تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۲۰
۰
plusresetminus
سعید صحبتی گفت: ۸۵ درصد موارد بستری افرادی هستند که واکسن نزده اند و یا واکسیناسیون خود را ناقص انجام داده اند، بر اساس برآوردهایی که در کشور و استان کرمان انجام داده ایم تقریبا ۵۳ درصد موارد جدید ابتلا به علت دورهمی هایی بوده که انجام می شود.
۸۵ درصد موارد بستری بیماری کرونا واکسن نزده ها هستند/ افراد در اولین فرصت آستین خود را برای دریافت واکسن بالا بزنند
سعید صحبتی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفتگو با راه آرمان مطرح کرد: تقریبا ۲۱ ماه از شروع همه گیری بیماری کرونا در جهان می گذرد و هر روزه این بیماری عده ای از هم استانی های ما را به کام مرگ می کشد.

وی ادامه داد: علی رغم همه ی اقداماتی که صورت گرفته از جمله محدودیت ها برای زندگی بشری و تلاش های کادر بهداشت و درمان اما این ویروس منحوس در حال تاخت و تاز است و سلامتی افراد را به طور جدی تهدید می کند.

مدیر گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان عنوان کرد: خوشبختانه از چند ماه قبل یک ابزار و سلاح بسیار کارآمد برای مقابله با جهان عرضه شد و آن واکسیناسیون بود همانطور که بسیاری از بیماری های مهلک در گذشته وجود داشت از جمله دیفتری، سیاه سرفه، سرخک و ... که با مدد واکسیناسیون همگانی حذف شدند امیدواریم که بیماری کرونا نیز با کمک واکسیناسیون حذف و به پایان خود نزدیک شود.

واکسیناسیون ابزار کارآمد و موثر برای مهار کرونا
صحبتی تاکید کرد: واکسیناسیون به همراه رعایت دستورالعمل های بهداشتی دستورالعملی است که محققان و دانشمندان به آن دل بسته اند و به عنوان ابزار کارآمد و موثر برای مهار کرونا در بررسی های خود به آن رسیده اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی توضیح داد: واکسن هایی که در دنیا عرضه شده اند تمام مراحل علمی مراجع ذی صلاح را دریافت کرده اند و واکسن های کرونا جزو کم عارضه ترین و بی خطرترین واکسن های موجود در دنیا هستند کما که این که علی رغم تزریق بیش از صد میلیون دز واکسن در ایران کمترین عوارض را ثبت کرده ایم.

وی در ادامه به فواید واکسیناسیون اشاره کرد و  توضیح داد: فواید واکسیناسیون را در دو دسته از جمله فواید فردی و جمعی باید تقسیم بندی کرد، فواید فردی به ایمنی فرد نسبت به بیماری، احتمال کاهش بستری و مرگ و میر می توان اشاره کرد.

صحبتی در خصوص فواید جمعی واکسیناسیون گفت: زمانی که درصد افراد واکسینه شده در جامعه از یک حد بالاتر رود آنگاه چرخش ویروس در جامعه قطع می شود یعنی اگر ویروسی وجود داشته باشد دیگر میزبان مستعدی پیدا نمی کند که بتواند بیماری چرخش پیدا کند در آنصورت است که می توان به قطع شدن بیماری دل بست و این اثر مطلوب زمانی اتفاق می افتد که حداقل ۸۵ درصد جامعه واکسینه شده باشند.

مدیر گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان مطرح کرد: اکنون در کشور و استان تقریبا ۸۰ درصد جمعیت یک نوبت واکسن را دریافت کرده اند و چیزی حدود ۶۰ درصد هر دو نوبت واکسن را دریافت کرده اند و اگر افرادی که اقدام نکرده اند برای دریافت واکسن وارد کارزار واکسیناسیون نشوند اولا خودشان در موج های بعدی کرونا آسیب پذیر هستند و دوما زمینه را برای ابتلای دیگران فراهم می کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد: تمنای ما از کسانی که واکسن را دریافت نکرده اند این است که در اولین فرصت آستین خود را بالا بزنند و واکسن خود را دریافت کنند.

وی عنوان کرد: در بررسی های که انجام داده ایم و دلایل عدم دریافت واکسن را پرسشگری کردیم عمدتا دلایلی مطرح شد که هیچ کدام علمی و واقعی نیست و همه بر اساس شایعات، خبرهای کذب و فضای مجازی مطرح شده و یا تبلیغ گروه هایی که عمدا تبلیغ ضد واکسن می کنند، بوده است.

دلایل گروه های ضد واکسن هیچ یک مبنای علمی ندارند
صحبتی با بیان این که دلایلی که گروه های ضد واکسن می کنند کاملا غیر علمی است، اظهار کرد: دلایلی از جمله تغییرات ژنتیکی در بدن، ورود میکرو تراشه در بدن و کنترل بدن از راه دور، عقیمی و ناباوری توسط این گروه ها مطرح می شود در حالیکه هیچ یک مبنای علمی ندارند.

وی افزود: برخی دیگر نیز مطرح می کنند که واکسن های موجود در ایران واکسن های باکیفیتی نیست در حالی که باید گفت همه ی واکسن هایی که در دنیا هستند تاثیر اصلی آن ها کاهش مرگ و میر و بستری ناشی از کرونا است و همه ی واکسن ها بدون تفاوت در این هدف مشترک هستند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد: برخی به تصور این که جوان و سالم هستند اقدامی برای واکسینه نمی کنند در حالی که ویروس کرونا هر چند عمدتا در افراد مسن و با بیماری زمینه ای عارضه ایجاد می کند اما بارها شنیده ایم که جوان ها و حتی افراد ورزشکار و قهرمانان ملی کشور را به کام مرگ کشانده است.

صحبتی اظهار کرد: برخی به تصور این که تا حالا مبتلا به کرونا نشده ام و بعد از این نیز مبتلا نخواهم شد واکسن نمی زنند در حالیکه باید گفت تمام افرادی که این روزها در استان مبتلا و بستری می شوند عمدتا افرادی هستند که تا کنون مبتلا نشده بودند و تصور می کردند که دیگر مبتلا نخواهند شد.

وی ادامه داد: برخی دیگر نیز معتقدند چون به کرونا مبتلا شده اند بدنشان آنتی بادی کافی را دارد از این رو نیاز به واکسن ندارند اما باید گفت  ذات ویروس کرونا این است که از سیستم ایمنی گریزان باشد و سعی می کند سیستم ایمنی بدن را دور بزند و گاهی با جهش هایی که انجام می دهد موجب می شود که مجددا باعث ابتلا شود در حالیکه تزریق واکسن باعث می شود سیستم ایمنی قوی تر برای مقاله با این ویروس و حتی جهش های جدید این ویروس شود.

مدیر گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: واکسیناسیون به عنوان یگانه ابزار مناسب برای مقابله با این ویروس باید جدی گرفته شود، ضمن این که آمار و ارقام نیز نشان می دهد که مرگ و میر در میان افرادی که واکسینه نشده اند بسیار بیشتر است تا افرادی که واکسینه شده اند.

۸۵ درصد موارد بستری بیماری کرونا واکسن نزده ها هستند
صحبتی اظهار کرد: ۸۵ درصد موارد بستری افرادی هستند که واکسن نزده اند و یا واکسیناسیون خود را ناقص انجام داده اند، بر اساس برآوردهایی که در کشور و استان کرمان انجام داده ایم تقریبا ۵۳ درصد موارد جدید ابتلا به علت دورهمی هایی بوده که انجام می شود از جمله مراسمات ختم، جشن عروسی، تولد و  یا حتی محفل های کوچک چند نفره که در شب های بلند پاییز صورت می گیرد،  اتفاق می افتد و کافی است فردی ناقل در این جمع وجود داشته باشد.
 
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: در دور همی ها تمام شرایط ابتلا وجود دارد اولا فصل سرما است و تهویه مناسب صورت نمی گیرد و معمولا مدت این دورهمی ها چند ساعته است و افراد  فاصله را رعایت نمی کنند و معمولا افراد برای خوردن و آشامیدن ماسک خود را بر می دارند از این رو همه ی این ها باعث می شود که در دور همی ها افزایش ابتلای به این ویروس وجود دارد.
انتهای پیام/ https://armanekerman.ir/vdcawen6049nuw1.k5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما