تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۷:۰۰
۰
plusresetminus
یوسف امامی پور گفت: یکی از گیاهانی که سخت ترین شرایط تولید را برای کشاورزان ایجاد کرده است, بعد از زیره، آویشن شیرازی است، تولید گیاه کشت و بافت آویشن شیرازی تقریبا زمان بر و غیر ممکن بود؛ اما موفق به کشت آن در محیط آزمایشگاه و تولید انبوه در مزرعه شدیم.
از کشت آویشن در مزرعه تا تکثیر 10 گیاه دارویی به صورت دانش بنیان در محیط آزمایشگاهی
یوسف امامی پور، مدیرعامل شرکت هزار زیره ماهان و نخبه کرمانی در گفتگو با "راه آرمان" گفت : در حال جاضر در این واحد فناور 10 گیاه آماده کشت برای سرمایه گذاری و 3 گیاه آویشن، زیره و پنیرباد را به تولید انبوه رسانده ایم.

وی ادامه داد: استان کرمان به واسطه پتانسیل های خوب آب و هوایی و معروف به 4 فصل بودن می تواند انواع گیاهان دارویی را با خواص بسیار زیاد کشت و تولید کند اما برخی از گیاهان دارویی که به صورت وحشی و خود رو هستند عملا دشت کشاورزان را برای تولید بسته اند.

امامی اذعان کرد: یکی از گیاهانی که سخت ترین شرایط تولید را برای کشاورزان ایجاد کرده است,  بعد از زیره آویشن شیرازی است ،تولید گیاه کشت و بافت اویشن شیرازی تقریبا زمان بر و غیر ممکن است حتی اگر به صورت  بذر هم کاشته  شود مدتی طولانی شاید در بازه زمانی  3 تا 5 سال برای آغاز رویش آن وقت صرف می شود، اما ما در سیستم کشت و بافت این کار را انجام داده ایم که عملا کشت زراعی آن  را ممکن ساخت.
 
مدیر عامل هزار زیره افزود: آویشین شیرازی  را به صورت کشت بافتی تولید کرده ایم و این  نهاده ها را در قسمتی از مناطق استان کرمان که مستعد است در اختیار کشاورزان بومی قرار داده ایم .

وی با بیان اینکه  کشت آویشن شیرازی و سرسختی آن موجب تعجب ما شد، گفت : ما این نهاده ها را سلکت می کنیم و با توجه به اینکه سطح برگی این گیاه مورد استفاده است سعی کرده ایم بهترین گیاهی که میزان برگ دهی بالایی داشته را انتخاب کنیم  و از طریق سیستم کشت و بافت تکثیر کرده ایم بطوریکه  تقریبا بیش از دو برابر سطح برگ آن گونه  های وحشی که وجود داشته را تکثیر کرده ایم.

امامی اذعان کرد: کشت آزمایشی سبب شد تا  بالغ بر 400 کیلوگرم در هکتار تولید داشته باشیم  بنابر این اگر یک کشاورز در مزرعه خودش در مناطق بومی بین 800 تا 2300 متری که گیاه رشد می کند آن را به صورت آبیاری بکارد می تواند 400 کیلو گرم در هکتار، یعنی تقریبا 400 هزار تومان درآمد زایی داشته باشد که پس از کسر هزینه های  اولیه در کوتاه مدت، سرمایه خوبی بدست خواهد آورد.

  وی با بیان اینکه 12 گیاه دارویی دیگر  استوک آنها را شکل داده ایم ، خاطر نشان کرد:  رشد این گیاهان به صورت آزمایشگاهی در شیشه انجام شده است و آماده هستند تا به محض اعلام سرمایه گذاران ژنوم این  گیاهان دارویی را با احتساب اینکه بهترین خواص دارویی و بیشترین میزان تولید را به صورت تولید انبوه داشته باشند ، در اختیار قرار دهیم.

انتهای پیام /طهماسبی
 
  https://armanekerman.ir/vdcfyjdy1w6d0ya.igiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین