تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۱۴
۰
plusresetminus
محمود شریفی گفت: عده‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه و از ناتوانی تولیدکنندگان ایرانی در تولید فویل آلومینیوم 7 میکرون گلایه کرده تا بتوانند مجوز واردات بگیرند و در نهایت با ارائه اظهارنامه نادرست، فویل آلومینیوم 70 میکرون را به جای فویل آلومینیوم 7 میکرون وارد می‌کردند.
نامهربانی شرکت های داخلی به نخستین تولید کننده پاکت های هفت لایه آلومینیوم دار/ ضربه به تولید با واردات رانتی محصولات
به گزارش "راه آرمان" سالیان زیادی است که پوشش شیرهای پاکتی ، آبمیوه ها و حتی آب معدنی هایی که در پیاده روی کربلا می بینیم و فویل های آلومینیومی که حاوی کره های پاستوریزه بوده اند و یا پنیر هایی که روکش فلزی درب آنها برای مان چشم نوازی می کند، اما کسی تا کنون کمتر می داند که این نوع بسته بندی ها کار کدام واحد صنعتی بوده و آیا داخلی است یا خیر.

آلومینیوم هزار کرمان؛ نخستین تولیدکننده پاکت‌های هفت لایه آلومینیوم‌دار

محمود شریفی مدیر کارخانه آلومینیوم هزار کرمان در گفتگو با "راه آرمان" گفت : شرکت ما نخستین تولیدکننده پاکت‌های هفت لایه آلومینیوم‌دار برای بسته‌بندی و ماندگاری طولانی مدت مواد غذایی، استریل لبنی و آبمیوه در ایران است.
 
وی افزود:  ورق و فویل آلومینیوم را برای مصارف صنعتی و لفاف‌های چند لایه ترکیبی با فویل به منظور بسته‌بندی انواع مواد غذایی، محصولات با ماندگاری زیاد، دارویی، آرایشی-بهداشتی، ساختمانی و صنعتی تولید می‌‎کنیم.
 
شریفی تاکید کرد: صنایع آلومینیوم هزار متشکل از سه کارخانه «ذوب و نورد»، «کانورتینگ» و «اسپتیک» است که هر کدام کارکرد متفاوتی دارند.
 
 کارخانه ذوب و نورد؛ تولید فویل با ضخامت 7 میکرون
وی اذعان کرد: کارخانه ذوب و نورد با بهره گیری از آخرین تکنولوژی روز دنیا، امکان تولید محصولات متنوع و با کیفیت را دارا است و در این مجموعه انواع فویل، ورق و کویل از ضخامت 7 میکرون تا ضخامت 7 میلیمتر با آلیاژهای مختلف تولید می شود.
 
شریفی تاکید کرد: این کارخانه شامل خطوط ذوب و ریخته گری پیوسته، نورد سرد و فویل، کوره های آنیل میانی و نهایی، دستگاه های برش و جداسازی و دستگاه رنگ و پرایمر است.
 
کارخانه کانتورینگ؛ تولید درپوش های لاکی چاپی
مدیر کارخانه در خصوص کارخانه کانتورینگ ابراز کرد: این واحد امکان تولید محصولات متنوع و با کیفیت شامل؛ درپوش های لاکی چاپی در سایزهای مختلف ، بلیستر دارویی ، فویل پارافینه مخصوص ظروف غذایی، فویل خانگی، انواع لامینه های دو لایه، سه لایه و چهار لایه، دوی پک، ساشه، کاغذ مسلح، انواع استریپ دارویی و غذایی، لفاف شکلات و لفاف سیگار تولید می گردد.
 
کارخانه اسپُتیک؛ تولید کاغذ های 5 لایه با ماندگاری بالا
شریفی به سومین واحد مجتمع صنعتی آلومینیوم هزار اشاره کرد و گفت: کارخانه اسپُتیک با بهره گیری از آخرین تکنولوژی روز دنیا، امکان تولید محصولات متنوعی را فراهم کرده است، در این مجموعه انواع کاغذهای پنج لایه جهت بسته بندی محصولات با ماندگاری بالا در سایزهای 200 سی سی، 250 سی سی، سه گوش و یک لیتری تولید می شود.
 
وی تاکید کرد: کارخانه اسپُتیک شامل دستگاه های چاپ 8 رنگ روتوگراور، اکسترودر، برش عرضی و بسته بندی تمام اتوماتیک است.
 
محمود شریفی مدیر کارخانه صنایع آلومینیوم هزار در خصوص مشکلات این صنعت در ایران مطرح کرد:  تقلب در واردات و واردات بی‌رویه محصولی که پتانسیل تولید آن درکشور توسط کارخانجات داخلی وجود دارد، سبب نابسامانی تولید شده است.
 
   
 وی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت تولید در این شرکت به مراتب بهتر شده است، گفت: اکنون در مسیر ثبات، قدم برداشتیم اما وارد نشدن «قطعات یدکی» مورد نیاز تولیدکنندگان فویل که مشابه آن‌ها در داخل تولید نمی‌شود، تهدیدی برای این صنعت است. 
قطعات اولیه ای که در ایران عزم ساختی برایش نیست

وی عنوان کرد: برای نمونه یک ماه و نیم به دلیل نداشتن گرافیت که مشابه داخلی آن نیز وجود ندارد، یکی از خطوط تولیدی کارخانه هزار متوقف شد؛ زیرا مواد اولیه وارداتی است و به دلیل محدودیت‌های تحریمی موجود، امکان وارد کردن موادی که خارجی هستند یا به نوعی با کشور امریکا ارتباط دارند، وجود ندارد.
 
شریفی با اشاره به توان تولید
ماهیانه هزار  و صد تن فویل آلومینیوم در این مجموعه صنعتی، اظهارداشت: 70 درصد تولیدات ما به مصرف‌کننده نهایی فروخته می‌شود به طور مثال یک از خریداران مهم ما کشور عراق است که ما درب لیوان های آب معدنی را برای آنها تولید می کنیم.
 
باید جلوی واردات محصولات فویل آلومینیوم به ویژه توسط سودجویان گرفته شود

وی با تاکید بر اینکه اگر جلوی واردات محصولات فویل آلومینیوم به ویژه توسط سودجویان گرفته شود، تولید داخلی رونق خوبی خواهند داشت، تصریح کرد: شرکت‌های خصوصی از سازمان صنعت، معدن و تجارت یا از وزارت بهداشت مجوز واردات دریافت می‌کنند؛ برای نمونه درب  شربت اکسپکتورانت از آلومینیوم رنگی است که ما خودمان هم آن را رنگ می‌کنیم، اما یکی از هزار مواردی بود که وزیر بهداشت مجوز واردات آن را داده بود.

شریفی اظهار کرد: فویل آلومینیوم 14 میکرون ایزوگام است در حدود 8 سال پیش شرکت‌های صنایع آلومینیوم هزار و آلومینیوم پارس نمی توانستند فویل آلومینیوم 14 میکرون ایزوگام را به فروش برسانند، اما در نهایت شرکت صنایع آلومینیوم هزار توانست همه تولیدات فویل آلومینیوم 14 میکرون ایزوگام خود را به فروش برساند.

واردات کمر تولید را می شکند

وی با طرح این سئوال که چرا با وجود داشتن تولیدات داخلی، فویل آلومینیوم وارد می‌شود؟! گفت: شاید کیفیت فویل‌های تولیدی ایران نتواند با محصولات اروپا برابری کند، اما با 70 درصد محصولات چینی برابری می‌کند هرچند 30 درصد باقیمانده نیز با اغماض قابل پذیرش است.
 
مدیر کارخانه آلومینیوم هزار گفت:  فویل‌های آلومینیومی وارداتی چینی هیچ مزیتی نسبت به تولیدات داخلی ندارند جز اینکه وقتی با دلار 4هزار و 200 تومانی وارد شوند، از نظر هزینه ارزان‌تر تمام خواهند شد.

 برخی تولید کنندگان واردات را به تولید داخلی ترجیح می دهند

شریفی ادامه داد: واردات فویل‌های آلومینیوم، ناتوانی تولیدکنندگان داخلی در رقابت با محصولات وارداتی چینی نیز از مشکلات پیش پای تولیدکنندگان آلومینیوم به شمار می‌رود زیرا تولیدکننده داخلی شمش آلومینیوم را با دلار آزاد خریداری می‌کند و در زمینه قیمت هم نمی تواند با آن ها رقابت کند.
 
وی عنوان کرد: تعرفه واردات فویل آلومینیوم از مبداهای مختلف عدد ثابتی است البته بیشتر واردات فویل آلومینیوم از چین انجام می‌شود و متاسفانه پیگیری‌های زیادی که در گذشته برای جلوگیری از واردات از وزارت صنعت، معدن و تجارت داشتیم، سرانجامی نداشته است.
 
فعالان صنایع دیگر  با بهانه ناتوانی تولید در عرصه آلومینیوم خود وارد کننده می شوند
شریفی گفت: عده‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه می‌کردند و از ناتوانی تولیدکنندگان ایرانی در تولید فویل آلومینیوم 7 میکرون گلایه می‌کردند تا بتوانند آن را به کشور وارد کنند، اما در نهایت با ارائه اظهارنامه نادرست، فویل آلومینیوم 70 میکرون را به جای فویل آلومینیوم 7 میکرون وارد می‌کردند.
 
شریفی گفت: شمش آلومینیوم مورد نیاز تولید فویل آلومینیوم را از شرکت‌های داخلی خریداری می کنیم مانند ایرالکو، المهدی و هرمزال که در  بورس عرضه می شود و به واسطه موجود بودن در بازار داخلی نمی‌توان آن را وارد کشور کرد اما  مشابه محصولات فویلی که در داخل تولید می‌شوند هیچ قوانین سخت گیرانه ای ندارند و به راحتی به کشور وارد می‌کنند.
 
ایجاد اختلال اشتراک برق واحد های صنعتی با منازل مسکونی درامر تولید
 
وی در پایان به دیگر مشکلات این واحد تولیدی اشاره کرد و گفت: در حالی که دستگاه های ماینر خانگی بدون حساب و کتاب برق مصرف می کنند و هیچ نظارتی بر آنها نیست اما تنها واحد های صنعتی چوب کاری می شوند و درست در اوج تولید برق آنها قطع می شود.

شریفی افزود: برق واحد های صنعتی با منازل مسکونی اشتراک یافته که این امر سبب می شود بدون اخطار به واحد های صنعتی برق قطع شود که این امر سبب کاهش تولید می شود.

انتهای پیام/ طه
 
  https://armanekerman.ir/vdci3pazpt1arp2.cbct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما