تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۱
۰
plusresetminus
سید جواد حسینی‌کیا گفت: بیش از ۴۰۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان در جامعه وجود دارد، اما صنعت لاستیک نتوانسته جذابیت لازم برای جذب این نقدینگی به سمت تولید و اشتغال داشته باشد و عمده دلایل این مساله، محدودیت‌های صادراتی، قیمت‌گذاری دستوری و چالش‌های توزیع تایر در سطح کشور است.
صنعت لاستیک نتوانسته چهار هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان را جذب کند
به گزارش "راه آرمان " حجت الاسلام والمسلمین «سید جواد حسینی‌کیا» در پانزدهمین همایش و پنجمین نمایشگاه بین المللی زنجیره ارزش صنایع لاستیک در محل هتل المپیک افزود: بیش از ۴۰۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان در جامعه وجود دارد، اما صنعت لاستیک نتوانسته جذابیت لازم برای جذب این نقدینگی به سمت تولید و اشتغال داشته باشد.

وی بیان داشت: عمده دلایل این مساله، محدودیت‌های صادراتی، قیمت‌گذاری دستوری و چالش‌های توزیع تایر در سطح کشور است.

حجت الاسلام حسینی کیا بیان داشت: با اینکه در بخش لاستیک سواری ظرفیت تولید سالیانه ۲۲ میلیون حلقه وجود دارد اما فقط ۱۰ درصد آن صادر می‌شود، در حالی که ظرفیت بیش از این برای صادرات وجود دارد.

وی، به وجود ۱۵۰ هزار تن ظرفیت خالی در صنعت تایر اشاره کرد و گفت: با اینکه در بخش تایرهای صنعتی و معدنی از خارج از کشور واردات صورت می‌گیرد، تنها برای ۳۰ درصد آن سرمایه گذاری شده و هنوز ۴۰ درصد ظرفیت خالی باقی مانده است.

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: در دولت سیزدهم آمادگی کار جهادی برای برداشتن موانع یاد شده وجود دارد.

وی تصریح کرد: اگر نتوانیم امنیت لازم برای سرمایه‌گذاری را تامین کنیم، سرمایه به جای تولید و اشتغال به سمت دلالی خواهد رفت.

در این مراسم، «خسرو محمودیان» دبیر انجمن صنفی صنعت تایر گفت: بیشترین صادرات تایر ایران در سال ۹۷ با ۱۵ هزار تن (۶ درصد کل تولید) بوده است که از آن زمان صادرات متوقف شد.

وی بیان داشت: در دولت سیزدهم و با دستور وزیر صمت، اکنون صادرات ۱۰ درصد تولیدات تایرهای سواری اجازه داده شده است، هرچند با بوروکراسی بالا همراه است.
به گفته این مقام صنفی، نیاز سالیانه کشور به تایر ۴۰۰ هزار تن است که ۷۰ درصد آن از داخل تامین می‌شود.

وی افزود: در گروه تایر سواری، نیاز کشور سالیانه ۲۲ میلیون حلقه است که همه آن در داخل قابل تامین است و حتی مازاد تولید وجود دارد.

محمودیان اظهارداشت: همه نیاز ۶۰۰ هزار حلقه‌ای تایر اتوبوسی بایاس از داخل تامین می‌شود، اما در تایر اتوبوسی رادیال با وجود نیاز سالیانه ۱.۵ میلیون حلقه‌ای، فقط ۴۰۰ هزار دستگاه از داخل تامین می‌شود.

همایش امسال با شعار «تایر سبز» برگزار می‌شود که ۳۰۰ مقاله از سوی شرکت‌های تایرسازی، مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها به دبیرخانه همایش ارسال شد.

همچنین پنجمین نمایشگاه بین‌المللی زنجیره ارزش صنایع لاستیک در متراژ یک‌هزار و ۷۰۰ مترمربع و با ۵۵ غرفه برپا شده است.

به گزارش ایرنا، تایرسازان از ابتدای امسال تا پایان آذرماه موفق به تولید ۱۸ میلیون و ۲۳ هزار و ۲۹۳ حلقه انواع لاستیک برای خودروهای سواری، باری، تجاری، کشاورزی، راه‌سازی و صنعتی شدند. این میزان تولید مشتمل بر ۱۹۴ هزار و ۶۹۰ تن تایر است.

تولیدات تایرسازان در ۹ ماهه امسال از نظر وزنی تعداد حلقه سه درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال کاهش نشان می‌دهد.
ا
منبع: ایرنا https://armanekerman.ir/vdcexe8zfjh8w7i.b9bj.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین