تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۲۳
۰
plusresetminus
خواجه حسنی گفت: توجه اصلی سپاه بر محرومیت زدایی است اما محرومیت زدایی بدون دانش اهالی هر منطقه ممکن نیست بنابر این راه اندازی کانون شکوفایی خلاقیت در ۵ شهرستان فهرج، رابر، عنبرآباد، جیرفت و زرند و ۲ بخش شهداد و گلباف با همکاری پارک علم و فناوری را در دستور کار قرار گرفته است.
راه اندازی کانون های شکوفایی وخلاقیت بسیج علمی گام بلندی در راستای محرومیت زدایی
رضا خواجه حسنی در گفتگو با "راه آرمان" از توجه به اهمیت «علم و پژوهش» به عنوان یکی از سرفصل‌های کلیدی بیانیه گام دوم انقلاب  نام برد و گفت: رمز دستیابی به موفقیت‌ها و فتح قله‌های دانش، ترقی و امید آفرینی در جامعه علم و فناوری است، دانش، آشکارترین وسیله‌ی عزّت و قدرت یک کشور است زیرا روی دیگر دانایی، توانایی است.

پیشرفت علمی سبب اقتدار یک جامعه است

وی به منویات مقام معطم رهبری اشاره کرد و گفت:  از نگاه امام خامنه‌ای(مدظله العالی) پیشرفت علمی، پایه و لازمه‌ی قطعی پیشرفت همه‌جانبه و اقتدار یک ملت است و تنها با دستیابی به قدرت و اقتدار است که می‌توان از هویت،حیثیت،استقلال و عزت یک ملت در مقابل زورگویان و مستکبرین حفاظت کرد و منافع ملی را حفظ نمود.

خواجه حسنی ساختار و سازمان ماموریت های  علمی پژوهشی و فناوری  بسیج را نام برد و مطرح کرد:بسیج علمی متولی راهبری ، هدایت و برنامه ریزی  ماموریت های علمی پژوهشی و فناوری در بسیج است که وظیفه اجرای این ماموریت ها به عهده اقشار دانشور بسیج مانند بسیج اساتید، طلاب ، فرهنگیان، دانشجویی ، دانش آموزی و همچنین بسیج مهندسین صنعت ، عمران، کشاورزی ، کارگری، جامعه پزشکی و حقوقدانان است.

وی ادامه داد: نقش آفرینی بسیج در زیست بوم( اکوسیستم ) علم و فناوری و نوآوری استان در راه اندازی رویداد های مسئله محور،تکمیل زنجیره تولید و ثروت و توانمند سازی از اهداف اصلی این سازمان است.

خواجه حسنی ادامه داد: سازمان بسیج علمی به عنوان تسهیل گر فعالیت های علمی و بسیج کننده اعضای زیست بوم علمی ، فناوری و نوآوری استان در حال ایفای نقش است که با تدوین زیست بوم(اکوسیستم) مجموعه‌ای از عناصر و بازیگران متعدد، متنوع و مستقل دارای نقش‌های متفاوت در راستای دستیابی به هدف مشترکی با یکدیگر تعامل و هم‌زیستی دارند.

بسیج علمی به دنبال تسهیل گری علمی در راستای ایجاد اشتغال است
وی افزود: معاونت علمی ، پژوهشی و فناوری به همراه اقشار دانشور سپاه با ارتباط گیری با تک تک اعضای این زیست بوم به نقش آفرینی و تسهیل گری در فعالیت های علمی پژوهشی و فناوری استان می پردازند.

خواجه حسنی گفت: توجه اصلی سپاه بر محرومیت زدایی است اما محرومیت زدایی بدون دانش اهالی هر منطقه ممکن نیست بنابر این راه اندازی کانون شکوفایی خلاقیت در ۵ شهرستان فهرج، رابر، عنبرآباد، جیرفت و زرند و ۲ بخش شهداد و گلباف با همکاری پارک علم و فناوری را در دستور کار قرار گرفته است.

وی با تاکید به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با نخبگان و استعدادهای برتر، افزود:نخبگان باید به مسائل کشور فکر کنند، مسئله‌محور کار کنند؛ مسئله‌محوری مهم است زیراکشور مسائل اساسی‌ای داردکه باید به اینها توجّه کردواینها بایستی از طرق علمی و با روش علمی حل بشوند؛ بنابر این بسیج علمی اقدام به برگزاری۱۲ رویداد مسئله محور در سطح استان نموده است

رضا خواجه حسنی با بیان اینکه معاونت علمی سپاه ثارالله کرمان توانمند سازی آحاد جامعه را در اولویت دارد، گفت: با استفاده از ظرفیت های متولیان مربوطه وهمچنین اقشار مختلف بسیج در سال ۱۴۰۰ با وجود محدودیت های کرونایی با رعایت شیوه نامه های های بهداشتی به تعداد ۲۵۰۰۰ نفر از بسیجیان اموزش داده شده است.

۵۱ پایگاه علمی در سراسر استان در حال توانمند سازی عموم مردم در عرصه اشتغال هستند 

وی افزود: این توانمند سازی از طریق ۵۱ پایگاه علمی در سراسر استان به صورت ویژه در حال انجام است   و در مابقی پایگاه های مقاومت بسیج نیز این توانمند سازی برای عموم مردم متناسب با ظرفیت پایگاه ها انجام گرفته است.
   
خواجه حسنی با اشاره به این امر که آموزش زنجیره ارزش مشاغل خانگی نیز در دستور کار معاونت علمی بسیج بوده است گفت: اولویت بعدی ما مهارت اموزی آحاد بسیجیان است که در سال ۱۴۰۱ برای ۱۰۰۰ نفر از دانش آموزان جهت مهارت آموزی برنامه ریزی گردیده است.

وی افزود:بسیج فرهنگیان و بسیج دانش آموزی در طرح پویش لبخند و نهضت معلم یاری اقدام به پوشش ۳۹۶۴۰۲ نفر از دانش آموزان در زمان انتشار  ویروس کرونا  و همچنین برگزاری دوره ضمن خدمت برای ۲۰.۰۰۰ نفر از فرهنگیان استان  کرده است.

مسئول بسیج علمی و پژوهشی استان تاکید کرد: عدالت آموزشی و مردمی کردن علم و فناوری از اولویت های ماست و در راستای عدالت آموزشی و توجه به مناطق کم برخوردار استان ، معاونت علمی بسیج اقدام به تولید بسته های آموزشی در زمینه های کشاورزی ، گیاهان دارویی، رباتیک ، نانو ، پهپاد، سنگ های معدنی و خلاقیت کرده است .

بیش از ۵۰  طرح فناورانه مورد حمایت و پشتیبانی  مادی بسیج علمی 
 وی ادامه داد: در راستای حمایت از طرح های فناورانه مبتکرین، مخترعین و نوآوران در سطح عموم مردم  و دانشجویان  تاکنون از سوی معاونت علمی سپاه استان بیش از ۵۰  طرح مورد حمایت و پشتیبانی  مادی  و معنوی قرار گرفته و در زمینه حمایت مادی و معنوی از ایده ها و طرح های دانش آموزی تاکنون ۶۰ طرح دانش آموزی مورد حمایت قرار گرفته که این مهم تا پایان سال به بیش از ۹۶ طرح خواهد رسید .

وی با بیان اینکه به دنبال تکمیل زنجیره ایده تا ثروت هستیم گفت:چرخه علم تا فناوری یا ایده تا ثروت و کمک به اشتغال زایی دانش بنیان از سوی معاونت علمی بسیج به عنوان حلقه گمشده فعالیت های فناوری و اقتصادی استان مورد توجه قرار گرفته و تک تک گام های این چرخه مورد حمایت قرار گرفته است.

خواجه حسنس افزود: راه اندازی ، توسعه و تقویت مرکز نوآوری ، مراکز رشد ، مراکز تحقیقاتی ، اندیشکده ها ، پژوهشکده ها و هسته های علمی و گفتمان سازی علمی در سطح جامعه و جهاد تبیین در خصوص توانمندی ها و پیشرفت های علمی کشور تا کنون سبب رشد علمی خوبی شده است.

وی یکی از دستاوردهای مهم بسیج علمی را ایجاد تحول در محتوای علوم انسانی – اسلامی دانست و گفت:اقشار دانشور بسیج با تولید محتوای علوم انسانی– اسلامی از طریق هسته های علوم انسانی و برگزاری کرسی های نظریه پردازی، کرسی های آزاد اندیشی اقدام به ایجاد تحول در علوم انسانی کرده است که در این راستا ۱۰ کرسی ازاد اندیشی انسانی برگزار شده است.

انتهای پیام /طهماسبی


  https://armanekerman.ir/vdcammn6049nue1.k5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین