تاریخ انتشار :دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۷:۴۹
۰
plusresetminus
عبدالمجید شیخی گفت: برای رفع مشکل بازار خودرو در ایران نه راه حل واردات خودرو است و نه ادامه روند انحصاری کنونی است.
واردات راه شکستن انحصار خودرو نیست/ به بلوغ رساندن تولید راه ورود به بازارهای جهانی است
عبدالمجید شیخی کارشناس مسائل اقتصادی  و استادیار دانشکده علوم اقتصاد در گفتگو با "راه آرمان " در مورد چالش ها و فرصت های خودرو سازی در ایران ، عنوان کرد: برای رفع مشکل گرانی خودرو و پایین بودن کیفیت آن پیشنهاداتی مطرح می شود که خارج از منطق علم اقتصاد و حتی خارج از منطق تجربه کشورهای پیشرفته است.

واردات و انحصار دو راه حل غلط در صنعت خودروسازی
استادیار علم اقتصاد با بیان اینکه در کشورهای سازنده خودرو بیش از100 سال از صنعت خودروسازی داخلی خود از زمان تولد خودرو تا کنون حمایت کرده اند، گفت:  برای رفع مشکل بازار خودرو در ایران  نه راه حل واردات خودرو است و نه ادامه روند انحصاری کنونی است .

وی افزود: مشکل خودروسازی کشور ما به انحصاری که در دو یا چند کارخانه معدود ایجاد شده، برمی‌گردد؛ متاسفانه برنامه‌ای برای تنوع و کیفیت بخشی یا ارتقاء کیفیت و کاهش قیمت تمام شده و بروز رسانی فناوری های ساخت خودرو نداشته است، برای رفع مشکل کنونی ما باید این انحصار موجود را بشکنیم .

کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: دولت باید برنامه جامعی را تدوین کند که درآن  خودروسازهای موجود و تشکل های نخبگانی که ایجاد می کند را موظف کند تا پس از تدوین جدول زمانبندی ارتقاء کیفیت؛ به این قشر  تکلیف کند تا در یک بازه زمانی محدود شرایط تولید و کیفیت تولیدات خود را با تکنولوژی دنیا  به روز رسانی کنند تا هم کیفیت را با ارتقای مدیریت صنعتی خودشان بالا ببرند و هم قیمت تمام شده و هزینه های تولید را کاهش بدهند.

لزوم ورود صنایع دفاع در صنعت خودروسازی
عبدالمجید شیخی ابراز کرد: از سوی دیگر دولت باید از پشتیبان های داخلی به خصوص صنایع دفاعی و یا حتی سازمان هواوفضای سپاه  کمک بگیرد تا هم در صنعت خودرو تنوع داده و هم کیفیت را بالا رود.

وی با بیان اینکه این انحصار اگر شکسته  شود  باب موفقیت باز می شود، گفت : با جدول زمانبندی  دولت و ورود افراد با تخصص و پشتیبان های قوی بی شک کار تکمیل می شود و ما عملاً می توانیم، شرایطی را به وجود بیاوریم تا خودرو در کشور ما با کیفیت بالاتر و هزینه تمام شده پایین تر، تیراژ بالاتر و تولید انبوه به مرحله بلوغ برسد و بعد بتوانیم مازاد تولید خود را به کشورهای دیگر صادر کنیم.

به بلوغ رساندن صنعت خودروسازی راه ورود به بازارهای جهانی است
کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: واردات خودرو برای ایجاد رقابت روش صحیحی نیست؛ این روش در واقع هیچ جایگاهی در منطق اقتصادی ندارد، کشورهای دیگر با حمایت از صنعت خودروسازی خودشان و به بلوغ رساندن آن صنعت ابتدا این قوه و  توانایی را در کشورشان ایجاد کردند و بعد رقابت را از میدان و بازارهای داخلی  خود به بازارهای جهانی منتقل کردند.

وی اذعان کرد: به جای اینکه بیگانه را دعوت کنیم که در کشور ما حضور یابد و خودروهای به اصطلاح پیشرفته خود را وارد کند  و در واقع اینجا رقابت کنیم؛ باید صنعت خودرو سازی خود را به مرحله‌ای از تکامل برسانیم که میدان رقابت را در بازار کشورهای خارجی تعیین کنیم .

عبدالمجید شیخی کارشناس مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد:  انتخاب میدان رقابت خارجی کاری است که غربی‌ها نیز انجام دادند و سوابقش موجود است ؛ عملاً کشورهای سازنده خودرو در واقع با حمایت های مستمر از صنعت خودشان آن را به مرحله‌ای از توانایی رساندند و بعد این صنعت را به دیگر کشورها صادر کردند.

انتهای پیام/ ط1 https://armanekerman.ir/vdcaiun6e49nuo1.k5k4.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما