تاریخ انتشار :دوشنبه ۱ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۴۱
۰
plusresetminus
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، با بیان اینکه امید، عامل مهم پیشرفت است، فرمودند: کسانی که برای مردم صحبت می‌کنند در مردم امید ایجاد کنند؛ زمینه‌های امید در بین کشور ما کم نیست، بگذارید دشمنان از امید مردم به خشم بیایند.
امید عامل مهم حرکت و پیشرفت ملت ایران است/ کسانی که برای مردم سخن می‌گویند، در مردم امید ایجاد کنند
به گزارش راه آرمان؛ سخنرانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای عصر امروز (دوشنبه اول فروردین ۱۴۰۱) و به مناسبت فرارسیدن سال نو به صورت زنده و مستقیم در حسینیه امام خمینی (ره) آغاز شد.
محور بیانات ایشان به شرح زیر است:
- این سومین نوروزی است که بنده از فیض حضور در جوار حضرت امام رضا (ع) محروم هستم، از حضور در مقابل جمع پرشور زائران محروم هستم، سلامی از دور عرض می‌کنیم و درود می‌فرستیم.
- درباره نوروز ایرانیِ اول سال و این عید بهاری نکاتی وجود دارد که گاهی عرض کردم. یک نکته این عید، ذکر و نیایش و دعا و معنویت است. دیشب همه مردم و قشرهای مختلف و جوانان اردوهای جهادی همه و همه این لحظه تحویل را با خدا سخن گفتند.
- نکته دیگر، ذوق و سلیقه ویژه ایرانی است، انسان احساس ژرف اندیشی می‌کند، بهار مظهر امید است. بهار به انسان می‌گوید نو گرایی آمدنی است، این پیام را به مردم می‌دهد؛ پیام رویش می‌دهد. این امید مزائف بود با نیمه شعبان. امید منشا همه حرکت‌ها و پیشرفت‌ها است.
- هرچه می‌توانند کسانی که برای مردم صحبت می‌کنند در مردم امید ایجاد کنند، عامل مهم پیشرفت است.
- زمینه‌های امید در بین کشور ما کم نیست، بگذارید دشمنان از امید مردم به خشم بیایند.
- بحث اقتصادی در روز اول سال مطرح می‌کنم، به خاطر اهمیت اقتصاد است. اقتصاد همراه عدلت به وجود بیاید کشور به پیشرفت خواهد رسید.
- دهه ۹۰ مواجه بودیم با چالش‌های اقتصادی، باید انسان از آن خلاص شود. برای ملت وسائل آسایشی به وجود بیایید.
- در اقتصاد مسئله اصلی، تولید است. مسئولان به همت خودشان کارهایی انجام دادند، اما امروز مسئله اصلی ما مسئولان اجرایی کشور عبارت است از اقتصاد. رویکردهای جدیدی انسان مواجه می‌کند و دلگرم می‌کند. رویکردهای مردمی ادامه پیدا کند، دلگرم کننده است.
- دانش و فناوری پیشرفته نقش آفرینی کامل داشته باشد در همه عرصه‌های تولید، اگر این سیاست را دنبال کردیم و دانش را پایه اقتصاد کشور قرار دادیم و بنگاه‌های اقتصادی دانش بنیان را افزایش دادیم، هزینه‌ها را کاهش می‌دهد، بهره وری را افزایش می‌دهد و محصولات را رقابت پذیر
-مسئله کشاورزی را مثال می‌زنم، این بخش از عرصه دانش بنیان دور تر از صنعت و خدمات است.
- اگر در کشاورزی توانستیم این پیشرفت‌ها را به وجود بیاوریم، موجب می‌شود امنیت غذایی حاصل شود. ثانیاً درآمد کشاورزان افزایش پیدا کند. همچنین معضل کمبود آب را می‌شود حل کرد.
- در بخش‌های دیگر هم (تولید و خدمات) همین برکات وجود دارد. بهره وری فعالیت‌های اقتصادی را ارتقا می‌دهد. امر مهم و نقطه حساس و اساسی است؛ یکی از مشکلات کشور، کاهش بهره وری است. بهره وری در کشور کم است. در زمینه بهره وری عقب هستیم. اگر در حوزه دانش بنیان حرکت کردیم این معضل حل خواهد شد.
- رسیدن به پیشرفت عادلانه در اقتصاد و حل مشکل فقر در کشور، فقط از مسیر تقویت تولید می‌گذرد.
- شرکت دانش بنیان داریم باید افزایش پیدا کند و این کار را می‌توانیم بکنیم. شش هزار و هفتصد شرکت داریم از اینها نزدیک به چهار هزار و پانصد تولید و مابقی خدمات هستند. ۳۰۰ هزار و … اشتغال مستقیم ایجاد می‌کند. سوال کردم چقدر می‌توان این شرکت‌ها را بیشتر کرد، گفتند ۳۰ درصد اما من به این مقدار قانع نیستم. رقمی نیست که برای کشور مطلوب باشد. توقع من این است که این میزان ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کند.
- کشور ما بزرگ است، زمینه‌های زیادی داریم در بخش‌های مختلف دشت‌های حاصل خیز داریم، می‌توانیم روی آنها کار کنیم. رئیس جمهور محترم می‌گفتند در یکی از سفرها، یکی از مسئولان به من (رئیس جمهور) می‌گفتند هندوانه داشته باشید ما از شما می‌ خریم، او گفت شما زمین دارید، آب دارید چرا از ما می‌خواهید خریداری کنید، می‌گفت زمین‌ها برای گندم و علوفه است!
- نمی‌ گویم هندوانه نکاریم اما در درجه اول مواد غذایی مهم و … باید بیشتر امکانات کشور را از آنها تهیه کنیم.
- بخش کشاورزی ما متاسفانه جز وابسته‌ترین بخش‌ها به واردات است.
- تعداد شرکت‌های دانش بنیان باید افزایش پیدا کند، بخصوص در زمینه کشاورزی، مسئولان هم باید همت و حمایت کنند. دستگاه‌ها از آنها باید حمایت کنند و محصولات آنها را خریداری کنند. وزارتخانه‌هایی که کمک می‌کنند در گزارش به من اسم آوردند. دولت و رئیس جمهور محترم رسیدگی کنند؛ می‌تواند تعداد شرکت‌های دانش بنیان هر بخش را یک شاخص برای پیشرفت آن بخش دانست.
- مهمترین امکانات نیروی انسانی است، دست ما در این زمینه باز است؛ درصد بالایی از عناصر تحصیل کرده ما در رشته‌های غیر تحصیلی خود مشغول کار هستند، چرا؟ می‌تواند حمایت کرد تا شرکت‌های دانش بنیان تشکیل دهند.
- اشتغال آفرینی با شرکت‌های دانش بنیان به دست خواهد آمد. این شرکت‌ها را تولید کنیم و به وجود آوردیم و دچار خطاهای گذشته نشویم اشتغال هم به وجود می‌آید. پول پاشی و بی ملاحظه اقدام کردن به جایی نمی‌رسد، کار دست باید انجام بگیرد. تصمیمات اخیر ممکن به بعضی شرکت‌ها ضربه بزند، نباید دولت اجازه بدهند این ضربه وارد شود.
- ملت ما وقتی به مسائل دنیا نگاه می‌کند، حقانیت خود را در برابر استکبار روشن‌تر می‌ بیند. انتخاب ملت ما ایستادگی و عدم وابستگی و حفظ استقلال و تقویت درونی کشور بود.
- آمریکایی ها بیست سال در افغانستان چه کردند و چگونه بیرون رفتند و چه مشکلاتی برای مردم ایجاد کردند. رییس جمهور اوکراین خطاب به غرب چه لحن تندی را به کار می‌برد. بمباران هر روزه مردم مظلوم یمن را مشاهده می‌کنید.
- عربستان ۸۰ نفر جوان و حتی نوجوان را گردن زد.
- در ماجرای اوکراین نژادپرستی غرب را همه دیدید. قطار را نگه می‌دارند که سیاه پوستان را پیاده کنند. اظهار تأسف می‌کنند که جنگ در خاورمیانه نیست و در اروپا است‌.
- با این همه ظلم و ستمگری، ادعای حقوق بشری دارند و از کشورهای مستقل باج گیری می‌کنند. ملت ایران با چشمان باز این مسائل را می‌ بیند.
- امروز بیش از گذشته به کار و جدیت، همدلی، هم افزایی و اتحاد مردم و مسئولان نیاز داریم.
- تنازع هایی بین آحاد ملت یا بعضی مسئولان با یکدیگر یا مسئولان با مردم مشاهده می‌شود که غالباً پوچ و براساس حب نفس، بی تقوایی است که باید کنار گذاشته شود. بسیج عمومی مردم ایران را نباید با این تنازع‌ها تخریب کرد.
-امیدواریم خداوند مسئولان دلسوز را که دنبال رضای الهی هستند، توفیقاتشان را افزایش دهد و همه ملت ایران مشمول ادعیه حضرت بقیة‌الله (عج) باشند.
انتهای پیام/م https://armanekerman.ir/vdcjaievvuqe8mz.fsfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین