کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شما دعوتید به؛

بافت شهر مردان دانشی و گردوهای کهنسال

21 اسفند 1400 ساعت 12:41

شهرستان بافت به عنوان منطقه اي كوهستاني در دل كوير و سرزمين گردوهاي كهنسال آماده ميزباني از مسافران نوروزي است.


آرمان کرمان: بافت يكي از قديمي ترين و مهمترين شهرستان ‌هاي استان كرمان است كه در جنوب غربي اين استان قرار گرفته و مركز آن شهر بافت است كه تا كلانشهر كرمان 156 كيلومتر فاصله دارد.

این شهر ۱۲۰۰ سال قدمت تاریخی دارد. نام قدیم آن باخته بوده که بعدها به باخت تبدیل شده و در نهایت اکنون بافت نامیده می‌شود.


طبيعت بكر، نقاط گردشگري و تاريخي متعدد و مردماني ميهمان نواز از جمله ويژگي هاي اين شهرستان است.

بافت به دليل سطح فرهنگي بالا و علم آموزي و دانش فرزندان و نخبگانش، به ديار مردان دانش و گردو هاي كهنسال نيز مشهور است.

شهرستان بافت منطقه‌اي كوهستاني و سردسير و داراي طبيعتي بكر است كه شاهراه نيز محسوب مي شود و بيشتر مسافران جنوب استان و كشور بايد از اين منطقه عبور كنند.

بافت در مسيري قرار گرفته كه هر كسي بخواهد به جنوب استان و حتي استان هرمزگان سفر كند، بايد از آن عبور كند و افرادي كه از شرق استان به استان فارس مي‌ روند نيز بايد از بافت عبور كنند.

بخش خبر و گوغر از جمله نقاط گردشگري خاص اين شهرستان است كه هر سال گردشگران زيادي را به خود جذب كرده؛ خانه تاريخي ايرانمنش و درياچه مخزني سد بافت از جمله مناطق گردشگري ويژه اين شهرستان است.

برخی از آثار باستانی بافت عبارتند از: تپه یحیی، قلعه خبر، قلعه سنگی، تپه مهره‌ای، قلعه گوشک. بافت دارای گردشگاه‌ها و مناطق خوش آب و هوای زیادی است که خبر (شاه ولایت)، چشمه عروس، عشق آباد و هَنزا از آن جمله‌اند.
از جمله جاذبه‌های طبیعی بافت می‌توان به غار آتشفشانی تُرُنگ که بزرگ‌ترین و طویل‌ترین غار استان کرمان به شمار می‌رود و غار شب‌پره واقع در درهٔ شب‌پره نیز اشاره کرد. سوغاتی‌های مهم این شهر شامل گردو، زیره، عسل، فراورده‌های لبنی و انواع گلیم و قالیچه می‌باشد

khabr1 پارک ملی خبر
khabr3 پارک ملی خبر
khabr5 پارک ملی خبر
khabr2 پارک ملی خبر
انتهای پیام/ع


کد مطلب: 125414

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/news/125414/بافت-شهر-مردان-دانشی-گردوهای-کهنسال

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir