کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

راه اندازی اشتغال خانگی پرسود:

آکواریوم های ماهی زینتی در خانه منبع ثروت آفرینی با اسپیرولینا

18 آذر 1400 ساعت 8:49

اسپیرولینا نوعی جلبک سبز آبی از شاخه سیانوباکتر است، که منبع غنی فیبر است و درخانه به راحتی می توان آن را پرورش داد و از آن کسب درآمد کرد.



 
هادی تویسرکانی در گفتگو با" راه آرمان" از طرح پرورش جلبک اسپیرولینا در منزل نام برد و گفت : این طرح حمایتی کم هزینه اما با سودآوری بسیار بالایی است زیرا مواد معدنی این جلبک برای جهانیان آشکار شده است و در صنایع بزرگ پزشکی ، تغذیه و آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد.

مسئول پیگیری طرح های اشتغال خانگی سازمان بسیج علمی کرمان عنوان کرد: اسپیرولینا نوعی جلبک سبز آبی از شاخه سیانوباکتر است، معمولا این جلبک در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری به دلیل قلیایی بودن آب و دارا بودن کربنات و بی کربنات رشد زیادی می کند،  جلبک اسپیرولینا در قاره های آفریقا، آسیا، آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی پیدا می شود و از آن برای غذای انسان و دیگر جانوران استفاده می کنند.

تویسرکانی ادامه داد:  امروزه با رشد تکنولوژی و اطلاعات در زمینه پزشکی از جلبک اسپیرولینا برای مکمل های غذایی در صنعت داروسازی به دو صورت قرص و پودر استفاده می کنند، البته در زمینه های مختلف نظیر آکواریوم، آبزی پروری و ماکیان نیز کاربرد دارد.

وی با اشاره به سودآوری پرورش این نوع جلبک گفت: با توجه به نوپا بودن این نوع حرفه، فرصت خوبی است تا از این شرایط استفاده کنیم و نیاز کشور را از واردات جلبک کمتر کنیم.

طرح کم هزینه اما بسیار سود آور

تویسرکانی عنوان کرد: افرادی که زود تر از همه وارد این کار که طرح توجیهی پرورش جلبک است؛ می شوند ؛ خیلی سریع تر می توانند به سود آوری برسند اما برای شروع نیازمند اطلاعات دقیقی از هزینه ها و پیش بینی سود است.

وی اذعان کرد: در صورتی که بخواهید کارتان را از منزل شروع کنید نیاز به فضایی حدود 15 تا 25 مترمربع خواهید داشت البته می توان در فضای کمتر هم شروع کرد چون در ابتدای کار می توان تنها از گوشه اتاق استفاده کرد که بتوان در آن قسمت آکواریوم یا بطری را قرار داد.

کشاورزان عمده مشتریان اسپیرولینا

مجری طرح حمایتی پرورش جلبک تاکید کرد: برای آغاز کار به  یک ظرف بزرگ مانند آکواریوم، سطل یا پلاستیک ، آب مصرفی فاقد کلر، مواد غذایی یا کود، مقداری جلبک اسپیرولینا برای کشت و تکثیر، یک پارچه صافی، اطلاعات ضروری اولیه، چند ورقه لیتموس کاغذی برای اندازه گیری، یک دماسنج ساده PH آب ، نیاز است.

تویسرکانی با بیان این مطلب که کشت جلبک کار بسیار آسان و کم هزینه ای است؛ گفت : عمده مشتریان این محصول کشاورزانی هستند که خواهان بهبود کمیت و کیفیت محصول خود هستند، این نوع جلبک به دلیل دارا بودن میزان بالای فیبر نقش مهمی در نرم کردن بافت خاک و حفظ رطوبت دارند و از طرف دیگر به خاطر دارا بودن مواد معدنی و عناصر کمیاب باعث بهبود کیفیت خاک و حاصلخیزی آن می شوند به علت داشتن ازت، آهن، فسفر و پتاس از آن برای کود کشاورزی نیز استفاده می کنند.

اسپرولینا منبع غنی ویتامین و فیبر برای همه
وی با اشاره به این مطلب که در زمینه محصولات دارویی نیز، مشتریان به طور کلی عموم مردم هستند؛ افزود: کسانی که  تمایل به بهبود وضعیت سلامت با درمان گیاهی بیماری های خود هستند از این ماده ارزشمند در تغذیه خود استفاده می کنند و حد مصرف آن 4 میلی گرم در روز است که اگر در جیره غذایی طیور و آبزیان قرار بگیرد باعث شفافیت پرندگان و ماهی های زینتی می شود و حتی در غذای انسان ها باعث افزایش سلامتی خواهد شد.

تویسرکانی تاکید کرد: تهیه مکمل های غذایی برای دام، طیور، آبزیان و زالو، محصولات آرایشی و بهداشتی مانند شامپو و ماسک صورت، کرم دست و صورت، تهیه رنگ های طبیعی برای مواد غذایی و آرایشی، استخراج فیکوبیلی پروتئین اسپیرولینا برای آزمایشات پزشکی، کاربسیار درآمدر زایی است زیرا  این گیاه منبع غنی از بتاکارون و ویتامین های ب1، ب2، ب3، ب6 و ب 12 و تمام اسیدآمینه های ضروری بدن است.

وی با بیان اینکه اسپیرولینا حاوی آهن، کلسیم، فسفر، پتاسیم، منیزیم و منبع غنی از اسیدهای چرب ضروری به ویژه اسید گامالینولئیک است، گفت : پودر خشک اسپیرولینا حاوی 60 تا 70 درصد پروتئین، 15 تا 20 درصد کربوهیدرات، 3 تا 7 درصد مواد معدنی، 6 تا 8 درصد چربی و 4 تا 8 درصد رطوبت است به همین دلیل کاملترین غذای گیاهی برای مصارف انسانی محسوب می شود.

ایران پتانسیل خوبی برای پرورش اسپیرولینا دارد

تویسرکانی تاکید کرد: کشور ایران این پتانسیل را دارد که بتواند در بین مدعیان دیگر، پرورش جلبک را آغاز کند، طبق تحقیقات انجام شده سواحل هرمزگان یکی از بهترین و مناسب ترین مکانها برای پرورش جلبک است و در صورتی که در این زمینه سرمایه گذاری شود می تواند همراه با درآمدزایی، اشتغالزایی و البته ارز آوری نیز داشته باشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد:  متاسفانه افراد خیلی کمی از این گیاه ارزشمند اطلاع دارند و البته افراد خیلی کمی هستند که تصمیم بر آغاز این کسب و کار پر سود کرده اند، با این که کشور ما سالانه ده ها تن جلبک از کشورهای چین و یا هند برای مصرف وارد می کند، و این فرصت بزرگی است تا با پیش قدم شدن کارآفرینان  در این عرصه بتوانیم نیازهای کشورمان را تولید و در صورت افزایش حجم تولید، مابقی آن را به کشورهای دیگر صادرات کنیم.

انتهای پیام / ط1
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


کد مطلب: 123150

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/news/123150/آکواریوم-های-ماهی-زینتی-خانه-منبع-ثروت-آفرینی-اسپیرولینا

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir