تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۲۱
۰
plusresetminus
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان:

ظرفیت کشاورزی جنوب کرمان بازار صادراتی دارد

فرامرز رستگاری گفت: از جنوب کرمان به عنوان یک ظرفیت در بازارهای صادراتی می توان استفاده کرد.
ظرفیت کشاورزی جنوب کرمان بازار صادراتی دارد
به گزارش "راه آرمان" از جیرفت؛ فرامرز رستگاری مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در گفتگو با خبرنگارما گفت: در بخش کشاورزی با توجه به نرخ تورم تسهیلات با نرخ ۱۸ درصد و ۱۵ درصد سرمایه در گردش برای کشاورز توجیه اقتصادی ندارد و به عبارتی کشاورز از ناچاری اقدام به کشت می‌کند.
 
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان افزود: یک مجموعه تولیدی در بخش کشاورزی که منابع مالی خود را از تسهیلات بانکی تأمین می‌کند، نرخ سود تورم به آن افزوده خواهد شد و کشاورز باید تولیدات را به گونه‌ای مدیریت کند که بتواند هم سود تسهیلات را تأمین و هم نابرابری در نرخ تورم ایجاد شده از ارزش پول و حداقل سود مالی را نیز داشته باشد که بتواند چرخه تولید را به گردش درآورد.
 
وی ابراز کرد: پایداری در تولید زمانی محقق خواهد شد که تولید از نظر منابع، مشکل نداشته باشد و از لحاظ فنی قابلیت اجرایی و اقتصادی را داشته باشد.
 
رستگاری بیان کرد: یکی از دلایلی که الگوی کشت ما در کشور موفق نبوده است تاکنون الگوی کشت، تولید محور بوده است اما باید اکنون به سمت الگوی کشت تقاضا محور حرکت کنیم که یکی از ارکان آن کشاورزی قراردادی است و قراردادی به این معنا می‌باشد که یعنی در جنوب کرمان نباید دغدغه این را داشته باشیم که پیاز، سیب زمینی و محصولات جالیزی کشت نمائیم اما مشتری نداشته باشیم.
 
وی تصریح کرد: هنگامی که کشاورزی قراردادی وارد چرخه تولید محصولات کشاورزی شد آن وقت می‌توان گفت کشاورز دغدغه‌ای نخواهد داشت.
 
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان هدف از کشاورزی قراردادی را بازار هدف عنوان کرد و افزود: کشاورز با بازار هدف قرارداد منعقد می‌کند و محصول خود را طبق تقویم زراعی تولید و برداشت می‌کند و محصول خود را با یک قیمت اقتصادی به فروش می‌رساند.
 
رستگاری از کشاورزی قراردادی به عنوان تضمین درآمد یاد کرد و گفت: در این نوع کشاورزی هم بازگشت سرمایه تضمین شده است و هم حقوق تولید کننده و مصرف کننده حفظ خواهد شد و اما وقتی الگوی کشت تقاضا محور نباشد، چون هیچ گونه تضمینی وجود ندارد و کشاورز دچار تضرر می‌شود.
 
وی در ادامه بیان کرد: چون شبکه بازار در دست دلالان است معمولاً آنها هر طور که مایل باشند نقش آفرینی می‌کنند و تولید کننده نقش تعیین کننده‌ای در بازار هدف نخواهد داشت.
 
رستگاری گفت: محصولات جنوب کرمان در ۳ گروه تقسیم‌بندی می‌شوند؛ محصولات استراتژیک، این محصولات همچون کلزا، جو، گندم به صورت قراردادی خریداری می‌شوند و محصولات لوکس؛ همچون محصولات گلخانه‌ای که کشاورزان پیشرو بازار هدف خود را دارند.
 
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان افزود: در بحث محصولات اساسی که مشمول قوانین تنظیم بازار است همچون سیب زمینی، پیاز و گوجه فرنگی که در جنوب کرمان خارج از فصل تولید می‌شوند و هزینه‌های آن از سایر نقاط کشور بیشتر است و با قیمت پائین در جامعه عرضه می‌شود باعث ضرر کشاورز خواهد شد و باید به عنوان یک ظرفیت صادراتی از آن استفاده کرد و برخی از محصولات کشاورزی شهرستان جیرفت به اصطلاح تازه خوری است و برای صنایع تبدیلی توجیه مناسبی ندارد.
 
وی بیان کرد: گوجه فرنگیِ تولید منطقه، بعنوان تازه خوری از آن یاد می‌شود، که در صورتی برای صنعت هم توانایی تولید را دارا می‌باشیم که قطعاً می‌تواند به صرفه باشد اما دیگر از این ظرفیتی که تعریف شده که خدادادی است قابلیت رقابت را ندارد، و باید جنوب کرمان که محصولات نوبرانه تولید می‌کند عرضه آن هم به بازارهای هدف نوبرانه باشد.
 
رستگاری مطرح کرد: مشکل اساسی ما تولید نمی‌باشد، چرا که کل ظرفیت تولید فعلی شهرستان جیرفت، ۴۰ درصد است بعبارتی با همین منابع خواهیم توانست ۶۰ درصد خلاء عملکرد را جبران نمائیم.
 
وی بیان کرد: اکنون تولیدات در کل جنوب استان کرمان ۴ و هفت دهم میلیون تن، که بر طبق آمار سال‌های ۹۵ و ۹۶ مقام ۶ سطح تولید کشور را از آن خود کرده‌ایم و این مسئله حائز اهمیت است که می‌توانیم با منابع موجود از طریق افزایش کارایی، ارتقای بهره‌وری، تولید را به ۲ برابر افزایش دهیم این امر به عبارتی یک ظرفیت و پتانسیل محسوب می‌شود.
 
رستگاری گفت: پیشنهاد ما برای این که بسیاری از مسائل و چالش‌های بخش کشاورزی در برنامه‌های میان مدت و بلند مدت مرتفع شود باید دو موضوع تغییر اقلیم و استمرار خشکسالی را مد نظر قرار دهیم.
 
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان مطرح کرد: تغییر اقلیم جزء لاینفک زندگی مردم جامعه است در واقع الگوی کشت در ایران و مخصوصاً در مناطق جنوبی و مناطق گرم جنوبی همچون مناطق کویری مرکز کشور، باید در الگوی کشت با تغییر اقلیم، خشکی و خشکسالی هم زیستی صورت گیرد.
 
وی افزود: جنوب کرمان هنگامی که مزیت اول و اصلی آن براساس نظام بهره‌برداری و با توجه به تنوع اقلیمی و محصولات زمستانه و پاییزه خارج از فصل است، عمدتاً سیاست‌گذاری‌ها در تولید براساس ظرفیت‌های محصولات تولیدی خارج از فصل زمستانه و پائیزه متمرکز شوند.
 
رستگاری گفت: یونجه از دسته محصولاتی است که آب‌بر است، به جای آن می‌توان محصولات صیفی و سبزیجات خارج از فصل کشت کرد که نیاز آبی آنها کمتر است و برای حفظ سفره آب‌های زیر زمینی از کشت تابستانه صرف نظر کنیم به این ترتیب ارزش و کارایی آب نیز افزایش می‌یابد.
 
وی تصریح کرد: برای استفاده بهینه از منابع آبی، بهتر است الگوی کشت را به سمت کاشت محصولات جدید سوق دهیم و در الگوی کشت جدید با توجه به ظرفیت‌های جنوب کرمان کارهای بسیار خوبی انجام شده است و برای تولید محصولات تجاری نیاز به زیرساخت، تغییر سیاست‌گذاری و رویکرد برنامه‌های توسعه‌ای در سطح کلان خواهد بود که باید اصلاح شوند.
 
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در ادامه بیان کرد: جنوب کرمان با سازه‌های سنتی میانگین عملکرد محصولات خیار که به صورت تقریبی ۸۵ درصد کشت گلخانه‌ای به این محصول اختصاص یافته است، قریب به ۱۹۵ تُن می‌باشد، در حالی که با همین سازه سنتی ما تا ۳۰۰ تُن تولید داشته‌ایم که با کمترین هزینه سوخت و انرژی صورت گرفته است.
 
وی اظهار کرد: امروزه باید الگوی کشت کشور به سمت کشت‌های فشرده حرکت کند، به عبارتی در تمام نهادها و امکانات واحد سطحِ کوچک‌تر با عملکرد بیشتر متمرکز شود اما با توجه به محصولات خارج از فصل و نور کافی، هزینه تولید گلخانه‌های ما با سایر نقاط کشور، پائین‌تر و بهتر است زیرا در نقاط سردسیری کشور اگر گلخانه ایجاد می‌شود به دلیل یارانه‌ای است که دولت به سوخت اختصاص داده و صرفه اقتصادی دارد.
 
رستگاری افزود: در مقایسه جنوب کرمان با مناطق سردسیر کشور، میزان یارانه‌ای که دولت به محصول خیار در گلخانه‌های کشور پرداخت می‌کند میانگین کیلویی ۲۵۰۰ تا ۲۶۰۰ به ازای هر کیلو خیار سوبسید سوخت تعلق می‌گیرد، این سوبسید در جنوب کرمان ۸ درصد می‌باشد یعنی مبلغی کمتر از ۲۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.
 
وی اذعان کرد: اگر زیرساخت‌ها به سمت الگوی کشت‌های مدرن برده شوند قطعاً عملکرد افزایش می‌یابد و بسیاری از کشاورزان منطقه درصدد کشت‌های مدرن گلخانه‌ای و هیدروپونیک گام برداشته‌اند و محصولات سالمی را با برندهای منحصر خود تولید می‌کنند و به بازارهای هدف همچون بازارهای اروپایی عرضه می‌شوند چون طبق استانداردهای لازم تولید شده‌اند.
 
رستگاری گفت: باید از جنوب کرمان به عنوان یک ظرفیت استفاده شود و این ظرفیت بازارهای صادراتی دارد و محصولاتی که عمدتاً هر سال تولید می‌شوند و مشمول قانون تنظیم بازار هستند سیاستگذار و قانون‌گذار باید قیمت‌ها را به نحوی تنظیم کنند که برای مصرف کننده نیز با توجه به شرایط تحریمی و مصرف کنندگان در اقتصاد معیشتی در تنگنا قرار دارند، مناسب باشد.
 
وی ابراز کرد: بایستی صادرات محصولات تقاضا محور شود، یکی از مسائل مشترک در بحث بازار داری، نه تنها دستگاه متولی بلکه دستگاه‌های فرا بخشی نیز به این مسئله ورود پیدا کنند و پیشنهاداتی که در سال‌های اخیر توسط سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان از طریق نمایندگان مجلس و استاندار پیگیری شده، وزارت امور خارجه و کاردان‌های ما در سایر نقاط دنیا، که پیام آور مباحث سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، در بحث اقتصادی نیز فعال‌تر شوند و زمینه ورود تولید کنندگان و صادر کنندگان ما را از طریق برقراری ارتباط با تُجار بازارهای هدف بین‌المللی فراهم کنند تا محصولات منطقه به دنیا معرفی شود.
 
رستگاری بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات در بخش کشاورزی که در کل کشور با آن مواجه هستیم و در جنوب کرمان نیز با توجه به ماهیت تولید، قابلیت کشت خارج از فصل است، بحث تشکل‌های صنفی است که متأسفانه در بخش کشاورزی تشکل‌های صنفی راه‌اندازی نشده است بنابراین کشاورزان منطقه باید گام بردارند و تشکل صنفی راه‌اندازی کرده و اتحادیه تشکیل دهند.
 
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: اگر کشاورزانی که کشت سیب زمینی و پیاز انجام می‌دهند همچون سایر صنوف، اتحادیه، تعاونی و صنف داشته‌اند از هر حرفه‌ای نمی‌توانست وارد حوزه کشاورزی شود و اگر کشاورزی منطقه شناسنامه‌دار شود و ثبت سامانه جامع بهره‌برداری شود بسیاری از مشکلات کشاورزان برطرف خواهد شد.
 
وی افزود: اگر اتحادیه و صنف کشاورزان راه‌اندازی شود کشاورزان یک رأی، همراه و همدل شوند از شغل خود حمایت کنند به راحتی نقش شبکه دلالی کمرنگ خواهد شد.
 
رستگاری بیان کرد: زنجیره تولید عبارت است از زمانی که بذر کشت می‌شود تا زمانی که محصول اقتصادی تولید می‌شود، هر کسی نقشی دارد، برخی نقش تأمین خدمات، دولت نقش سیاست‌گذاری دارد، کشاورز و تولید کننده نقش تولید دارد، کسی که محصول را بسته‌بندی می‌کند آن هم خدمات ارائه می‌دهد، عده‌ای مسئولیت حمل و نقل و برخی عرضه در بازار هدف را دارا هستند که اگر هر یک از این افراد نقش خود را به خوبی در زنجیره تولید ایفاء نمایند کشاورزان هیچ وقت با بی‌ثباتی و نوسانات ناگهانی قیمت‌ها مواجه نخواهند شد.
 
وی تصریح کرد: یکی از الزامات و ارکان موفقیت، کشاورزی قراردادی است که در جنوب کرمان نیز به عنوان یک پیشنهاد مطرح شده که خوشبختانه به عنوان یک برنامه محوری، مدنظر دولت و وزارت جهاد کشاورزی مورد توجه قرار گرفته است.
 
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان ابراز کرد: کشاورزی قراردادی در کشت محصول گندم کلید خورده است که در سال آینده در دیگر محصولات نیز تعمیم داده خواهد شد.
 
وی گفت: با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های منطقه و همچنین تفاوت‌های کشاورزی منطقه با سایر نقاط کشور دارد، یکی از راهکارهای آن این است که جنوب کرمان به عنوان منطقه آزاد کشاورزی مطرح شود و طرح اولیه مطالعاتی آن در حال انجام است که اگر سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزهای ما در سطح استان کمک نمایند تا جنوب کرمان به عنوان یک منطقه آزاد کشاورزی قلمداد شود بسیاری از مشکلات کشاورزان حل خواهد شد.
 
رستگاری بیان کرد: قریب به ۶ میلیارد تومان سال گذشته صرف تأمین نهاده‌های کشاورزی، کود و سموم شده است و اکثر اقلامی که ما در جنوب بذر و کود استفاده می‌کنیم وارداتی است که با هزینه بالا به دست کشاورز می‌رسد اما اگر زمینه‌ای فراهم شود که شرکت کمپانی تولید کننده در دنیا به طور مستقیم با کشاورز ارتباط داشته باشد بخش عظیمی، هزینه‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.
 
وی ابراز کرد: یکی از راه‌های پیشرفت، منطقه آزاد کشاورزی است که طرح آن در مرحله مطالعه قرار دارد و بسیاری از مسائل و مشکلاتی که در بحث قیمت‌ها و بی‌ثباتی بازارها با آن روبرو هستیم حل می‌شود.
 
انتهای پیام/
https://armanekerman.ir/vdcauyn6049nu01.k5k4.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما