تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۴۹
۰
plusresetminus
زمستان که از راه می رسد فارغ از همه ی زیبایی هایش معضلاتی را برای صنایع ایجاد می کند، مدیران را در دو راهی تولید و افزایش اقتصادی با سوخت مازوت یا تعطیلی واحد های تولیدی به علت جایگزینی سوخت مازوت و ایجاد آلایندگی ، قرار می دهد.
محیط زیست، مازوت یا توقف چرخه تولید/معضلی که کارخانه های کرمان با آن دسته و پنجه نرم می کنند
به گزارش "راه آرمان " همزمان با آغاز فصل سرما و برودت هوا طرح تعطیلی واحد های تولیدی و صنعتی یکی پس از دیگری رقم می خورد، در حالی که سال ها پیش به علت گران بودن برق و بعد از ان خشکسالی مرتب صنایع سوخت های جایگزین از جمله گاز طبیعی را انتخاب کردند، اما متاسفانه در یک دهه ی اخیر حتی این سوخت نیز در زمستان برای تولید کنندگان دردسر ساز شده است .

از آنجاییکه قلب تپنده هر کشور صنایع تولیدی اش است و نباید حتی در مدت 1 ساعت این واحدها از کار بایستند متاسفانه اولین قشری که باید تعطیل شوند تا گاز به خانه ها برسد.
صنایع تولیدی هم تابستان و هم زمستان  در دو مقوله برق و گاز  دچار چالش می شوند و از چرخه تولید در یک مقطع خارج شده و موجبات کمبود محصول و افزایش قیمت را فراهم می آورند؛  یکی از این صنایع که سال گذشته 57 میلیارد خسارت دید کارخانه سیمان کرمان بود.

محمد عزیزی مدیر کارخانه سیمان کرمان در گفتگو با "راه آرمان "عنوان کرد: ما در گذشته از نفت و گازوییل استفاده می کردیم که به علت کاهش آلودگی، این حامل های انرژی را با گاز طبیعی جایگزین کرده ایم اما متاسفانه چند سالی با کمبود گاز نیز مواجهیم که تنها راه جایگزین در حال حاضر استفاده از سوخت مازوت است .

سوخت مازوت جایگزینی مقطعی
وی ادامه داد: خرید مازوت هم آسان نیست بلکه از یک سال قبل باید سفارش داد تا برای سال بعد آماده باشد زیرا در سال گذشته نه مازوت بود نه کامیون حمل که باعث تعطیلی کارخانه به مدت 57 روز شد .

عزیزی عنوان کرد: مازوت هم اگر خریداری بشود کارخانه باز با معضل عدم استفاده روبه رو است زیرا محیط زیست عملا استفاده از مازوت را به علت الودگی شدید ممنون کرده است حال با این اوصاف به نظر می رسد زمستان امسال نیز ما دوباره مجبور به تعطیلی کارخانه شویم.

مهدی حسینی نژاد مدیر کل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: سال گذشته عامل اصلی افزایش قیمت که به طبع کاهش تولید صورت گرفت ما حصل قطعی سراسری گاز در کارخانه های سیمان استان بود.

برای قطعی گاز و برق صنایع بزرگ در اولویت قرار می گیرند
وی با بیان اینکه هنوز برای قطعی های سراسری دستور العمل جدیدی صادر نشده است ، گفت : ما تابع دستورات وزارت خانه هستیم که اگر اعلام شود واحد های صنعتی باید تعطیل شوند ما هم بی شک اجرا می کنیم .

حسینی نژاد ادامه داد: معمولا دستورات به واحد های صنعتی و فولادی بزرگ ما تعلق می گیرد که هر بار کاهش تولید به واسطه نبود حامل انرژی به علت ارتباط مستقیم به بازار افزایش قیمت و کمبود محصول را رقم می زند و ما را دچار چالش خواهد کرد.

مدیر کل صمت افزود: مازوت برای اکثریت واحد های تولیدی قابلیت استفاده ندارد زیرا کوره ها و مشعل های کارخانجات برای استفاده از مازوت اماده نیستند و نمی توانند استفاده زیادی داشته باشند چه ایتکه حتی تامین مازوت به واسطه خرید از استان های همجوار با چالش روبه رو است.

مازوت کلمه ای است که کمترنام آن را شنیده ایم و حتی در زندگی روزمره هم قابل استفاده نبوده است اما چیستی آن را باید دانست!

 علی ماشاءالله کرمانی، در خصوص مازوت و اثرات آن د رمقاله علمی، مطالعه عوارض مکانیکی_بیوسیستمی سوختم مازوت بر کاهش الایندگی های نیروگاه ها عنوان کرد : مازوت نوعی نفت کوره به شمار می‌آید که کیفیت پایین و ویسکوزیته بالایی دارد و در نیروگاه‌های حرارتی و موارد مشابه از آن استفاده می‌شود.

وی افزود: در اروپا و ایالات متحده، ترکیب مازوت شکسته به گازوئیل تبدیل می‌شود در گذشته، مازوت برای گرم کردن خانه‌ها در شوروری سابق و شرق دور مورد استفاده قرار می‌گرفت چراکه آن‌ها تجهیزات لازم برای تبدیل مازوت به سایر محصولات پتروشیمی را نداشتند.

کرمانی تاکید کرد: در کشورهای غربی به کوره‌هایی که از مازوت استفاده می‌کنند، کوره‌های ضایعات‌سوز نیز می‌گویند، مازوت که به طور عمده توسط کشورهای روسیه، قزاقستان، آذربایجان، ترکمنستان و ایران تولید می‌شود برای گرم کردن بویلرها (دیگ بخار) جهت تولید بخار مورد استفاده قرار می‌گیرد چراکه این ماده، ‌ گرمای زیادی به واسطه سوختن ایجاد می کند .

نفت خام؛ مازوت یا نفت کثیف 
محقق کرمانی اذعان کرد: از عوامل مهم در درجه‌بندی این سوخت باید به محتوای گوگرد آن اشاره کرد که متاثر از منبع اصلی آن است، در حمل و نقل مازوت به طور معمول به این سوخت، نفت کثیف: (Dirty Oil) می‌گویند و از آن‌جایی که ویسکوزیته بسیار بالایی دارد، پمپ کردن آن به تجهیزات خاصی نیازمند است.

وی افزود: مازوت را می‌توان از جمله ترکیب‌های نفت خام به شمار آورد که حاصل تقطیر جزء به جزء آن به هنگام پالایش نفت خام است و بعد از تبخیر بنزین و سایر فرآورده‌های سبک‌تر، از نفت خام بدست می‌آید.

کرمانی خاطر نشان کرد: بر این اساس مازوت نوعی نفت کوره با کیفیت بسیار پایین به شمار می‌آید نفت کوره از جمله فرآورده‌های نفتی است که در بسیاری از موتورها، چراغ‌ها، گرمکن‌ها و کوره‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین به عنوان حلال نیز از آن بهره می‌گیرند، نفت کوره همانطور که گفته شد از نفت خام بدست می‌آید و برای استفاده در کاربری‌های مختلف، آن‌را پالایش می‌کنند.

محمد یوسفی متخصص  بیماری های ریوی و بهداشت محیط  در خصوص دود حاصل از مازوت و اثرات آن گفت: در اثر سوزاندن سوخت‌های فسیلی حاوی گوگرد همچون مازوت، ترکیباتی موسوم به Sox منتشر می‌شوند که بخش بیشتر آن ‌را SO2 تشکیل می‌دهد SO2 گازی سمی است که برای سلامتی مضر است، این گاز، وزن بیشتری نسبت به هوا دارد و زمانی که غلظت آن در هوا به بیش از 500ppb برسد، بوی بدی خواهد داشت که در این سطح، کشنده خواهد بود.

مازوت حاوی گاز گوگرد است که برای سلامتی مضر است 
وی ادامه داد: این گاز در غلظت‌های پایین‌تر، درد قفسه سینه، مشکلات تنفسی، قرمزی چشم و افزایش احتمال بروز بیماری‌های قلبی و تنفسی را به همراه دارد، به طور کلی، غلظت معمول این گاز در اتمسفر کمتر از 10ppb ذکر می‌شود که در این غلظت اثر مخربی بر سلامتی نخواهد داشت.

یوسفی اذعان کرد: اثر دوم سوزاندن مازوت و سایر سوخت‌های گوگردی، ‌تشکیل سولفات‌ها و نیترات‌ها به شکل آئروسول یا ذرات بسیار ریز هوا است که ذرات معلق ‌ (Particulate Matter)موجود در هوا را سبب می‌شوند، این ذرات معلق با تشدید آلودگی هوا خطر آسم و حملات قلبی و تنفسی را افزایش می‌دهند.

وی تاکید کرد: اثر سوم سوزاندن مازوت از منبع انتشار آن فراتر می‌رود و در این حالت اکسیدهای گوگرد به دلیل واکنش در اتمسفر و فاز محلول در آب، به اسید تبدیل می‌شوند. این آئروسول‌های اسیدی تحت شرایط خاص هواشناسی به باران اسیدی، برف و مه تبدیل خواهند شد.

زمانی که آلودگی هوا ناشی از عملکرد و فعالیت‌های انسانی نباشد، pH باران‌های اسیدی در حدود ۵.۵ خواهد بود که این میزان خاصیت اسیدی به دلیل وجود کربنیک اسید حاصل از واکنش بخار آب با دی‌اکسید کربن است.

یوسفی در پایان خاطر نشان کرد: این باران‌های اسیدی اثرات مخرب دیگری نیز بر جای می‌گذارند که از میان آن‌ها می‌توان به حل شدن فلزات سنگین در باران‌های اسیدی اشاره کرد و خاک‌ها نیز دیگر توانایی نگه‌داشتن ریشه درختان را نخواهند داشت. در نتیجه با فرسایش خاک و از بین رفتن پوشش گیاهی، احتمال بروز سیل افزایش می‌یابد.
با این اوصاف به نظر می رسد استفاده از مازوت نه تنها راحت نیست بلکه دچار چالش تامین هم هست و از سویی برای بدن نیز مضرر و سبب افزایش ریزگرد و آلودگی هوا در زمان پایداری دما می گردد
 
انتهای پیام/ ط1
 
 
  https://armanekerman.ir/vdcewx8zojh8w7i.b9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما