تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۰۰
۰
plusresetminus
شهرستان کوهبنان به عنوان بام فرهنگی استان کرمان پذیرای مهمانان و گردشکران نوروزی است.
بام فرهنگی استان کرمان شهرستان کوهبنان
به گزارش خبرنگار "راه آرمان "کوهبنان در شمال‌ترین نقطه استان و در مرز کرمان با استان‌های یزد و خراسان جنوبی در فاصله 165 کیلومتری مرکز استان قرار گرفته و دارای آب و هوای سرد و کوهستانی و یکی از نقاط بکر در استان کرمان و در شرق کشور است.

واژه کوهبنان  در کتب مختلف به صورت گوناگون آمده‌است از جمله: کوبنان، کوبونان، کهبنان، کبینان و کهنبان.

برخی دیگر بنان را به معنای پسته کوهی دانسته و معنی کوهبنان را کوه پسته می‌دانند که این احتمال موجه است زیرا در گویش محلی این منطقه واژه بنه به معنی پسته کوهی است
دلیل دیگر به وجود کوهبانان بر اطراف شهر است که کوهبنان نامگذاری شده ویا وجود گیاه بنه روی کوهای آن است که به کوه بنه معروف بوده که بعدها به کوهبنان تغییر پیدا می‌کند.
درادامه این گزارش به جاهای تاریخی و گردشگری کوهبنان می پردازیم:

۱.مقبره آخوند*
آرامگاه محمد شهید کوهبنانی مشهور به گنبد آخوند که در محوطه تاریخی و باستانی پارک 72 عارف قرار گرفته، اثری تاریخی است، بسیار زیبا با پلان هشت ضلعی و گنبدی دو پوشه با مصالحی از گچ و آجر که مقبره 72 عارف خفته در این دیار در جوار این بنای زیبا قرار گرفته است و قدمتی چند 10 ساله دارد.
این آرامگاه بنایی آجری است که قدمتی چند 100 ساله دارد به شکل کثیرالاضلاع که نمای خارجی آن دارای طاق نماهای مضاعف و 9 دهنه ایوان است
۲.خانه آل طه*

این خانه با قدمتی حدود 150 سال دارای ورودی هشت ضلعی، فضای مشجر و چنارهای چند ده ساله در حیاط مرکزی است و در شمال شهر کوهبنان قرار گرفته که در 12 بهمن 1381 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.



۳.خانقاه شیخ ابوسعید ابوالخیر


این بنا دارای 15 محراب است که سه مورد از این محراب‌ها گچ‌بری شده و مابقی سنگی و متعلق به زمان سلجوقیان است.

این مکان محل عبادت و تدریس عارفان بزرگی چون شاه نعمت‌الله‌ولی، برهان‌الدین کوهبنانی، ابواسحاق کوهبنانی و بوده و در گذشته دارای کتابخانه و راهرویی زیرزمینی نیز بوده است
۴.تخت لطیفی
​​​​​​

این اثر تاریخی متعلق به زمان شاه نعمت‌الله ولی و محل تدریس و عبادت این عارف بزرگوار بوده است و مصالح به کار رفته در این تخت سنگ و ساروج است.

۵.قلعه دختر

بسیاری این بنا را معبد آناهیتا می‌نامند، بنای مذکور متعلق به زمان ساسانیان است و برفراز قله کوه خانقاه، پلان مثلثی شکل و منحصر به فرد ساخته شده و دارای چهار برج و بارو است که هنوز سالم هستند.

۶.اقامتگاه گردشگری آویشن در روستای کهن کوهبنان
روستای کهن یکی از روستاهای زیبای کوهبنان در فاصله 50 کیلومتری مرکز این شهرستان در استان کرمان قرار دارد که هر ساله مورد بازدید گردشگران بسیاری قرار می‌گیرد.

روستای کهن دارای مناظر چشم‌نواز و بکر و آب و هوای لطیف و معتدل است، اقامتگاه آویشن منزل علمای بزرگی همچون سیدابوالحسن هاشمی، ‌سیدجواد علوی ‌و سیدتقی بوده است.
اقامتگاه بوم‌گردی و گردشگردی آویشن در روستای کهن با انواع دمنوش و چای آتشی،‌ غذاهای سنتی از جمله ‌بز قرمه،‌ کل‌جوش، ‌کشک بادمجان، ‌قاتق قرمه،‌ نان تازه،‌ دوغ،‌ ماست و کره محلی و... به‌صورت شبانه‌روزی آماده پذیرایی از گردشگران و میهمانان است.
موزه مردم ‌شناسی در واحد بوم‌گردی آویشن در روستای کهن افتتاح و در معرض دید همه گردشگران قرار گرفته است؛ وسایل موجود در این موزه تقریبا مربوط به 200 سال پیش است که مردم روستا از این وسایل استفاده می‌کرده‌اند.
وسایل موجود در این موزه شامل انواع هاون‌های سنگی و چوبی،‌ انواع ترازو، ‌چرخ نخ‌ریسی،‌ چرخ پنبه‌دانه،‌ انواع چراغ‌های نفتی، ‌خوراک‌پزی و روشنایی است.
 چراغ لمپا،‌ چراغ بادی و چراغ گردسوز، ‌اره‌های ابتدایی وسایل کشاورزی،‌ طناب از سیفال خرما،‌ انواع خم برای حفظ غلات، ‌تغیچ برای خشک کردن قره‌قروت و کشک،‌ انواع کاه‌شور،‌ انواع کلوت «‌قفل درهای قدیمی»،‌ ‌رنده‌قدیمی،‌ نردبان چوبی قدیمی و... از دیگر وسایل موجود در این موزه است.
۷.آکواریوم طبیعی در روستای صخره ای درگزگ
تنها آکواریوم طبیعی ایران در روستای درگزک از توابع شهرستان کوهبنان استان کرمان قرار گرفته است. آکواریوم طبیعی درگزک در سالهای  گذشته بیش از 100 هزار نفر دیدن کرده ان که خود نشان دهنده زیبایی این مکان است همچنین گردشگرانی از فرانسه، آلمان، چین، ژاپن، آفریقا، ایتالیا هم از این چشمه دیدن کرده اند

سوغات کوهبنان
 سوغات کوهبنان  زعفران‌، زرشک‌، گل گاو زبان‌، کشک محلی‌، قاووت محلی، پسته مرغوب کوهبنان و ... می باشد
انتهای پیام/کوهبنان https://armanekerman.ir/vdcbwsb85rhb50p.uiur.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما