تاریخ انتشار :شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۶:۳۷
۰
plusresetminus
طرح تولید الکترود گرافیتی در استان کرمان آغاز شده و تا کنون نزدیک به ۶ هزار میلیارد تومان ظرفیت سرمایه گذاری داشته است که از سوی جامعه فولادی استان تامین شده است.
گام بلند کرمانی ها برای صرفه جویی ارزی 1.2 میلیاردی/ تولید عنصر حیاتی صنعت فولاد با دانش و توان بومی
به گزارش "راه آرمان " استان کرمان پهناورترین استان کشور است که معادن بزرگ و کارخانه های فولادی مهمی  را در دل خود جای داده است.

سال ها استان کرمان با کشاورزی و صنایع دستی و معادن ذغال سنگ، آهن، مس و سیمان نامش بر سر زبان ها بود اما در دو دهه اخیر استان کرمان به واسطه وجود معادن بی شمار سنگ آهن و جلوگیری از خام فروشی به سمت فرآوری محصولات فولادی حرکت کرده و اقدام به ایجاد واحد های تولیدی فولاد کرده که رشد آنها در دو دهه اخیر بسیار حیرت آور است.


وجود کارخانه های فرآوری فولاد سبب شده است که استان کرمان به سمت صنعتی شدن جهش بلندی بردارد و بر اساس پیش بینی های وزارت صنایع استان کرمان به زودی می تواند فولاد مورد نیاز کل کشور را تامین کند و از صادرکنندکان  مطرح این محصول  در خاور میانه باشد.

استان کرمان در حال حاضر با ۱۱ واحد صنعتی فولاد به دنبال خودکفایی در تولید الکترود گرافیتی است که كالايي استراتژيك و خاص در صنعت فولاد كشور است.
 
الکترود گرافیتی دلیل مقاومت فولاد است که طرح تولید این محصول در استان کرمان نیز کلید خورده است و در ۲ سال آینده می تواند ما را از واردات آن بی نیاز کند.
 
۱۰ درصد قیمت تمام شده محصولات فولادی مربوط به الکترود گرافیتی است

 ناهید کلانتری معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت(صمت) استان کرمان در خصوص تولید الکترود گرافیتی که تکمیل کننده زنجیره تولید فولاد است گفت: الکترود گرافیتی قطعه ای بسیار حیاتی در صنعت فولاد بوده و تولید فولاد به روش کوره قوس الکتریکی شدیداً به الکترود گرافیتی وابسته است.
 
وی افزود: از الکترود گرافیتی جهت انتقال جریان بالای الکتریسیته در کوره قوس الکتریکی برای ذوب شارژ فلزی استفاده می شود.

کلانتری ادامه داد: ایران یکی از وارد کنندگان الکترود دنیاست و چین و هند صادر کننده های اصلی الکترود گرافیتی به ایران هستند حدود ۱۰ درصد قیمت تمام شده محصولات فولادی را الکترود تشکیل می دهد و کیفیت الکترود بستگی به کیفیت کک سوزنی دارد.

وی افزود: در حال حاضر ظرفیت تولید فولاد کشور ۴۰ میلیون تن است و ۷۷ درصد آن با روش احیا مستقیم و استفاده از کوره های قوس الکتریکی تولید می شود که مصرف الکترود دارد .

معاون برنامه ریزی صنعت و معدن کرمان تاکید کرد: میزان تولید به روش احیاء مستقیم که نیازمند الکترود گرافیتی است در افق ۱۴۰۴ برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خام برنامه ریزی شده است که  ۸۶ درصد از این میزان تولید نیاز به مصرف الکترود گرافیتی و واردات بیشتردارد بنابر این  ضرورت قطع وابستگی به این کالای استراتژیک بیشتراحساس می شود.

کلانتری اذعان کرد: در حال حاضر هیچ واحد صنعتی فعالی در زمینه تولید الکترود گرافیتی در کشور وجود ندارد و از سنوات قبل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران اجرای این طرح را در اردکان یزد شروع کرده بود ولی طرح نیمه تمام ماند.

وی عنوان کرد: با توجه به پتانسیل معدنی استان کرمان در زمینه سنگ آهن و طرح های بزرگ اجرا شده و در دست اجرا در زنجیره تولید فولاد در استان به زودی کرمان به قطب فولادی کشور تبدیل خواهد شد که در همین راستا اجرای یک طرح تولید الکترود گرافیتی با مشارکت شرکت های فولادی استان در شهرستان کرمان آغاز شده است.



واردات میانگین ۸۰۰ میلیون دلاری الکترود گرافیتی برای صنعت فولاد

همچنین محمدرضا پور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با راه آرمان عنوان کرد: ایران یکی از بزرگترین واردکننده‌های الکترود دنیاست و سال گذشته حدود ۱۰۰ هزار تن از این محصول وارد کشور شده است در حالی که  در سال ۹۶ ایران از  چین ۶۷۲۲۷ تن و از هند ۱۱۸۷۸ تن الکترود وارد کرده بود.

وی ادامه داد: سالانه میانگین ۸۰۰ میلیون دلار واردات الکترود گرافیتی برای صنعت فولاد کشورپیش بینی می شود؛ بنابراین در زمانی‌ که تراز تجاری ایران با ۳۵ میلیارد دلار بسته می شود ، این رقم، عدد پایینی نیست.
 
 
پور ابراهیمی اذعان کرد: با توجه به اینکه استان کرمان به قطب تولید  فولاد بدل خواهد شد بنابراین  تولید فولاد گرافیتی در اولویت است.
 
 
سالانه ۱.۲ میلیارد تومان از ذخایر ارزی صرف واردات الکترود گرافیتی می شود
 
وی ادامه داد:  سالانه یک و دو دهم میلیار تومان ارز فقط برای واردات قلم  فولادی یا الکترود گرافیتی مورد نیاز واحد های فولادی در کشور می شود و واحد های تولیدی فولاد بدون این قلم عملا توان تولید ندارند.
 
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: بسیاری از این محصولات مورد نیاز صنعت فولاد کشور وارداتی است و استان کرمان می تواند ۲۵ درصد این ظرفیت را جذب و تولید کند.
 
پور ابراهیمی تاکید کرد: شرکت های فولادی خارج از استان تاکنون اقدامی به صورت عملیاتی در تولید داخلی و بومی سازی و صادرات این کالاها انجام نداده اند که علت آن را دشواری کار اعلام کرده بودند.
 
عزم کرمانی ها برای تولید ۳۰ هزار تنی الکترود گرافیتی

 
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: خوشبختانه شرکت های فولادی داخل استان کرمان برای تولید با ظرفیت ۳۰ هزار تن  الکترود گرافیتی پای کار آمدند که ضمن تامین نیاز خود کشور را نیز درعدم  خروج ارز یاری برسانند.
 
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تولید الکترود گرافیتی در استان کرمان آغاز شده است، گفت:  این طرح نزدیک به ۶ هزار میلیارد تومان ظرفیت سرمایه گذاری داشته است که از سوی جامعه فولادی استان تامین شده است.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: زمین مورد نیاز این واحد در مقابل واحد تولیدی فولاد بوتیا و شهرک صنعتی فولاد کرمان  تامین و همه دستگاه های آن خریداری شده و در گمرک قرار گرفته اند  که به زودی آغاز به کار خواهد کرد و این واحد تماما دانش بنیان بوده است و به غیر از کمک مشاوران علمی خارجی، کلیه  کار اجرایی آن را متخصصان داخلی انجام داده اند.


 
تولید فولاد استان کرمان تا چشم انداز ۱۴۰۴ در زنجیره تولید ۱۰ میلیون تن است

مهدی حسینی نژاد در خصوص وضعیت صنعتی و تولید فولاد در استان کرمان در گفتگو با "راه آرمان"  گفت: چشم انداز۱۴۰۴ تولید فولاد در استان کرمان تولید ۱۰ میلیون تن زنجیره تولید فولاد یعنی گندله، کنسانتره، شمش و آهن اسفنجی است که تا کنون تولید ۷/۴ میلیون تن در استان محقق شده است .

مدیر کل سازمان صنعت و معدن و تجارت استان کرمان ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۱ هزار و ۷۰۰ نفر توسط سازمان صنعت معدن و تجارت استان کرمان ثبت سامانه اشتغال شده که به کار گیری شده اند.

وی اذعان کرد: سازمان صنعت و معدن استان در سال گذشته نزدیک به ۹۳ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام داده است ودر سال آینده ۱۰ میلیارد تومان طرح سرمایه گذاری شده نیز  افتتاح می شوند.

حسینی نژاد تاکید کرد: پروژه های صنعتی  که با معین های اقتصادی در حال اجراست  بالغ بر ۲۰۰‪ میلیاردتومان بوده است

وی در پایان خاطر نشان کرد: بیش از ۳۰ درصد از تولیدات زنجیره فولاد کشور به کرمان تعلق دارد و مهمترین محور توسعه در سال جاری و آینده در برنامه هفتم توسعه رشد صنایع فولاد و ارزش افزوده مس، کرومیت و دانش بنیان است.

بی شک با این تفاسیر و وجود کارخانه های، شرکت صنایع فولاد کرمان ،شرکت فولاد زرند ایرانیان، کارخانه فولاد مشیز بردسیر، کارخانه ذوب آهن و نورد کرمان، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، کارخانه سیرجان حدید جنوب، احیا استیل فولاد بافت، شرکت فولاد بوتیای ایرانیان، فولاد سیرجان ایرانیان ، میدکو  نشان می دهد که کرمانیان عزم راسخی را برای فولادی شدن و تولید اصلی ترین ماده صنعتی یعنی الکترود گرافیتی را بکار گرفته اند.
 
استان کرمان با تمام توانمندی هایی که دارد می تواند منبع عظیم تولید فولاد و هاب منطقه جنوب شرق در تکمیل زنجیره تولید فولاد شود که بی شک طرح صنعتی شدن کرمان رشد فزاینده ای دراقتصاد و رفاه استان ایجاد خواهد کرد.

انتهای پیام / طهماسبی
 
 
 
  https://armanekerman.ir/vdcdjk0f5yt0xs6.2a2y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین