تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۳۹
۰
plusresetminus
علمای اهل سنت استان گلستان به سخنان تعجب‌انگیز در تریبون نماز جمعه شنیده شد و قلوب مسلمانان را جریحه‌دار کرد واکنش نشان دادند و در یک موضع‌گیری مشترک اعلام کردند، همه بدانند همیشه ندای وحدت از پایتخت اقوام شنیده خواهد شد.
مواضع علمای اهل سنت گلستان به سخنان وحدت‌شکن در تریبون نماز جمعه/ آزمون وحدت در پایتخت اقوام

به گزارش "راه آرمانبه نقل از گلستان ما، استان گلستان به واسطه تنوع قومیتی که دارد به پایتخت اقوام لقب گرفته است، از 24 قومیتی که در کشور شناسایی شده تعداد 16 قومیت از فارس گرفته تا ترکمن، سیستانی، بلوچ، ترک‌، قزلباش، کرد، قزاق‌ و ... همه و همه با وحدت مثال‌زدنی در استان گلستان زندگی می‌کنند، این همزیستی مسالمت‌آمیز باعث شده تا گلستان رنگین‌کمان اقوام شود، این ظرفیت بزرگ گاهی دستخوش خدشه و فتنه می‌شود، عده‌ای خواسته و برخی هم ناخواسته هجمه به وحدت می‌کنند، در این میان تکلیف دشمن مشخص است و چیزی جز دشمنی از آنها انتظار نیست، اما اینکه در تریبون نماز جمعه از سوی کسانی که نماد و الگوی یک مسلمان هستند شنیدن اظهاراتی که باعث تریک احساسات دینی مسلمانان شود، در حقیقت آب به آسیاب دشمن ریختن است.
در فضای مجازی سخنانی در یکی از نماز جمعه اهل سنت منعکس شد که حاکی از توهین به اهل بیت پیامبر (ص) بود، این اتفاق باعث جریحه دار شدن قلوب مردم شد.
در پی این اتفاق؛ مولوی محمدحسین گرگیج امام جمعه اهل سنت آزادشهر با انتشار بیانیه‌ای از مردم مسلمان عذرخواهی کرد که متن کامل بیانیه مولوی گرگیج در کانال تلگرامی او منتشر شد.
گرگیج: توهین به اهل بیت پیامبر اعظم (ص) حرام و کفر است
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام بر محضر عزیزان در فضای مجازی، در خطبه های این هفته (۱۹ آذر ۱۴۰۰) مطالب جامعی مطرح شدند که فایل تصویری آن موجود است، از آن رو ما خود را از ارادتمندان و عاشقان اهل بیت (رضوان الله تعالی علیهم اجمعین) می‌دانیم و این ارادت بارها در خطبه های جمعه، نوشتارها، گفتار و مصاحبه ها بیان شده است؛ محبت اهل بیت و صحابه رسول الله(ص) جزو ایمان قلبی اینجانب است؛ توهین به اهل بیت پیامبر اعظم (ص) حرام و کفر است.
علت سخنرانی بنده نصب بنرهای توهین آمیز در کوچه‌ها، خیابان‌ها و برخی از سخنان تفرقه افکن در ایام فاطمیه است؛ هزاران بار به خدا پناه می‌برم که در دل اینجانب نسبت به خاندان رسول گرامی (ص) و سُلاله پاکش، کینه، کدورت، عداوت باشد و یا اهانتی روا دارم. به گفته سعدی « خدایا به حق بنی فاطمه، که با قول ایمان بُود خاتمه».
برخی افراد از روی قصد و غرض از احساسات مذهبی مردم سوء استفاده کرده و کلام و مطالب بنده را تحریف و یا برش می زنند که در شرایط حساس کنونی کشور اجازه نخواهیم داد کسانی موجبات تفرقه بین اهل سنت و اهل تشیع را ایجاد کنند. در پایان یادآور می شوم اهل سنتی که محبت رسول الله (ص) و خاندان پاک ایشان در دلش نباشد و از اعمالشان پیروی نکند اهل سنت نیست و اگر سوء تفاهمی از سخنان اینجانب پیش آمده از همه عزیزان عذر خواهی می‌کنم.
اهل سنتی که محبت رسول الله (ص) و خاندان پاک ایشان در دلش نباشد و از اعمالشان پیروی نکند اهل سنت نیست و اگر سوء تفاهمی از سخنان اینجانب پیش آمده از همه عزیزان عذر خواهی می‌کنم.
علمای اهل سنت استان گلستان نیز به سخنان تعجب‌انگیز گرگیج که در تریبون نماز جمعه آزادشهر شنیده شد و قلوب مسلمانان را جریحه‌دار کرد واکنش نشان دادند و در یک موضع‌گیری مشترک اعلام کردند، همه بدانند همیشه ندای وحدت از پایتخت اقوام شنیده خواهد شد.
 
امام جمعه شهر فراغی: دشمنان با هر بهانه و ترفندی به دنبال ایجاد اختلاف و تفرقه بین تشیع و تسنن هستند
آخوند صفری گفت: گفت: امروز ما به تحکیم وحدت و همدلی نیاز داریم چون دشمنان با هر بهانه و ترفندی به دنبال ایجاد اختلاف و تفرقه بین تشیع و تسنن هستند.
آخوند محمد امین صفری در گفتگو با خبرنگاران گفت: گفت: امروز ما به تحکیم وحدت و همدلی نیاز داریم چون دشمنان با هر بهانه و ترفندی به دنبال ایجاد اختلاف و تفرقه بین تشیع و تسنن هستند.
وی با بیان اینکه، تندروی از هر طرفی که باشد چه تشیع و چه تسنن در هر برهه از زمان مردود است، افزود: امروز باید به مشترکات اهمیت بدهیم و به مباحث اختلافی توجه نکنیم و اینکه مطرح کردن مباحث اختلاف انگیز در نماز جمعه اصلا صلاح نیست.
آخوند صفری با تاکید براینکه، این جملات و سخنان تفرقه انگیز، تیشه به ریشه اسلام زدن است، تصریح کرد: امروز دشمن همین را می خواهد و به دنبال بهانه است و اگر چنین مسائلی را مطرح کنیم پس باید همیشه با هم در اختلاف و درگیری باشیم.
وی افزود: اینکه اگر تشیع به تسنن و تسنن به تشیع توهین کنند اصلا جایز نیست و این جملات و سخنان تفرقه انگیز، تیشه به ریشه اسلام زدن است.
 
مدرس علوم دینی شرق گلستان: اهانت به اهل بیت (ع)، اهانت به رسول الله است
آخوند فرهمند گفت: در حال حاضر کشورهای اروپایی، صهیونیسم و آمریکا کسانی هستند که دوست ندارند جهان اسلام و مسلمانان در کنار هم باشند و ما نباید با حرف ها و قلم های تفرقه افکن شعله های این آتش را افزون تر کنیم.
آخوند عبدالجلیل فرهمند در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: محبت به اهل بیت پیامبر (ص) وصیت خوده پیامبر (ص) است و پیامبر (ص) به امت خود وصیت می کند که قرآن تلاوت کنید و من و اهل بیت مرا دوست بدارید که این مهم در زمره اسلام و مسلمان بودن است.
وی با بیان اینکه، محبت به اهل پیت پیامبر (ص) یعنی محبت داشتن به پیامبر (ص) است، افزود: پیامبر (ص) امام حسین (ع) و امام حسن (ع) را دو سید اهل شباب و اهل الجنه می دانستند فرموده اند که دوست داشتن امام حسین و امام حسن به منزله این است که من را دوست دارید.
این مدرس علوم دینی با ذکر این مطلب که در شرایط کنونی باید خودمان را از تفرقه دور کنیم، تصریح کرد:  در حال حاضر کشورهای اروپایی، صهیونیسم و آمریکا کسانی هستند که دوست ندارند جهان اسلام و مسلمانان در کنار هم باشند و ما نباید با حرف ها و قلم های تفرقه افکن شعله های این آتش را افزون تر کنیم.
وی با تاکید براینکه باید وحدت خود را حفظ کنم، افزود: من به همه علمای جهان اسلام و دانشجویان و اهل قلم توصیه می کنم که همیشه در گفتن و نوشتن دقت را مدنظر داشته باشند تا که وقتی قلمی می زنم و یا صحبتی می کنم هیچ مسلمانی از آن نباید برنجد که این امر مهم یعنی وحدت و ایجاد وحدانیت یک مسلمان و یک فرد عالم است.
آخوند عبدالجلیل فرهمند با بیان اینکه، انسان عالم و مسلمان باید بر این باور باشد که با قلم و سخن خود انسانی را نرنجاند تا خدایی ناکرده لطمه ای به اسلام بزند، گفت: هر کسی در هر مقامی که بخواهد به اهل بیت (ع) و صحابه گرامی اهانت کند را به شدت محکوم می کنیم چون قلب و دل ما وابسته به اهل بیت (ع) و صحابه گرامی هستند و این افراد بازوهای پیامبر (ص) بودند و ما اگر اهانتی داشته باشیم یعنی اهانت به رسول لله و کفر است.
وی با ذکر این مطلب که بیان حرف های تخصص در ملا عام اشتباه است و باید چنین حرف و بحث هایی را در محافل خصوصی بیان کرد و پرداخت، گفت: بیاییم کسانی را که در کنار پیامبر (ص) و پرچمدار اسلام بودند و اسلام را به عظمت رساندند را با حرف و قلم خود نرنجانیم و مورد تمسخر قرار ندهیم.
 
امام جمعه آق قلا: اختلاف افکنی خواسته اهل سنت و تشیع نیست
آخوند میرزاعلی گفت: نماز جمعه کانون وحدت و همدلی مسلمین است و نباید مباحث سلیقه ای و اختلافی مطرح شود.
به گزارش گلستان ما؛ آخوند عبدالحی میرزاعلی در گفتگو با خبرنگاران با تاکید بر ضرورت وحدت بین مذاهب  گفت: در شرایط کنونی اصلا نباید مباحث اختلافی را پیش کشیده و مطرح کرد.
امام جمعه آق قلا ادامه داد: مباحث اختلافی باید در میان متخصصین و افراد خاص بحث، بررسی و تبادل نظر شود نه اینکه در تریبون نماز جمعه مطرح شود.
آخوند میرزاعلی با بیان اینکه، نباید در این برهه از زمان میان مردم اختلاف ایجاد کرد، گفت: نباید با برجسته کردن و مطرح کردن یک سری مسائل اختلافی، اختلافات سلیقه ای، قومی، قبیله ای میان تشیع و تسنن بیشتر شود زیرا نه صلاح امت اسلامی و نه هیچ اهل سنتی و تشیع ای این را می خواهد.
وی تصریح کرد: شیعه و سنی باید به مقدسات یکدیگر احترام بگذارند و این احترام دستور قرآن کریم و پیامبر (ص) و امام راحل و مقام معظم رهبری است.
 
استاد حوزه علمیه اهل سنت تاکید کرد؛ جانم فدای اهل البیت (ع)
مولوی یعقوب خانی تأکید کرد: بنده به عنوان یک طلبه اهل سنت، عمل و گفتار اهل سنت را محبت به اهل بیت علیهم السلام می‌د‌انم و هر کلامی و نگارشی سوای محبت خاندان پیامبر اکرم صلی الله علیه، بر خلاف قرآن و سنت و منهج علمای اسلام و علمای مذاهب چهارگانه اهل سنت است.
مولوی جلال یعقوب خانی مقدم استاد حوزه علمیه اهل سنت و امام جماعت مسجد اهل سنت تربت جام در گفت‌وگو با خبرنگاران، در واکنش به صحبت‌های عجیب منتشر شده از آقای گرگیج اظهار داشت: واقعیت امر این است که بنده از این سخن که عدم پذیرش خلافت حضرت عمر رضی الله عنه چه ارتباطی به نسب فرزندان امام حسین رضی الله عنه دارد، متحیر مانده‌ام و تصورم این است شاید برخی کلمات قیچی شده است. باید قبل از نگارش هر متن و یا نشر آن تامل بیشتر نماییم.
وی تاکید کرد: اگر خدای نخواسته کسی از اهل سنت به اهل بیت نقدی کند، کاری بیهوده و گناهی نابخشودنی مرتکب شده و حقا و حقیقتا او از شمار اهل سنت نیست.
یعقوب خانی ادامه داد: بنده به عنوان یک طلبه اهل سنت، عمل و گفتار اهل سنت را محبت به اهل بیت علیهم السلام می‌د‌انم و هر کلامی و نگارشی سوای محبت خاندان پیامبر اکرم صلی الله علیه، بر خلاف قرآن و سنت و منهج علمای اسلام و علمای مذاهب چهارگانه اهل سنت است.
مولوی یعقوب خانی با اشاره به محبت اهل سنت به اهل بیت علیهم السلام، افزود: بنده به عنوان یک طلبه اهل سنت با صدای بلند اعلام می‌دارم جانم فدای اهل بیت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم.
 
ابراز تاسف امام جمعه بندرترکمن از مباحث تفرقه افکن در تریبون نماز جمعه
آخوند اونق گفت: امروز ما هرچه داریم از پیامبر گرامی اسلام و آل پیامبر است.
آخوند قربان محمد اونق در گفتگو با خبرنگاران با ابراز تاسف از این مباحث تفرقه افکن گفت:  مطرح کردن چنین مسائلی درست نیست و این سخنان باعث تحریک کردن احساسات مردم خواهد شد.
امام جمعه بندر ترکمن با بیان اینکه، اهل سنت استان گلستان به ویژه ترکمن ها در طول تاریخ محبت خود را به اهل بیت (ع) ثابت کردند، ادامه داد: محبت اهل بیت جزو اعتقادات ما به شمار می رود و ما اهل سنت از جان و دل اهل بیت را دوست داریم.
آخوند اونق با تاکید براینکه، ما هر چه داریم از پیامبر (ص) و آل پیامبر است، افزود: بنده از اظهار نظر برخی از علما تعجب می کنم و ابراز تاسف می کنم از بایت طرح این موضوعات در تریبون های رسمی و عوام جامعه که به جای ایجاد وفاق و همدلی موجبات تحریک احساسات برادران مسلمان را به وجود آورده است.
 
امام جمعه قازان قایه مراوه تپه تاکید کرد؛ نفی اختلاف قومی و مذهبی/ تفرقه و کینه و کدورت سلاح دشمن است
آخوند قزل ایجاد اختلاف های قومی و مذهبی را از نقشه های دشمن برشمرد و گفت: چرا باید در این برهه های حساس زمانی که تلاش جمهوری اسلامی و نظام برای اتحاد و برادری و الفت و مهربانی است چنین سخنان ناشایست شنیده شود.
آخوند ناصر محمد قزل در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به آیه 64 سوره آل عمران که می فرماید «قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَىٰ كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلَا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ ۚ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ» گفت: در جایی که دشمنان علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی صف کشیدند و در جایی که دشمنان سعی دارند با استفاده از اسلحه تفرقه و کینه و کدورت بین اقوام ایجاد کنند باید دلسوزان مسلمانان با هوشیاری در مقابل حربه های دشمن ایستادگی کنند وبا حفظ وحدت عزت را برای مسلمانان به ارمغان بیاورند.
وی افزود: شایسته است انسانهای در این شرایط برخی از افراد به جای اینکه دست به دامن اختلافات بین اقوام و مذاهب و ادیان شوند، به مشترکات بپردازند و آنها را تقویت کنند تا هرچه بیشتر و بهتر میان مسلمانان الفت و برداری ایجاد کنند.
ناصر آخوند قزل گفت: زمانی که پیامبر خدا آمد، میان قبیله اوس و خزرج اختلاف شدیدی بود و کینه های گذشته و اختلافات تاریخی را اگر یاد هم می انداختند فتنه و جنگ ایجاد می شد و پیامبر (ص) آنها را از مطرح کردن چنین مسائلی برحذر می داشتند.
وی افزود: ما در این برهه از زمان باید سعی کنیم به جای دامن زدن به اختلافات و مسائلی که باعث کینه و تفرقه می شود مشترکات را بیان کنیم و به مشترکات بپردازیم.
ناصر آخوند قزل با تاکید بر اینکه، هر کس در هر لباس و شخصیتی اگر به این اختلافات دامن بیاندازد یا جاهل هستند یا اینکه نوکر دشمن است و نقشه های وهابیت و صهیونیسم را دنبال می کند، اظهار کرد: از اینکه از 1400 سال تاکنون اینقدر از اختلافات سخن گفته اند، چه نتیجه ای گرفتند، مگر اینکه شیعه را به جان سنی انداختند و یا سنی را به جان شیعه انداختند. چه نتیجه ای عاید مسلمین شد؟ غیر از اینکه اسلام تکه تکه شد و اختلاف به وجود آمد و سرزمین های اسلامی عظمت و مجد تمدن بزرگ اسلام را از دست دادند.
وی تاکید کرد: چرا باید در این برهه های حساس زمانی که تلاش جمهوری اسلامی و نظام برای اتحاد و برادری و الفت و مهربانی است چنین سخنان ناشایست شنیده شود.
 
امام جمعه روستای قره ماخر داشلی برون: تشریک به اهل بیت پیامبر (ص) باعث جریحه دار شدن قلوب مسلمین می‌شود
آخوند کِسلَخه گفت: اگر ادعای محبت به اهل بیت (ع) را دارید چرا با تشریک نسب اهل بیت پاک پیامبر (ص) باعث جریحه دار شدن قلوب مسلمین می شوید.
آخوند مراد محمد کسلخه امام جمعه روستای قره ماخر داشلی برون در گفتگو با خبرنگاران به اهمیت وحدت بین اقوام و مذاهب تاکید کرد و گفت: علمای اهل سنت و مردم اهل سنت مشتاق و محب اهل بیت (ع) و ائمه اطهار هستند و امام حسین (ع) و امام حسن (ع) را دوست می دارند و به آن عزیزان محبت  و ارزش قائل هستند.
امام جمعه روستای قره ماخر داشلی برون  ادامه داد: خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است: من برای تبلیغ دین خدا از شما چیزی طلب نمی کنم، مگر به اهل بیت پیامبر (ص) محبت داشته باشید.
آخوند کسلخه یادآور شد: ما به اهل بیت پیامبر (ص) محبت داریم و کسانی را که بر علیه ائمه اطهار و اهل بیت (ع) سخنانی را بروز کنند و بگویند و بر نسب آنها شک داشته باشند، آنها را محکوم می کنیم.
وی افزود: چون همه اهل سنت و ترکمن صحرا دوستدار اهل بیت (ع) هستند و به آن عزیزان محبت دارند و هیچ شک و تردیدی در نسب و بزرگواری آنان نیست.
 این مقام مسول متذکر شد: کسانی را که در تریبون های نماز جمعه به نسب اهل بیت (ع) شک دارند را به شدت محکوم می کنیم و اگر به اهل بیت محبت داریم چنین مباحث و سخنان اختلاف آور را نباید در تریبون های نماز جمعه مطرح کنند و باعث تشنج نشوند.
انتهای پیام/ https://armanekerman.ir/vdccp1qsi2bqii8.ala2.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین