کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری جنوب کرمان:

دخیره 400 میلیمتر مکعب از بارش های جنوب در سازه های آبخوان داری/ 150 میلیمتر مکعب از بارش ها در سفره های زیر زمینی  تغدیه شده اند

2 بهمن 1400 ساعت 11:36

حمزه احمدی گفت: هزار سازه آبخیز داری در حال حاضر قریب به 400 میلیون متر مکعب از روان آب ها و سیلاب ها را توانست کنترل کند



حمزه احمدی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری جنوب کرمان در گفتگو با "راه آرمان" عنوان کرد: گرچه سیل در جنوب هموطنان ما را در شرایط سختی قرارداده است اما بسیار خدا را شاکریم هم ما هم هموطنان جنوبی ،  زیرا ما سال گذشته شاهد بارش نبودیم و خشکسالی بر ما حاکم بود و سبب ناراحتی ما شده بود زیرا عرصه های طبیعت ،مراتع، جنگل ها و مزارع ما وابسته به بارش هاست.

وی ادامه داد: بارندگی خیلی خوبی را طی سه هفته گذشته با ورود  دو سامانه بارشی در جنوب کرمان داشته ایم، این حجم بارندگی هایی که ثبت شده است نشان می دهد که طی سالیان گذشته این نوع بارش بی نظیر بوده است و بالای 250 میلیمتر در یک دوره و یا  قریب به 500 میلیمتر در کمتر از 20 روز در یک شهرستان داشته باشیم برای ما اعجاب آور بوده است.

احمدی تاکید کرد: همیشه بارندگی های خیلی زیادی برای منطقه جنوب  بوده که ممکن است تبعاتی هم داشته باشد بنابراین  یکی از اقداماتی که برای کنترل روان آب ها وحجم بارش ها می تواند بسیار مورد استفاده قرار گیرد خدمات آبخیز داری و آب خانداری است .

مدیر کل منابع طبیعی جنوب افزود: از ابتدا تا کنون در جنوب کرمان  قریب به هزار سازه آبخیز داری و آبخوان داری را در حوزه منابع طبیعی توانسته ایم، احداث کنیم.

وی اذعان کرد: هزار سازه آبخیز داری در حال حاضر قریب به 400 میلیون متر مکعب از روان آب ها و سیلاب ها را توانست کنترل کند به این معنا که اگر این روان آّب کنترل نمی شود سیل با شدت بیشتری وارد شهر شده و آسیب های زیر بنایی و خسارات سنگین تری را به مناطق مسکونی و مزارع وارد می کرد.

احمدی ادامه داد: از 400 میلیون متر مکعبی که توسط سازه های آبخوان داری توانست روان آب ها را کنترل کند نزدیک به 150 میلیمتر مکعب از این روان آب ها به سطح سفره های زیر زمینی توانسته است؛ نفوذ کند،علاوه بر اینکه به مبحث سیلاب و کنترل خسارت هایی که ناشی از سیلاب وجود داشته بین 50 تا 70 درصد اجرای پروژه های آبخیز داری کمک کننده بوده و توانسته است در منطقه جنوب کرمان که قطب کشاورزی است، تسهیل کننده باشند.

وی افزود: در شرایط خشکسالی که داشته ایم و در آینده  هم خواهیم داشت بنابراین با احداث این سازه های آبخیز داری توانستیم روان آب ها را مدیریت کنیم در مبحث دخیره سازی و تغذیه سفره های آب زیر زمینی نیز  آب های سطحی باعث تقویت قنوات و چاه های زیر زمینی شده اند که اینها هم منابع آبی مهمی در مبحث تولید محصولات کشاورزی است .

مدیرکل منابع طبیعی جنوب کرمان اذعان کرد: شهر فاریاب  از جمله شهرهایی بود که با کمترین بارش ها همیشه تمام سطح شهر را آب می گرفت وعملا  کل شهر آبگیری می شد اما در این دو سه سال اخیربا اجرای پروژه های آبخیز داری در بالادست شهر فاریاب، توانستیم؛ این شهر را ایمن کنیم تا حد اقل خسارت ها را داشته باشیم.
 
انتهای پیام/ طهماسبی
 


کد مطلب: 124287

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/news/124287/دخیره-400-میلیمتر-مکعب-بارش-های-جنوب-سازه-آبخوان-داری-150-سفره-زیر-زمینی-تغدیه-شده-اند

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir