تاریخ انتشار :شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۰۹
۰
plusresetminus
اگر برای سفرهای نوروزی غرب کشور را انتخاب کردید اول باید به همدان پایتت تاریخ و تمدن ایران زمین سفر کنید؛ از تپه هگمتانه با آن موزه بی نظیرش گرفته تا شهر زیر زمینی ارزانفود و سامن، آبشار و کتیبه های گنجنامه و تپه گیان نهاوند همگی نشان از قدمت نخستین پایتخت مادهاست. آرامگاه بوعلی سینا، باباطاهر، گنبد علویان، معبدنوشیجان، سراب های خروشان نهاوند، شهر جهانی سفال و سرامیک لالجین و غار علیصدر از جمله آثار دیدنی استان همدان است و بیش از ۱۷۰۰ اثر تاریخی گردشگری در استان همدان وجود دارد.
جاذبه های گردشگری همدان؛ از طولانی ترین مسیر قایقرانی درون غار تا خنکای دره های بیشمار الوند
به گزارش راه آرمان؛ به نقل از عصرهمدان؛ همدان کهن شهر ایران زادگاه تمدن ایرانی با وقار ایستاده بر دامان الوند کوه است که این استان دارای ۹ شهرستان با ۱۷۰۰۰۰۰ نفر جمعیت است.
این کهن شهر قدمتی سه هزار ساله دارد؛ هگمتانه دیار اطلسی ها جایی که غار علیصدر و لالجین اش پایتخت سفال جهان است.
از گنبد علویان و آرامگاه بوعلی سینا، باباطاهر بزرگان دانشمندانی که از این سرزمین سر درآوردند و آرمیدند با مردمانی میهمان نواز که میزبان گردشگران داخلی و خارجی هستند.
شهر هزار چشمه با سپیدی روح انگیز دره های الوند و خنکای دلپذیر آبشار گنجنامه چشم هر مسافری را می نوازد.
موزه هگمتانه گنجینه ای از میراث مادی و معنوی ایرانیان است، و مراکز اقامتی شامل هتل ها، مسافرخانه ها و خانه مسافرها و اقامت های بوم گردی است.
نهاوند با سراب های پر آبش و ملایر شهر جهانی انگور و مهد مبل و منبت قدیمی ترین های کشور را در خود جای داده است.
منطقه سبز عباس آباد در دامنه الوند قرار گرفته در جنوب غربی همدان و به فاصله ۵ کیلومتری از این شهر قرار دارد که هم برای همدانی ها جذابیت دارد و هم مسافران و گردشگرانی که بازدید می کنند.
آب و هوای مطبوع کوهستانی این منطقه، دره فرح بخش الوند و چشم اندازی زیبای دشت میشان و آبشار زیبای گنجنامه که در مسیر صعود به الوند قرار دارند جذابیتی را پدید آورده که گردشگران را مجذوب خود می کند.این منطقه علاوه بر توریستی بودنش یک منطقه تاریخی هم به شمار می رود چرا که بر روی یکی از صخره ها کتیبه های گنجنامه که یکی از آثار تاریخی مهم است دیده می شود.
گنجنامه در زبان فارسی به معنای حکایت یا داستان گنج است که داریوش هخامنشی بعد از بیستون در کرمانشاه این کتیبه ها را که به سه زبان پارسی بابلی و ایلامی است در سه ستون و بیست سطر نوشته است.
با توجه به قابلیت های جغرافیایی ، طبیعی و گردشگری تپه های عباس آباد در سالهای اخیر تفریحات ورزشی و تفریحی و اقامتی احداث شده است.
پربازدیدترین منطقه همدان در ۶۵ کیلومتری شمال غربی شهر همدان واقع شده، که یکی از مرتفع ترین مناطق استان در دامنه رشته کوه زاگرس است.
غار علیصدر در سال ۱۳۴۱ توسط اکیپ کوهنوردی سینای همدان به ثبت رسید و در سال ۱۳۵۲ بصورت توریستی مورد بهره برداری قرار گرفت، در گذشته مردم روستا از این غار بعنوان آب انبار و پناهگاه استفاده می کردند.
زمین شناسان قدمت غار را به دوره ژوراسیک یا ۱۹۰ میلیون سال پیش تخمین می زنند .
محوطه غار از دالان های پیچ در پیچ‌ تشکیل شده که بخشی از آن را پیاده و بخشی را باید با قایق طی کرد.
فرم هایی که در سقف این غار دیده می شود بسیار زیبا و عجیب است هر یک از آنها یاد آور شکلی است که در جهان بیرونی هم وجود دارد، اینجا یک سرزمین رویایی است که انسان را به دنیای وهم خیال می برد، هیچگونه حیات جانوری در داخل غار وجود ندارد چون از عامل نور طبیعی و فتوسنتز محروم است ، دمای آب داخل غار حدودا ۱۲ درجه سانتی گراد ودمای هوا ۱۶ درجه سانتی گراد بالای صفر است که در ۴ فصل سال ثابت است.
آب داخل غار از چشمه های آرتزین و سفره های آب زیر زمینی است و قسمتی از طریق ریزش های جوی در ارتفاعات زاگرس تامین می شود.
حدود ۱۴ کیلومتر از مسیر غار تو دانشکده فرانسه به کمک مایکل لونر کشف شده ولی هنوز تا انتهای غار کشف نشده است.
به واسطه پستی و بلندهایی که در کف غار وجود دارد عمق آب از نیم متر تا ۱۴ متغیر است.
وسعت غار علیصدر که تا بحال کشف شده ۱۱۴۴۰متر است ولی حدود ۳۰۰۰متر آن برای بازدید عموم آماده سازی شده است، یعنی آماده سازی بصورتی است که هر کسی با هر سن و سالی می تواند داخل آن راه برود و از دیدن آن لذت ببرد.
سقف غار سنگ های سفید رنگ آهکی با سیاه رنگ ها سنگ شیست و گرانیت است ضخامت صخره های بالای غار از ۴۰ متر تا ۱۱۰ متغی است که همین باعث شده مثل عایق عمل کند و سرما و گرما مستقیم وارد غار نمی شود.
اگر برای سفرهای نوروزی غرب کشور را انتخاب کردید اول باید به همدان پایتت تاریخ و تمدن ایران زمین سفر کنید، از تپه هگمتانه با آن موزه بی نظیرش گرفته تا شهر زیر زمینی ارزانفود و سامن، آبشار و کتیبه های گنجنامه همگی نشان از قدمت نخستین پایتخت مادهاست.آرامگاه بوعلی سینا، باباطاهر ، گنبد علویان، معبدنوشیجان، شهر جهانی سفال و سرامیک لالجین و غار علیصدر از جمله آثار دیدنی استان همدان است.
در انتها بیش از ۱۷۰۰ اثر تاریخی گردشگری در استان همدان وجود دارد که می تواند برای هر گردشگری با سلیقه مختلف دیدنی و شگفت انگیز باشد.
مجتمع تفریحی گردشگری دهکده گنجنامه نیز برای اقامت در دل کوهستان الوند و در محلی که تلفیقی از طبیعت و تاریخ است مکان مناسبی است که دارای امکانات رفاهی زیادی است اگر سوار بر تله کابین گنجنامه باشید منظره های کوهستانی زیادی چشم را می نوازد.
جاده پیچ در پیچ کنار گنجنامه که محل عبور شاهان هخامنشی به سمت تویسرکان بوده است، خالی از لطف نیست.
مسافران حتما از بازار قدیم همدان برای بردن سوغات چون انگشت پیچ و حلوای همدان و کماج و سفال دیدن کنند.
خوردن انواع دیزی های همدان را به مسافران نوروزی همدان توصیه می کنیم.

انتهای پیام/ https://armanekerman.ir/vdcjvievauqe8mz.fsfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما