تاریخ انتشار :سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۶
۰
plusresetminus
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان:

در شب یلدا هندوانه و آجیل همزمان مصرف نشود

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در شب یلدا مصرف آجیل یا میوه باید یک ساعت و نیم پس از شام باشد و بدلیل اختلالات گوارشی، هندوانه و آجیل همزمان مصرف نشود.
در شب یلدا هندوانه و آجیل همزمان مصرف نشود
به گزارش راه آرمان،  بهروز طلائی در گفت و گو با ایسنا اظهار داشت: از خوراکی های شب یلدا، هندوانه است که سرشار از ویتامین های A و B و C است،۹۰ درصد هندوانه از آب تشکیل شده است در نتیجه برای رفع عطش بسیار مفید است و به علت فراوانی آب در این محصول برای جلوگیری و دفع سنگ کلیه خوردن آن بسیار توصیه شده است.

دکترای تخصصی علوم تغذیه افزود: هندوانه منبع غنی از بتاکاروتن و لیکوپن است که این مواد از آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی هستند و آنتی اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که از بروز سرطان‌ها در انسان جلوگیری می‌کنند، هندوانه از بروز آسیب‌های پوستی در اثر نور جلوگیری می‌کند، موجب دفع بیشتر و سریع مواد زاید از بدن می‌شود.

طلائی یاد آور شد: انار میوه‌ای است که از قدیم از آن به عنوان میوه‌ای خون ساز یاد می‌شد، انار سرشار از ویتامین "ث" است که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و تصفیه‌کننده خون و سرشار از آهن است در نتیجه موجب افزایش انرژی و خون سازی در بدن فرد می‌شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در مورد آجیل شب یلدا گفت: آجیل شب یلدا شامل پسته، بادام، گردو، فندق  است و در بعضی مناطق کشور از میوه‌های خشک نیز به عنوان آجیل شب یلدا استفاده می‌شود آجیل به عنوان سالم‌ترین تنقلات شناخته شده و دارای فیبر بالاست که در درمان یبوست، چاقی، انواع سرطان‌ها از جمله سرطان معده و روده بسیار مؤثر است.

وی افزود: آجیل دارای انواع ویتامین‌های گروه E ، B، روی، کلسیم، فسفر ، پتاسیم، منیزیم، ویتامین A و پروتئین است که وجود این مواد در بدن موجب افزایش تراکم استخوان و جلوگیری از ریزش مو، چین و چروک پوست، درمان افسردگی، افزایش قدرت بینایی و رفع خستگی و گرفتگی عضلات می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان یاد آور شد: خوردن شام دیروقت با بدخوابی، سوء جذب و عدم هضم مواد غذایی همراه است که این موارد به خودی خود مشکلات عمده ای را در پی دارد. پس از خوردن شام، شیرینی مصرف نشود بدلیل اینکه انرژی و کالری بیشتری وارد بدن می شود. و مقدمات اضافه وزن و چاقی را فراهم می کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان یاد آور شد: دیابتی ها در شب یلدا رژیم غذایی خود را رعایت کنند و از خوردن مواد غذایی، شیرینی ها و یا میوه هایی که پزشک مصرف آن ها را برایشان ممنوع کرده، اجتناب کنند.

دکترای تخصصی علوم تغذیه خاطر نشان کرد: خوردن زیاد شیرینی ها، انواع کیک، شکلات ها، مصرف اسنک ها، چیپس، پفک و ... در شب یلدا مضر است و توصیه نمی شود.

طلائی افزود: مصرف آجیل های شور باعث افزایش چربی خون و بالا رفتن فشار خون افراد می شود وباید از انواع خام آن استفاده شود. مصرف به اندازه آجیل به علت دارا بودن منابع غنی کالری برای سلامت افراد مفید است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: ازعوارض پرخوری در شب یلدا مسمومیت های غذایی، اسهال و استفراغ است چراکه بیشتر افراد در این شب انواع مواد غذایی را در فاصله کوتاه همزمان با هم مصرف می کنند.

انتهای پیام/ط
https://armanekerman.ir/vdcaeen6w49nuy1.k5k4.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین