کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان؛

سیاست های غلط حمایتی در زمینه ارز ترجیحی تورم زاست/ ادامه دار شدن سیاست های حمایتی موجب کسری بودجه دولتی است

28 دی 1400 ساعت 9:37

حسن اکبری فرد گفت: متاسفانه روند ادامه دار شدن سیاست حمایتی در ابتدا سبب وارد شدن بار مالی بسیار زیادی بر دولت می شود که با کسری بودجه همراه شده واکنون تورم زا است و دیگرعامل رشد تورم تعیین قیمت های دستوری است.


حسن اکبری فرد دکتری علوم اقتصاد عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه شهید باهنر کرمان در خصوص حذف ارز ترجیحی واثرات آن بر زندگی مردم به "راه آرمان" گفت:  در رابطه با ارز ترجیحی و انتقاداتی که مطرح است اما باید دانست دولت ها در برخی از دوران ها بر اساس مصلحت سیاست های حمایتی کوتاه مدتی را اعمال می کنند.
 
وی افزود: سیاست های حمایتی باید کوتاه مدت باشند مانند حمایت از یک  گروه تولیدی یا ارایه تسهیلات و نباید مادام العمرتلقی شوندو باقی بمانند، بنابر این یکی از ایراداتی که به ارز ترجیحی یا 4200 تومانی وارد می شود این است که که قرار بود برای مدت کوتاهی به عنوان مسکن عمل کند و در ضمن وضعیت تولید داخل اصلاح شود یعنی از ظرفیت های تولید داخل نهایت استفاده برده شود.
 
اکبری فرد تاکید کرد: متاسفانه این روند حمایتی ادامه پیدا کرد و این  ادامه دار شدن سیاست حمایتی در ابتدا سبب وارد شدن بار مالی بسیار زیادی بر دولت می شود که با کسری بودجه همراه شده است واکنون باعث تورم می شود و دیگرعامل رشد تورم تعیین قیمت های دستوری است.

وی درخصوص معضلات تعیین قیمت های دستوری ابراز کرد: وقتی که عرضه و تقاضا از اصول  بنیادی اقتصاد است را رها کنیم معمولا مشکلات زیادی به همراه دارد، اولین مشکل رانتی است که برای مجریان این امر اتفاق می افتاد و خروجی مد نظر که حمایت از مردمی است که می خواهند کالا های مورد حمایت را داشته باشند اتفاق نمی افتد وعملا به دست مردم نمی رسد.

استاد دانشگاه باهنر تاکید کرد: معمولا قیمت های دستوری، نرخ های ترجیحی و هر نوع حمایت دولتی، حتی یارانه ها سبب رشد اقتصاد نمی شود زیرا این مسکن ها باید در کوتاه مدت صورت گیرد و بعد از آن حمایت ها به سمت توانمند ساختن انسان ها سوق داده شود.

وی افزود: توانمند سازی انسان ها می تواند به دو صورت باشد یا مهارت های کسب درآمد و تولید به آنها آموزش داده شود و یا منطقه مورد حمایت اگر محروم هست را در رفع محرومیت زدایی ریشه ایی را جهت دهیم و منطقه را آباد کنیم تا بتوانند روی پای خودشان بایستند.

اکبری فرد تاکید کرد: یکی از ایراداتی که سیاست های حمایتی در کشور ما با آن روبه رو هستیم طولانی مدت شدن سیاست های کوتاه مدت حمایتی است، زمان زیاد اجرای طرح حمایتی، ما را از حمایت اصلی دور می کند نه تنها توانمند سازی صورت نمی گیرد بلکه بار مالی که بر دوش دولت و جامعه تحمیل می کند، بسیار سنگین خواهد بود.

وی با ارایه راهکار مناسب گفت:  : در یک زمان درست باید این حمایت را متوقف کنیم،اما چه زمانی مناسب هست؟! زمانی که تورم وجود نداشته باشد و اقتصاد اوضاع خوبی داشته باشد، رکود نباشد و حال اقتصاد خوب باشد اما در حالی که وضعیت اقتصاد روبه احتضار است، اگر بخواهیم سیاست های غلطی اتخاذ کنیم مشکل وجود ایجاد می شود اما اگر صبر کنیم!آیا قرار است حال اقتصاد خوب شود ؟؟

اکبری فرد افزود: ما در شرایطی هستیم که صبر کردن برای رسیدن وضعیت اقتصاد به حالت نرمال مناسب نیست زیرا با مشکل اعمال سیاست های غلط روبه رو هستیم و این سیاست های حمایتی ما در حال حاضر خود تورم زا است و تورم هم مانعی شده که نمی توانیم به اصلاح قیمت ها و اصلاح سیاست های حمایتی و توانمند سازی جامه بپردازیم.
 
استاد دانشگاه شهید باهنر کرمان اذعان کرد: در حال حاضر چاره ای جز اعمال سیاست قطع حمایت ها نیست و یک نفر باید این راه را کوتاه کرده و در مسیر هدفمندی حمایت ها گام بردارد اما باید این نکته را سر لوحه قرار دهد تا درحالت اجرای هدفمندی سیاست های حمایتی کمترین هزینه به جامعه و اقشار کم درآمد تحمیل شود.

وی افزود: برای قطع حمایت کوتاه مدت لازم است دولتی ها ضمن آگاه سازی  جامعه، کارشناسان تخصصی باید ورود کرده وضمن بررسی این راه،  راه کارهایی که هم سیاست های غلط حمایتی که الان وبال گردن دولت شده اند ارایه کند و هم آثار زیانبر عمده ای را که بر اقتصاد خانواده ها، مناطق محروم و گروه های مشکل دار وجود ایجاد می شود را کاهش دهد.

اکبری فرد اظهار کرد: بنابر این باید از بین راهکارهای ارایه شده توسط کارشناسان، راهی را که آثار زیان بار جایگزین حمایتی به طور مثال ارز 4200 به 28000 تومان داده می شود، آثار واقعی را برای گرو های هدف تا حدی مشخص کرده  و از راه های مناسب دیگر حمایت کوتاه مدتی صورت گیرد وکورکورانه عمل نکنیم که از چاله به چاه بیافتیم.

استاد اقتصاد ادانشگاه شهید باهنرکرمان درپایان خاطر نشان کرد: هنگامی که قصد قطع حمایت ارز ترجیحی مشخص شد باید گروه های مورد هدف شناسایی و مورد حمایت کوتاه مدت قرار گرفته و در دراز مدت موجبات توانمند سازی در زمینه مهارت افزایی و اشتغال را آنها فراهم کنیم و حمایت های مقطعی را به مرور کاهش دهیم.

انتهای پیام / طهماسبی
 


کد مطلب: 124176

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/news/124176/سیاست-های-غلط-حمایتی-زمینه-ارز-ترجیحی-تورم-زاست-ادامه-دار-شدن-موجب-کسری-بودجه-دولتی

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir