای زن و شوهر میسر نیست و تصمیم بر طلاق و جدایی می گیرند، به مرد توصیه به جدایی همراه با احسان ونیکویی از همسر می نماید و طلاق درست را طلاق بر پایه معروف می داند(سوره بقره، آیه 229) .

وی افزود: ازسوی دیگر مواردی همچون سخت دلی، سختگیری بی جا، بدزبانی، سوءظن، کینه توزی و عصبانیت بی مورد، آزار رسانی بدنی به زن را جزء مصادیق خشونت علیه زن می داند و با عبارات گوناگون در توصیه های اخلاقی از آن نهی نموده و به لحاظ حقوقی و فقهی نیز برای برخی از مصادیق آن نظیر ضرب و جرح ، مجازاتهایی در فقه و قانون لحاظ نموده است.

نگاه متعالی اسلام به زن از عوامل گرایش زنان تحصیل کرده غربی به دین اسلام است
جوکار با بیان این که نگاه متعالی اسلام به زن خود یکی از عوامل گرایش برخی زنان تحصیل کرده غربی به دین اسلام است، عنوان کرد:  در صحبتی که با یکی از دوستان از کشور انگلیس داشتم که وی مدتی برای تحصیل در ایران سکونت داشت، وقتی از او از نظر زنان تحصیل کرده غربی، نسبت  به دیدگاه اسلام درباره زن پرسیدم، پاسخ داد«در یکی از روزنامه های پرتیراژ انگلیس، مصاحبه ای از زنان تازه مسلمان غربی منتشر شده  بود و  از او در خصوص علت گرایش برخی زنان تحصیل کرده غربی با تحصیلات عالیه به دین اسلام، سوال پرسیده بودند، ایشان پاسخ داده بود: « من درباره دین اسلام بسیار تحقیق کردم و به این نتیجه رسیدم تنها دینی که حقوق زن را در حد اعلی  مورد توجه قرار داده و نسبت به آن توصیه و تاکید نموده دین اسلام است لذا این نگاه مترقی اسلام به زن، سبب علاقه و گرایش من به این دین و در نهایت باعث مسلمان شدنم شد».

معاون پژوهش مدیریت حوزه علمیه خواهران کرمان در پایان گفت: آشنایی بادیدگاه متعالی اسلام نسبت به زن یکی از رسالت های زن مسلمان امروز جامعه ما است که در تربیت نسل مومن ، انقلابی و تمدن ساز، نقش بزرگی بر عهده دارد.
انتهای پیام/
 
 


کد مطلب: 122834

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/news/122834/ظهور-فمنیست-ناشی-دیدگاه-فرودست-زنان-جوامع-غربی-نگاه-متعالی-اسلام-زن-عوامل-گرایش-تحصیل-کرده-دین

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir