تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۵
۰
plusresetminus
در حالی که تحریم های اقتصادی و افزایش نرخ ارز و کوچک شدن سفره مردم مخاطره آمیز است اما این اوضاع سبب شده زمینه ای فراهم شود تا برخی سود جویان به دنبال کسب بیشتر منافع خود در نظام بازاری اختلال ایجاد کنند.
شور و شیرین هایی که کام مردم را تلخ می کند/ وقتی فروشنده و خریدار ناراضی اند

به گزارش " راه آرمان " هر سال در آستانه شب یلدا، ماه رمضان، ایام عید و غیره .. بازار دچار تحولاتی می شود که هر گونه تغییر ناگهانی موجبات دل آزردگی مردم را فراهم می کند.

در این سال ها تحریم های اقتصادی و افزایش نرخ ارز و کوچک شدن سفره مردم سبب شده زمینه ای فراهم شود تا برخی سود جویان و دلالان به دنبال کسب بیشتر منافع خود باشند.



درست در آستانه شب یلدا که سفره های مردم کوچک شده است افزایش یکباره قیمت های سرسام آور ماحصل همین دلالی هاست؛ این قشر سود جو از یک تا دو ماه گذشته کالاها را انبار کرده و اکنون در بازار توزیع می کنند تا سودی به دست آورند که همین امر سبب شده است، برای مردمان ایران زمین یلدا به شبی پر از ناراحتی و غم تبدیل شود که حتی برخی از کسانی که با حقوق کم روزمزدی کار می کنند توان خرید حتی دو کیلو میوه را هم نداشته باشند.

همین امر سبب شد سری به بازار کرمان بزنیم و از حال و هوای یلدایی امسال بازار با خبر شویم.


در بازار که قدم می زدیم بسیار شلوغ و پر ازدحام بود اما کمتر کسی سراغ میوه و آجیل و شکلات می رفت و همه به دنبال تامین معاش اولیه از جمله صیفی جات و سبزیجات بودند که آن ها نیز گران بود.

فروشندگان خرده فروش آجیل از وضعیت بازار بسیار ناراحت بودند زیرا که قیمت ها نسبت به سال گذشته تقریبا دو برابر شده بود .
 
یکی از فروشندگان آجیل در گفتگو با خبرنگار ما ضمن ابراز ناراحتی از وضعیت نابسامان فروش گفت: درحالی که سال گذشته قیمت تخمه هندوانه کیلویی 60 هزار تومان بود، امسال به 120 هزار تومان رسیده است

وی ادامه داد: از صبح تا کنون (ظهر) هنوز 10 کیلو گرم آجیل نفروختیم که این نشان از نبود مشتری در بازار دارد.

در حال قدم زدن به مغازه دیگری رسیدم که خانوم میانسالی در حال خرید بود، کنارش ایستادم تا نظاره گر خریدش باشم .

وی در حالی  که به مغازه دار تاکید می کرد که بیشتر از 100 گرم نشود رو به من کرد و گفت: هر سال فرزندانم را برای یلدا دعوت می کنم تا دورهمی داشته باشیم که دو سال به خاطر کرونا این دور همی را حذف کردیم.

این خانم که مادربزرگی با نوه های بسیار بود ادامه داد: امسال آنقدر اجناس گران شده است که نمی توانم با حقوق مستمری بگیری همسرم هم شام و هم آجیل و میوه و شیرینی را تامین کنم.

 وی اذعان کرد: هر سال چندین نوع میوه می خریدیم اما امسال فقط یک نوع میوه، آجیل هم یک نوع آفتابگردان با اندکی مغز هسته زردآلو و خرما خشک خریدیم و 100 گرم هم دانه سویا تا اندکی زیبا تر به نظر بیاید.

این مادربزرگ تاکید کرد: خدا را شکر بازار پر است و هیچ کم و کاستی وجود ندارد اما ما نمی توانیم خرید کنیم چون قدرت خرید مردم کم شده است.

از کنار چشمان پر از ناراحتی و غمگین این مادر بزرگی که به امید دیدن نوه هایش برای خرید آجیل به بازار آمده بود تا نوه هایش که همه کودکان و خردسالان بودند بتوانند آن را تناول کنند؛ گذشتم.

در مسیری که قدم نهاده بودم با پیرمری روبه رو شدم که مغازه میوه فروشی داشت و البته مشتری نداشت انگار از چشمانم کنجکاوی را دیده بود سر صحبت را باز کرد و گفت دخترم شما  هم خریدار نیستید و نظاره گرید؟؟


با تعجب به چشمانش خیره شدم و گفتم اصلا برای خرید نیامده ام! لبخند ملیحی زد و گفت: وضعیت بازار را می بینی؟ افرادی که به امید خرید می آیند اما قیمت ها آنان را ناامید می کند ما هم ناراحتیم اما میدان تره بار به ما گران می فروشد.

وی ادامه داد: در حالی که هفته گذشته نارنگی کیلویی 8 هزار تومان خرید و فروش می شد، اکنون به بالای 13 هزار تا 15 هزار تومان رسیده است  که نشان دهنده افزایش 40 درصدی قیمت است.

این پیرمرد با خنده سیبی را به من تعارف کرد و گفت: بفرمایید هزینه ای نیست دشت اولم است شاید با برکت دست شما ماهم مشتری برایمان رسید البته که ماهم رضایت خاطر از این عدم نظارت بر قیمت ها نداریم.

گرچه برای خرید نرفته بودم اما یک کیلو سیب استخوانی قرمز خریدم تا نگاه پیرمرد میوه فروش نیز به نبود مشتری خشک نشود.

در ادامه راهم، مغازه صیفی جات و سبزی فروشی نظرم را جلب کرد: این مغازه بسیار شلوغ بود و مشتری فراوانی داشت از وی در خصوص قیمت ها پرسیدیم.

مغازه دار جوان گفت: خدا را شکر قیمت ها در این عرصه کاهش داشته است و به طور مثال هویج و سیب زمینی که در با لاترین نرخ گرانی خود بودند اکنون به قیمت قابل خرید رسیده اند.

وی ادامه داد: اکنون مردم به دنبال خرید کالاهای اساسی در رفع معیشت هستند و کمتر به دنبال  خریده های تجملاتی بوده تا وضعیت اقتصادی اندکی بهبود یابد.



کیوانی مقدم مسئول اتحادیه آجیل و خشکبار استان کرمان در گفتگو با خبرنگاما گفت: در سال جاری افزایش قیمت قابل مشاهده ای نداشتیم تنها دو نوع هندوانه به علت کاهش کاشت افزایش قیمت داشته است.

وی ادامه داد: قیمت انواع آجیل به میزان کیفیت و نوع دانه مورد استفاده بستگی دارد که از درجه سه تا درجه تنظیم می شود اما در کل افزایش قیمت شکل نگرفته است.
 
 
انتهای پیام/طه
  https://armanekerman.ir/vdcefx8zzjh8wxi.b9bj.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین