تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۱۳
۰
plusresetminus
کارخانه ذوب آهن کرج نمادی از این مسئله است که غرب به ما چیزی در راستای صنعت نمی دهد و نمی خواهد یک ایران قوی در منطقه غرب آسیا به وجود بیاید.
وقتی وابستگی رضاخان به غرب و یاغی گری انگلیس بر سر کرج آوار شد/فروش ادوات اولین کارخانه ذوب آهن ایران به رژیم صهیونیستی
 
به گزارش راه آرمان؛ به نقل از تیتریک، ۸۳ ساله است و روزگاران زیادی را به خود دیده است، از دوره پهلوی اول تا امروز. موضوعی که کارشناس میراث فرهنگی البرز به آن اشاره می کند. 
 
 
مقدسیان در گفتگو با خبرنگار تیتریک، می گوید؛ "کلنگ اولین مجموعه ذوب آهن ایران رسما در منطقه شیخ آباد کرج به زمین زده شد و در مجلس سال ۱۳۰۵ به تصویب رسید. 
 
 
قرار بود هزینه ساخت این کارخانه از محل درآمد قند و شکر تامین شود، البته رضاخان به شدت دنبال این بود که یک کارخانه عظیم ذوب آهن در ایران و منطقه کرج بسازد".
 
 
رضا خان با یک شرکت آلمانی وارد مذاکره شد و قرار شد طبق این قرارداد ایران ۱۰۰ هزار تن فولاد تولید کند اما شرکت دماگ گروپ آلمان موفق به برنده ایجاد کارخانه شد. 
 
 
 
امان الله جهانبانی رئیس وقت صنایع می گوید، با نمایندگان شرکت دماگ گروپ مذاکره کردم و قرارداد ساخت کارخانه ذوب آهن را در کرج با هزینه ۲۳ میلیون مارک امضا کردیم.  
 
 
به گفته ابتهاج دبیر شورای اقتصادی، برای ساخت کارخانه مطالعه کافی انجام نشد، برای اجرای چنین طرحی دسترسی به معادن زغال سنگ، سنگ آهن و آب باید توجه می شد. 
 
 
بنا بر اظهارات ابتهاج تنها دلیل انتخاب کرج فرمان رضاخان بود و شرکت های آلمانی به ناچار قبول کردند، در نتیجه ساختمان های اصلی و انبارها به مرور ساخته شد. 
 
 
 
کارشناس میراث فرهنگی البرز به خبرنگار تیتریک، می گوید؛ همزمان جنگ جهانی دوم شروع شده بود و قرار شد تجهیزات، ابزارآلات و دستگاه ها از آلمان به ایران منتقل شود. 
 
 
اما در حین انتقال تجهیزات کشتی مورد هجوم قرار گرفت، رضا قریبی پژوهشگر تاریخ به خبرنگار تیتریک، می گوید؛ انگلیسی ها تجهیزات را در مسیر مصادره کردند. 
 
 
ادواتی که قرار بود چرخ تولید را در کرج بچرخاند به اسرائیل فروخته شد، در نهایت تکمیل کارخانه ذوب آهن که وابسته به ابرقدرت ها بود به سرانجام نرسید. 
 
 
 
کارخانه ذوب آهن کرج نمادی از این مسئله است که غرب به ما چیزی در راستای صنعت نمی دهد و نمی خواهد یک ایران قوی در منطقه غرب آسیا به وجود بیاید. 
 
 
این کارخانه امروز ۸۳ سالگی خود را سپری می کند قرار بود ۳ تجربه ناموفق در زمینه توسعه ذوب آهن ایران را از واردات فولاد برهاند اما از یک ساختمان نیمه کاره فراتر نرفت. 
 
 
 
ستاره احمدی - تیتریک 
 
انتهای پیام/
https://armanekerman.ir/vdci35azyt1arv2.cbct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین