تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۰۷:۴۸
۰
plusresetminus
سعید صحبتی گفت: شاهد آن هستیم که بیماری اومیکرون اطفال را بیشتر درگیر کرده است  و در حال حاضر ۲۰ درصد تخت های بیمارستانی توسط کودکان پر شده است.
ٱمیکرون در پیک ششم کودکان را درگیر می کند/تزریق دوز سوم واکسن اثر بخشی آنی و فوری دارد
 دکتر سعید صحبتی در گفتگو اختصاصی با خبرنگار "آرمان کرمان" در رابطه با سویه جدید بیماری «اومیکرون" گفت: وضعیت شیوع کرونا همان طور که در نقشه هم شاهد آن هستیم قرمز شده است، و از ابتدای بهمن‌ماه افزایش بستری‌شدگان و بیماران سرپایی در استان رو به افزایش بوده است.

وی افزود: افزایش بیماران سرپایی محسوس‌تر و چشمگیرتر بوده است و به دو برابر آمار دی‌ماه رسید؛ ما به طور کامل درگیر موج ششم هستیم و امیدوایم که زودتر از این موج عبور کرده و حالت نزولی پیدا کند.

کارشناس ستاد کرونای کرمان افزود: یکی از روش های مقابله بسیار موثر با این سویه بحث واکسیناسیون است، خصوصا تزریق نوبت سوم می تواند کاملا اثر بخش باشد برای کسانی که دو نوبت را دریافت کردند، زیرا که ویروس اومیکرون نسبت به سویه های قبلی واکسن گریزی بیشتر دارد و گذشت از سه ماه  واکسیناسیون باعث می شود آنتی بادی که در بدن ساخته شده است به  تدریج حالت نزولی پیدا کند.
 
صحبتی با بیان اینکه تصور غلطی وجود داشت که اومیکرون بیماری خفیفی است اما وقتی که گسترش ویروس افزایش یافت گروه‌هایی که در معرض آسیب هستند از جمله کسانی که سیستم ایمنی بدن آن‌ها ضعف دارد بیشتر درگیر شدند، ادامه داد: توصیه می شود افرادی که سن بالای ۱۸ سال دارند و سه ماه از نوبت دوم واکسن زدنشان گذشته حتما نوبت سوم دریافت کنند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه دوز سوم اثر بخشی خیلی آنی و فوری دارد بر خلاف دوز اول که بعد از تزریق حدود یک هفته تا ۱۴ روز  نیاز به ساختن آنتی بادی در بدن داشت، اما تزریق نوبت سوم  به دلیل ایمنی در سلول های لنفوسیت بدن که از قبل باقی مانده است باعث می شود تنها بعد از چند ساعت میزان آنتی بادی بدن حتی تا 25 برابر افزایش پیدا کند.
 
وی یادآور شد: میزان بستری در کسانی که سه نوبت واکسن زده‌اند، به‌شدت پایین است؛ برای همین تاکید بسیار بر این است که همه افراد برای تکمیل واکسیناسیون خود اقدام کنند.

 کارشناس ستاد کرونای کرمان همچنین گفت: خوشبختانه برای کودکان هم واکسن تعریف و تصویب شده است، چون شاهد آن هستیم که ویروس اومیکرون اطفال را بیشتر درگیر کرده است  و در حال حاضر ۲۰ درصد تخت های بیمارستانی اشغال شده توسط کودکان است، و همین موضوع می طلبد که ما توجه ویژه به ایمنی اطفال داشته باشیم.

صحبتی با اشاره به اینکه خوشبختانه تمام کودکان بالای ۵ سال می توانند واکسن را دریافت کنند افزود: واکسن های مجوز گرفته کاملا مورد تایید محافل بین المللی و کمیته وزارت بهداشت از نظر بی خطر بودن و ایمنی زایی قرار دارند و در بررسی ها و مطالعات دارای ایمنی کامل هستند.
 
وی اظهار کرد: واکسن سینوفارم و هم پاستو کووک یا پاستور برای کودکان بالای ۵ سال تا ۱۸ سال قابل تزریق است، و والدین می توانند با خیال راحت مراجعه کنند و واکسن فرزند خود را تزریق کنند و ۲۸روز بعد نوبت دوم تزریق را دریافت کنند.
 
 سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با بیان اینکه ویروس اومیکرون قدرت انتشار خیلی بالاتری دارد که هر فردی می تواند ده نفر را آلوده به این ویروس کند ادامه داد: می طلبد که  مردم به خاطر حفاظت خود و حتی جان کادر درمان و کسانی که ایثار گرانه تلاش و خدمت می کنند بیشتر از خودشان مراقبت کنند که کمتر به بیمارستان مراجعه کنند.
 
وی اذعان کرد: پرسنل درمانی و بیمارستانی بدلیل ارتباط زیاد با بیماران بیشتر درگیر ویروس اومیکرون شده اند؛ اما خوشبختانه چون تقریبا اکثریت کادر درمانسه دوز واکسن دریافت کرده اند، موارد ابتلا را در بینشان شاهد هستیم اما موارد بستری خیلی به ندرت است و فوتی را هم خوشبختانه نداشتیم.
 
دکتر صحبتی در پایان توضیح داد: نگرانی والدین برای تزریق واکسن برای کودکانشان طبیعی است، اما باید توجه داشته باشند که ما برای نوزدان و کودکان بارها و بارها واکسن را تزریق کردیم، کودکان از بدو تولد چندین نوبت واکسن را دریافت کرده  اند و خوشبختانه هیچ عارضه ای پیش نیامده است، خواهش می کنم مردم این بار هم به ما اعتماد کنند و واکسنی که تمام مراحل آزمایشی را گذرانده و مورد تایید بخش سلامت و وزرات بهداشت است  به کودک خود تزریق کنند تا ایمنی بدن فرزندشان را در مقابل اومیکرون بالا ببرند.

انتهای پیام/ط
  https://armanekerman.ir/vdcgwt9qqak9x74.rpra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین