تاریخ انتشار :يکشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۱۳
۰
plusresetminus
مرکز آموزش جوارکارگاهی منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان با حضور مسئولانی از کشور، استان و شهرستان رفسنجان افتتاح شد.
افتتاح مرکز آموزش جوارکارگاهی منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان+ تصاویر
به گزارش راه آرمان؛ عصر گذشته با حضور مسئولانی از کشور، استان و شهرستان رفسنجان دومین مرکز آموزش جوارکارگاهی مناطق ویژه کشور در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان افتتاح شد.

روح‌الله بهرامشاهی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان در مراسم افتتاحیه مرکز آموزش جوارکارگاهی منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان با تبریک میلاد فاطمه زهرا (س) و روز زن اظهار کرد: مقام معظم رهبری نسبت به آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای تأکید دارند و بر همین اساس راه‌اندازی این مرکز جزو اولویت‌های منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان بود.

وی عنوان کرد: ۸۰ درصد مشاغل در ایران و جهان مستلزم آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای است و در راستای راه‌اندازی مرکز جوارکارگاهی حمایت‌های زیادی شد و امیدواریم به اهداف مورد نظر که افزایش و ارتقاء سطح مهارت نیروی کار است، دست یابیم.



حسین احمدی مدیر مجتمع مس سرچشمه رفسنجان با بیان اینکه حرکت خوبی در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان رقم خورده و ان‌شاءالله این حرکت مستمر باشد و بتواند در مهارت‌آموزی نیروهایی که به مراکز صنعتی و رشد مراکز صنعتی کمک می‌کنند، مؤثر باشد، افزود: به‌ویژه طرح‌هایی که شرکت مس در منطقه ویژه دارد و اجرا و علمیاتی شده و چند طرح کلنگ‌زنی و در حال سرمایه‌گذاری‌ست، طبیعتا راه‌اندازی طرح‌ها احتیاج به نیروی فعال و ماهر دارد که این مرکز می‌تواند به تربیت نیروی ماهر در حوزه‌های مختلف و همچنین به رشد و مهارت در جامعه پیرامونی شهرستان رفسنجان کمک کند.



جهانگیری مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان کرمان نیز در این مراسم با بیان اینکه در کشور به‌شدت با مشکل نیروی کار ماهر مواجه‌ایم و اکثر صنایع و بنگاه‌های اقتصادی در این خصوص با مشکل مواجه‌اند، اظهار کرد: از طرفی در کنار تأسیس دانشگاه از مهارت غفلت کرده‌ایم.

وی عنوان کرد: ۶ میلیون بیکار در کشور داریم که حدود دو میلیون نفر بیکار مطلق هستند و جویای کار و عمدتا فاقد مهارت، دو میلیون نفر هم بیکار و شاغل ناقص هستند و دو میلیون نفر هم بیکار ناامید از کار بوده و دنبال کار نیستند.



مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان کرمان با بیان اینکه یکی از راه‌های حل مشکل بیکاری، گسترش مهارت‌آموزی است، افزود: دولت به اندازه کافی منابع ندارد و کارگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای هم هزینه‌بر هستند و به ازای هر نفر ساعت ۲۰ برابر آموزش و پرورش هزینه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از جاهایی که در بحث مهارت و آموزش کمک می‌کند، مراکز جوارکارگاهی هستند که با استفاده از خط تولید و تجهیزات کارخانه‌ها و دانش فنی متخصصان مهارت آموزی به کل منطقه منتقل می‌شود و موجب می‌شود مهارت‌آموزی پیرامون صنایع به‌ویژه صنایع بزرگ اشاعه داده شود.

جهانگیری ابراز کرد: هدف‌گذاری که سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای برای سال ۱۴۰۰ دارد، راه‌اندازی ۱۴۰۰ مرکز جوارکارگاهی است که دو مرکز در رفسنجان یکی در مجتمع مس رفسنجان که در کشور به‌عنوان یکی از برترین‌هاست و منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان دومین منطقه ویژه کشور است که این مرکز را راه‌اندازی می‌کند.

وی تصریح کرد: منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان با امکاناتی که دارد یکی از مراکز عالی خواهد شد و با هزار و ۱۰۰ نیروی شاغل می‌تواند به رشد و توسعه شهرستان کمک کند.

وی با اشاره به اینکه پرچم مهارت را در کشور، صنایع می‌توانند بلند کنند و راه توسعه کشور مهارت‌آموزی‌ست، گفت: پرچمدار مهارت صنایع در کشور مجتمع مس سرچشمه رفسنجان است.

داوود ناصری‌امید مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور هم در سخنانی اظهار داشت: اگر آمار بیکاری در کشور بالاست، بنده معتقدم نظام آموزشی دانشگاه‌ها معیوب است و دانشجویان حتی رشته‌های مهندسی هم مهارت لازم را ندارند.

وی ادامه داد: حدود ۵۰ درصد کارآموزان ما فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها هستند که این عیب است، دانشگاه‌ها هزینه و وقت فرزندان ما را می‌گیرند و فقط به مباحث تئوری می‌پردازند.

ناصری‌امید با اشاره به اینکه دیدگاهی که نسبت به راه‌اندازی مرکز جوارکارگاهی در این منطقه وجود داشته جای تقدیر دارد و باید از این ظرفیت به‌نحو مطلوب استفاده شود، افزود: سازمان فنی‌وحرفه‌ای به‌عنوان متولی آموزش‌های غیررسمی چندین وظیفه دارد که یکی از آن ارتقاء مهارت شاغلین است.



وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری به آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای بها می‌دهند اما کمترین توجه به بحث سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای از سوی دولت‌ها می‌شود، اضافه کرد: با وجود ۷۰۰ مرکز در کل کشور و ۴۸۰۰ کارگاه هزینه زیادی باید صرف شود، همچنین ۱۱ هزار آموزشگاه بخش خصوصی در کنار مجموعه فنی وحرفه‌ای برابر تعهدات مراکز دولتی ارائه خدمت می‌کنند.

مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور از افتتاح ۴۰۰ مرکز جوارکارگاهی طی سال جاری در کشور یاد کرد.

            

عکاس بهرخ امیری

انتهای پیام/
  https://armanekerman.ir/vdcawyn6e49nue1.k5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما