تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۷:۰۰
۰
plusresetminus
حمید رضا متولی زاده گفت: هرچند که در طرح حذف دفاتر بیمه، سازمان تامین اجتماعی از تمام توان خود بهره گرفته است اما با تکمیل چرخه خدمت رسانی و همکاری همه طرف های قرار داد و حجم زیاد داده های در حال انتقال گاه منجر به بروز اختلال و نارضایتی کاربران می گردد.
نبود زیرساخت های فنی مناسب طرحی ۵ ساله را به چالش کشید/ امکان سواستفاده از کدملی افراد در طرح حذف نسخه های کاغذی
به گزارش "راه آرمان " ارائه خدمات الکترونیک سازمان های مختلف، هدفی است که در دولت قبل و کنونی به جدیت دنبال می شود.
با ظهور و همه گیری پاندمی کرونا، این خدمات الکترونیک، جدیت بیشتری پیدا کرد، یکی از تغییرات اساسی در این زمینه حذف دفترچه بیمه تامین اجتماعی و تعبیه بستری است که دیگر افراد برای مراجعه به مراکز درمانی نیازی به ارائه دفترچه بیمه نداشته باشند.

هر چند این تغییر از اسفند ماه سال گذشته به شکل رسمی به مرحله اجرا درآمده است؛ با این حال هنوز بسیاری از افراد نمی دانند بعد از حذف دفترچه های بیمه تامین اجتماعی چه باید انجام دهند.

اجرای طرح حذف دفترچه های بیمه همگام با طرح نسخه های الکترونیک

طرح حذف دفترچه های بیمه همگام با طرحی دیگر، یعنی نسخه نویسی الکترونیک به مجلس ارائه و اقدامات قانونی آن دنبال شد.

اسفند ماه 1399 زمانی بود که سازمان تامین اجتماعی به شکل رسمی اعلام کرد دیگر دفترچه بیمه درمان از نوع کاغذی را صادر نخواهدکرد، هر چند افرادی که دفترچه های بیمه دارند می توانند تا آخرین برگ آنها را استفاده کنند.

در این طرح قرار بود،  افراد با مراجعه به درمانگاه و مراکز بهداشت و درمان، از طریق اطلاعات شخصی، احراز هویت شوند و اطلاعات و سوابق بیمه آنها بررسی شود.
احراز هویت در مراکز درمانی که به این پروژه ورود کرده بودند با کارت ملی، شناسنامه و یا جلد دفترچه بیمه امکان پذیر شد.

هر چند روند توقف صدور دفترچه های بیمه از اول اسفند سال گذشته کلید خورد، اما همچنان مشکلات و نگرانی هایی در رابطه با ادامه این پروژه وجود داشت.

بیشتر مردم، پزشکان و داروسازان از کم و کیف این طرح اطلاع دقیقی نداشته و نمی دانستند برای ورود و استفاده از خدمات این پروژه چگونه باید رفتار کنند.

طرح نسخه نویسی الکترونیک و جمع شدن دفترچه های بیمه تامین اجتماعی، بیش از هر چیز مردم را در سردرگمی قرار داده است.

 وضعیت پوشش بیمه ایی خود را استعلام کنید

دولت روش هایی را برای استعلام وضعیت پوشش بیمه تدارک دیده بود  که در ذیل با این روش ها می توانید از وضعیت بیمه خود مطمئن شوید؛

1. به سایت medical.tamin.ir مراجعه کرده و با ورود کد ملی خود از وضعیت بیمه مطلع شوید.

2. #۱۴۲۰*۴* را شماره گیری کنید و با انتخاب گزینه 1 که استعلام اعتبار درمان است، بعد از وارد کردن کد ملی از وضعیت بیمه آگاه شوید.

3. #۱*۱۴۲۰*۴* را شماره گیری کرده و کد ملی خود را وارد کنید.

4. با مراجعه به سایت pwa.tamin.ir و وارد کردن کد ملی از وضعیت بیمه خود مطمئن شوید.

5. #۱۶۶۶* را شماره گیری کنید و با انتخاب گزینه 1 که استحقاق سنجی است، با ورود کد ملی از پوشش بیمه خود مطلع شوید.

در صورتی که از طریق این روش ها متوجه عدم پوشش بیمه درمانی خود شدید، می توانید اعتراض خود را از طریق شماره گیری با سامانه 1420 اعلام دارید.

همچنین بیمه شدگان می توانستند با ثبت نام و ایجاد یک حساب کاربری در سامانه eservices.tamin.ir تمامی سوابق درمانی خود را بررسی کنند.

برای ثبت نام در این سامانه لازم است مشخصات هویتی و شماره تلفن همراه فرد ثبت شود. اما با همه این اطلاع رسانی ها  همچنان مشکلات بر سر راه این طرح وجود دارد و کاربران و مردم را دچار سردرگمی ساخته است.

وجود صف های طولانی در داروخانه ها که مرتب مسئولین داروخانه ها مطرح می کنند که به علت قطعی سیستم هنوز نسخه بیمار در سامانه ننشسته است و بیش از نیم ساعت طول می کشد تا این سیستم قابلیت استفاده داشته باشد، نشان از ناکارآمدی و عدم وجود زیر ساخت و علم مناسب داشت.

همین امر سبب شد تا با معاونت خرید راهبردی و اسناد پزشکی سازمان تامین اجتماعی استان به صحبت بنشینیم که شما را به خواندن متن این مصاحبه دعوت می کنیم؛

اجرای آزمایشی طرح نسخه الکترونیک از سال ۹۵ در مراکز درمانی و بیمارستان های متعلق به سازمان تامین اجتماعی

دکتر حمید رضا متولی زاده معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی سازمان تامین اجتماعی استان کرمان در گفتگو با "راه آرمان" عنوان کرد: طرح نسخه الکترونیک از سال ۹۵ در مراکز درمانی و بیمارستان های متعلق به سازمان تامین اجتماعی در سراسر کشور به اجرا در آمد و از آن تاریخ بیمه شدگان در مراجعه به این مراکز کلیه خدمات سرپایی و بستری را بدون دفترچه و صرفاً با کدملی دریافت می کنند.

وی افزود: این طرح از سال۹۷ دربین مراکز طرف قرار داد نیز آغاز شد و تا کنون که بیش از سه سال از آغاز آن می گذرد تقریباً همه ی مراکز تشخیصی و درمانی اعم از دولتی و غیر دولتی، سرپایی یا بستری بدون نیاز به استفاده از دفاتر کاغذی و صرفا ازطریق سامانه های الکترونیکی در دسترس امکان پذیرش و ارائه خدمات مورد نیاز بیمه شدگان را دارد.

متولی زاده مهمترین چالش این طرح را مباحث فنی و زیرساختی دانست و گفت: این عامل به کرات باعث اختلال در فرایند ارائه خدمت شده و ضرورت تقویت جنبه های معماری فنی سامانه و کارایی زیر ساخت های بکار رفته در آن به شدت احساس می شود.

وی تاکید کرد: هرچند که در این زمینه سازمان از تمام توان خود بهره گرفته است اما با تکمیل چرخه خدمت رسانی و همکاری همه طرف های قرار داد و حجم زیاد داده های در حال انتقال گاه منجر به بروز اختلال و نارضایتی کاربران می شود.

متولی به دومین چالش در نسخه الکترونیک اشاره کرد و گفت: چالش مهم دیگر توجه به ضرورت احراز هویت بیمه شدگان در زمان مراجعه به مراکز تشخیصی و درمانی است که بواسطه حذف دفترچه بیمه که خود جنبه شناسایی و احراز هویت هم داشت این اصل مهم از فرهنگ مراجعات بیماران و پذیرش آنها به تدریج رنگ باخته است که می تواند زمینه ساز سوء استفاده از کدملی بیمه شدگان و دریافت و ثبت خدمات و هزینه های آن ازسوی افراد غیر شود.

وی افزود: برای رفع سوء اثر این اتفاق، توصیه بنده به همه بیمه شدگان سازمان  این است که در زمان مراجعه به مراکز تشخیصی و درمانی کارت ملی یا جلد دفترچه قبلی خود را حتماً به همراه داشته باشند چرا که مراکز طرف قرار داد قانوناً مجاز به پذیرش و ارائه خدمت بدون ارائه مدارک هویتی و تایید آنها نیستند و صرفاً بیان شفاهی کد ملی نمی تواند ملاک اقدام صحیح باشد.

همیشه بیمه های تامین اجتماعی و حتی نسخه نویسی و نسخه خوانی ها دچار مشکلاتی بوده اند و بسیاری از شهروندان را دچار مشکل ساخته است یکی از مخاطبین راه آرمان در خصوص نسخه های الکترونیکی گفته بود؛
در طرح حذف دفترچه های بیمه نبود زیرساخت مناسب کاملا مشهود است زیرا نه دکترها  دو نسخه می نویسند و نه بیمه ها این نسخه را قبول می کنند، تنها بیمار است که بر سر دوراهی باقی مانده است.

این مخاطب ادامه داده بود؛ روز گذشته به پزشک مراجعه کردیم که برای دریافت نسخه هزینه خواستند تا به کافی نت مراجعه کرده و یک نسخه پرینت بگیریم تا ضمیمه پرونده شود زیرا مسئولین بیمه به صراحت اعلام می کنند که ما دسترسی به سامانه نسخ نداریم با این شرایط عملا بیمار است که متضرر می شود. 

وی تاکید کرد: بی شک باورتان نمی شود وقتی که می گویم  برای تایید مجدد نسخه چندبار تا مرکز استان رفتیم تا پزشک یک مهر روی فیش داروخانه درج کند
.


حمید رضا متولی زاده در پاسخ به سوال مخاطب "راه آرمان" عنوان کرد: این موارد به احتمال زیاد مربوط به بیمه های تکمیلی است که چون به سامانه سازمان متصل نشده اند ، امکان دریافت اطلاعات نسخه الکترونیک را ندارند و هنوز از بیمار مطالبه نسخه کاغذی برای تعهدات خود دارند، گرچه این موارد مغایرت با مصوبات دولت و دستورالعمل ابلاغی بیمه مرکزی که ناظر بر تمام شرکت های بیمه تکمیلی است، دارد.

معاون ثبت اسناد سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: همانطورکه عرض کردم تقریبا همه موسسات طرف قرارداد درسطح استان به سامانه نسخه الکترونیک وصلند و آنهایی که قرارداد ندارند هم می توانند دراین سامانه بدون دریافت حق ویزیت نسخه تولید کنند.

مردم شکایات خود را در سامانه تلفنی ۱۴۲۰ ثبت کنند

وی در ادامه افزود: اگر بیمه شده ای با شرایطی جزاین روبرو شد حتماً ازطریق سامانه تلفن ۱۴۲۰ شکایت خود را ثبت کند تا در اسرع وقت آن را پیگیری کنیم.

 متولی زاده در پایان خاطر نشان کرد: البته در زمانهایی که به هردلیل امکان تولید نسخه الکترونیک توسط پزشک بطور استثناء وجود نداشته باشد(قطعی سامانه یا اینترنت و برق و...) بطور محدود می تواند نسخه کاغذی تولید کند  یا در اوراق باقیمانده دفترچه یا روی سربرگ مطب با ذکر کدملی،  نام بیمار، درج تاریخ با مهر و امضاء نسخه را بنویسد.



انتهای پیام/ طهماسبی https://armanekerman.ir/vdcaemn6w49nuu1.k5k4.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین