تاریخ انتشار :دوشنبه ۶ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۳۱
۰
plusresetminus
بی آبی درد این روزهای نخلداران است؛

نخل فروشی تنها راه پیش روی نخلداران در روستای کرک

کمبود آب منطقه روستای کرک شهرستان بم و بهره کشی حوضچه پرورش ماهی این روستا را کم آب تر ساخته است و سبب قطع و فروختن تنه نخل ها به قیمت ارزان شد ه است.
نخل فروشی تنها راه  پیش روی نخلداران در روستای کرک
به گزارش راه آرمان؛ منبع درآمد خانواده های روستای کرک از توابع شهرستان بم  از  راه کشاورزی تامین می شود و هیچ منبع درآمدی غیر از نخل های خرما ندارند،  این مردمان خونگرم شرقی  نگران سرمایه خود هستند و این نگرانی ها باعث آسیب جدی به زیست بوم جغرافیایی منطقه شده و  کشاورزان را متضرر ساخته است.

خبرنگار ما با یکی از کشاورزان روستای کرک بم گفتگویی داشته است، علی مراد پشویی در مورد کمبود آب و مشکلات این عرصه ، گفت: خرداد ماه اسال جاری از حفر چاه های غیر مجاز و نصب موتور پمپ در بالا دست نخلستان خود در قنات روستا مطلع شدیم .

وی افزود : دلیل حفر چاه های جدید و کم شدن آب قنات مجوز جهاد کشاورزی در راستای ایجاد حوضچه های پرورش ماهی بوده است .

این نخلدار بمی تصریح کرد: ما اعتراض خود را به مراجع زیر ربط از جمله اداره جهاد کشاورزی و منابع طبیعی ارجاع داده ایم اما پس از چندین ماه نه تنها هیچ جوابی نگرفته ایم بلکه جواب ما تنها ارائه وعده های الکی و توصیه به صبر از سوی این نهادها بوده است. 

وی عنوان کرد: کشاوران با توجه به  وضعیت کمبود آب و عدم پاسخگویی مناسب  از سوی مراجع ذی صلاح تصمیم به فروش نخل ها حتی به قیمت ارزانتر شده اند .

بررسی های میدانی از این مشکل نشان داد؛ آخرین وضعیت مطالبه مردم با رئیس دادگاه بروات 17 مهرماه بوده است که معین افشاری رئیس دادگاه بروات شهرستان بم بیان کرد : مالک پرورش ماهی ظرف یک هفته تمامی انشعابات غیرمجازی که از موتور پمپ کشیده را با حضور نمایندگان مردم کرک و آب منطقه ای باید جمع آوری کند.

وی تاکید کرد: درب چاه ها با سیمان بسته و پلمپ خواهد شد و برای اخذ مجوز پروانه بهره برداری آب اقدام کند و   پروانه بهره برداری طبق قانون ملغی خواهد شد.

 یک ماه  از اجرایی شدن مصوبات قانونی قوه قضاییه می گذرد و کشاورزان منطقه پلمپ شدن چاه ها را تایید نمی کنند و هنوز مشکل اصلی کمبود آب را عنوان می کنند.

انتهای پیام/بم https://armanekerman.ir/vdcj8tevhuqe8iz.fsfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما