کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بلاصاحب ماندن ساماندهی سگ های بلاصاحب؛

آرامش شهروندان معطل کشمکش های بین سازمانی/ شهرداری پناهگاه مناسبی برای نگهداری سگ ها ندارد

6 بهمن 1400 ساعت 9:03

حضور گله سگ ها در خیابان های کرمان سناریوی تکراری سطح شهر است که وحشت شهروندان را به دنبال داشته است و کشمکش های بین سازمانی ساماندهی این معضل را معطل گذاشته است.


به گزارش راه آرمان؛ معضل سگ های بلاصاحب شهر کرمان گره کور بین سازمانی است که ساماندهی آن ها هم به معنای واقعی بلاصاحب مانده است.

محمدرضا کمساری، سخنگوی شورای اسلامی شهر کرمان در گفتگو با  خبرنگار راه آرمان در رابطه با این موضوع اظهار کرد: موضوع سگ‌های بلاصاحب تنها مخصوص کرمان نیست و در سایر شهرهای استان و کشور نیز وجود دارد، در شهرداری و شورای شهر کرمان به صورت اصولی به این موضوع توجه شده است.

وی افزود: از آنجایی که این حیوانات موجود زنده هستند از لحاظ انسانی و اخلاقی نمی‌توان به آن آسیبی رساند اما به روش‌های دیگر در تلاش برای ساماندهی آنها هستیم.

 کمساری توضیح داد: شهرداری کرمان  به صورت جدی پیگیر این بحث است و وظایفی که در این رابطه به عهده شهرداری است  از جمله زنده گیری و عقیم سازی سگ ها و بعد رها سازی سگ ها در قلمرور جدید یا قلمرویی که داشتند در حال انجام است.

وی افزود: متاسفانه دامپزشکی و دانشگاه علوم پزشکی در برنامه هایی که به عهده داشتند، اعم از تامین غذا و دارو به  صورتی که  می بایست انجام شود همراهی نکردند و در حال حاضر شهرداری با کمک حامیان این موضوع  کار را جلو می برد.

کمساری با اشاره به اینکه بعد از عقیم سازی باید قلمرو سگ ها برای رهاسازی مشخص شود؛ توضیح داد: متاسفانه با وجود نامه نگاری های صورت گرفته با  سازمان محیط زیست پاسخی به جز اینکه «با توجه به نظر کارشناسان امکان واگذاری این قلمرو به شهرداری وجود ندارد.» دریافت نکردیم.

وی تصریح کرد: در هفته گذشته جلسه ای در کرج  با مدیر کل خدمات شهری سازمان شهرداری کل کشور داشتیم، این مسئله را مطرح کردیم،به ظاهر دو کلان شهر دیگر درگیر این موضوع هستند و به طور کلی مشکل بین سازمان شهرداری ها و محیط زیست است.

 کمساری  اذعان کرد:  در آن جلسه قولی که به ما دادند این بود که در این دو سه ماه آینده به محیط زیست ابلاغ می شود که باید این قلمرو را مشخص کند و در اختیار شهرداری قرار دهند، ولی آنچه در حال حاضر مشخص است، سازمان محیط زیست کرمان این همکاری را نداشته است و پناهگاه شهرداری برای نگه داری سگ ها ظرفیت کافی را ندارد.

وی با اشاره به طرح موضوع صادرات سگ ها توضیح داد: چین و سایر کشورهایی که طالب واردات سگ هستند هر نژادی را نمی پذیرند و این موضوع صادرات توسط مدیر کل خدمات شهری سازمان شهرداری کل کشور رد شده است.

همچنین مرجان شاکری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان  در پاسخ به سوالات خبرنگار ما در این رابطه توضیح داد: سازمان محیط زیست در این راستا فقط کار نظارتی را بر عهده دارد و ما فقط یک عضو هستیم و صرفا سازگاری مکان عرفی شده با ضوابط سازمان محیط زیست را بررسی می کنیم و وظیفه ما تامین مکان برای نگهداری سگ ها نیست.

وی بیان اینکه ما متولی دادن زمین نیستیم بیان کرد: شاید منابع طبیعی باید این کار را انجام بدهد چون در دستور کار ما نیست، مافقط بحث نظارت بر محیط را به عهده داریم و حتی نظارت بر عقیم سازی سگ ها هم به عهده ما نیست و دامپزشکی باید نظارت داشته باشد.

شاکری با اشاره به اینکه ما باید در وهله اول قانون مربوط به سگ های بلاصاحب را با دقت مطالعه کنیم ادامه داد: متولی واگذاری زمین ما نیستیم، افرادی که اظهار نظر می کنند که متولی کار محیط زیست است مطمئنا آگاه به این موضوع نیستند.

انتهای پیام/ط


کد مطلب: 124375

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/news/124375/آرامش-شهروندان-معطل-کشمکش-های-بین-سازمانی-شهرداری-پناهگاه-مناسبی-نگهداری-سگ-ندارد

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir