تاریخ انتشار :سه شنبه ۲ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۲۳
۰
plusresetminus
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: محور تمام فعالیت های اقتصادی باید تولید باشد.
تولید به محوریت تمام فعالیت های اقتصادی کشور تبدیل شود/ تشکیل کمیته دانش بنیان در کمیسیون اقتصادی مجلس
به گزارش راه آرمان؛  دکتر محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۴۰۱ سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین مطرح فرمودند و آنچه مسلم است در کشور محور تمام فعالیت های اقتصادی باید تولید باشد.

وی اظهار داست: آثار تولید در حوزه های مختلف اقتصادی بیانگر بهبود تمام شاخص های اقتصادی در بخش های مختلف است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر در کشوری تولید کالا و خدمت اتفاق بیفتد و روند آن رو به رشد باشد، عملا نرخ رشد اقتصادی مثبتی رقم می خورد که منجر به بهبود عملکرد شاخص ها در بخش های مختلف می شود.

وی ادامه داد: لذا اهمیت تولید در اقتصاد کشور بر کسی پوشیده نیست و امسال رهبر معظم انقلاب اسلامی این رویکرد تولید را در حوزه دانش بنیان مطرح فرمودند که دلیل آن است با توجه به اینکه کشور ما در طول چند دهه اخیر با تلاش علمی و مجاهدت جوانان و اساتید پیشکسوت توانسته رتبه های قابل توجهی در عرصه های علم و دانش از آن خود بکند.

وی ادامه داد: به نظر می رسد تبدیل علم به ثروت به عنوان یکی از مهمترین مولفه های اقتصادی کشور در دنیا به آن اشاره می شود از موضوعات مهم و اساسی کشور است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران که اوایل پیروزی انقلاب شاخص هایی را  در حوزه علم و دانش نداشت و در تولید علم رتبه ای نداشت امروز بر اساس گزارش مراکز علمی دنیا تبدیل به رتبه پانزدهم یا شانزدهم دنیا در تولید علم شده است.

وی اظهار داشت: شاخص های ارزیابی علمی جمهوری اسلامی ایران در بخش های مختلف بیانگر جایگاه علم و دانش در ایران است و این جایگاه که رتبه پانزدهم را از آن خود کرده جایگاه بسیار مهمی است.

دکتر پورابراهیمی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در تولید علم توانسته از رتبه های آخر به رتبه های برتر دنیا تبدیل شود.

وی بیان کرد: پس از تولید علم در دنیا تجاری سازی مطرح می شود و تبدیل علم به ثروت از معبر تجاری سازی مهمترین موضوع نظام اقتصادی کشورهای دنیا است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کشورهای دنیا توانسته اند از طریق فناوری توانسته اند علم را به خلق ثروت برسانند.

وی گفت: در کشور ما شاخص نوآوری  که در سال ۲۰۱۴ برآورد می شد از ۱۴۰ کشور دنیا که در این رابطه مطرح هستند رتبه ما ۱۲۰ بود و این نشان می داد ما در بسیاری از محورهای ذیل شاخص نوآوری دارای شرایط بسیار نامناسبی هستیم که به نظر می رسد این یکی از مهمترین موضوعات است.

دکتر پورابراهیمی تصریح کرد: اکنون این رتبه به ۶۰ ارتقا پیدا کرده است یعنی جایگاه ما بین کشورهای دنیا به این نقطه رسیده که جایگاه مناسبی نیست و ما باید بتوانیم به جایگاه بالاتر برسیم.

وی افزود: عوامل تاثیرگذار در این جایگاه باید بررسی و بازنگری شوند تا به عوامل موثر در حوزه نوآوری که مهمترین مولفه نظام اقتصادی دانش بنیان محسوب می شود بپردازیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار  داشت: گزارش هایی که در عرصه های مختلف داریم بیانگر این مهم است که مسائلی مانند قوانین و مقررات و تامین مالی نظام بانکی و بوروکراسی اداری و ‌... عوامل اصلی در کاهش شاخص نوآوری در کشور هستند لذا باید تلاش بیشتری انجام شود تا با شناسایی نقاط ضعف موانع را برطرف کنیم.

فعالیت ۶۵۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور 

دکتر پورابراهیمی تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۶ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور فعال است که البته ۷۰ درصد از این شرکت ها ناشی از رخداد هستند و در قالب موضوعات مهم توسط افراد ارائه شده و ۳۰ درصد در قالب ظرفیت هایی که خودشان ایجاد کرده اند و به شکلی موضوعات مهم را در دستور کار قرار داده اندفعالیت می کنند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: مهم ترین موضوعی که می توان برای این ۶ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیان مطرح کر  این است که بتوانند از ظرفیت تخصصی خود در قالب بنگاه های اقتصادی استفاده و رشد کنند.

دکتر پورابراهیمی ادامه داد: البته مدل هایی که قبلا در ارتباط با موضوع صنعت و دانشگاه بود مدل های سنتی بود که جواب نداد و رابطه دفاتر صنعت و دانشگاه از نگاه ما یک رابطه سنتی غیر بروز شده بود و عملا نتوانست اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: این رابطه طی سال های اخیر در یک رویکرد که توسط معاونت علمی فناوری رئیس جمهور مطرح شد به رابطه استاد با مراکز اقتصادی تبدیل شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: لذا به جای دانشگاه افراد هستند که ورود پیدا می کنند و این رابطه توانسته بسیار مسیر بهتری را نسبت به گذشته فراهم کند و این عملا تبدیل شده به رویکرد جدیدی که منجر به برگزاری هزاران رخداد در کشور در موضوعات مختلف شده و خوشبختانه به واسطه برگزاری رخداد ها اکنون طرح های بسیار مهمی خروجی برگزاری رخدادهای علمی بوده بوده و منجر به ارائه طرح های بکر در این حوزه شده است.

وی تصریح کرد: آنچه که برای ما مهم است این است که این طرح ها در قالب شرکت ها رابطه خوب را با مجموعه های بزرگ اقتصادی تعریف کنند که یکی از این ظرفیت ها بازار سرمایه است که به دلیل محدودیت هایی که طی سال های اخیر داشته نیازمند بازنگری جدی است.

دکتر پورابراهیمی گفت: شرکت هایی که در بورس قرار می گیرند عملا شبیه به شرکت های معمولی و متعارف هستند و جایگاهشان در این حوزه مشابه است اما از نظر محتوایی کاملا متفاوت هستند.

وی افزود: به نظر می رسد آنچه که در این حوزه بسیار مهم است این است که ما اول بتوانیم ساختار ارزش گذاری دوره های نامشهود را در اینها بر اساس تبیین استاندارد های جدید حسابداری بازنگری کنیم

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: موضوع اعتبار سنجی شرکت های دانش بنیان که بسیار حائز اهمیت است و در فرایند تامین مالی و ارائه فعالیت های بزرگ اقتصادی با محدودیت های جدی مواجه شدند به شکلی این را متناسب با تدوین استانداردها تغییر بدیم و ضمانت های لازم را برای انجام فعالیت های اقتصادی در این شرکت ها به شکل جدیدی تعریف و مشخص کنیم.

وی تصریح کرد: آنچه که مسلم است در ارتباط با دو نوع شرکت های دانش بنیان که استارت آپ ها مطرح می شود که شرکت هایی هستند که صنایع خلاق دارند و گسترش و حجم فعالیت در این شرکت ها سریع است و در کنار اینها نیز شرکت های دانش بنیانی هستند که عملا آنچه را که به عنوان فعالیت های اصلی شرکت های دانش بنیان در تولید خلق ثروت از آنها نام برده میشه به کار گرفته می شود.

دکتر پورابراهیمی بیان کرد: به نظر می رسد در این حوزه باید اقدامات ویژه ای را انجام بدهیم که محورهای آن در بالا مطرح شد.

وی گفت: در ارتباط با این شرکت ها یکی از اقدامات مهم ما در سال ۱۴۰۱ باید پذیرش شرکت های جدید در بازار سرمایه کشور باشد و استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای عرضه سهام و مالکیت آنها به سرمایه گذاران به صورت ویژه مد نظر قرار گیرد.

دکتر پورابراهیمی اظهار داشت: یکی از اقدامات دیگری که می توان انجام داد این است که امکان ورود فناوری را در قالب شرکت های دانش بنیان که درون شرکت های بزرگ صنعتی امکان پذیر است ایجاد کنیم و این ظرفیتی بسیار مهمی است که می تواند به عنوان یکی از مهم ترین مولفه های اثرگذار در حوزه توانند سازی بنگاه های اقتصادی و ابزار دانش بنیان در تولید محصولات و فرایند تولید مد نظر قرار گیرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از محورهای دیگر نیز اختصاص مجموعه ای از فعالیت ها در حوزه بازار سرمایه به شرکت های دانش بنیان است که جنس و نحوه رفتار آنها با شرکت های معمولی متفاوت است و می تواند کمک کند که علاقمندان در بازار حضور پیدا کنند و معیارهای ارزیابی برای این شرکت ها به صورت ویژه قابل بررسی باشد.

وی ادامه داد: ظرفیت بعدی استفاده از ظرفیت ایرانیان مقیم خارج از کشور است که در این زمینه لازم نیست به صورت حضوری آنها را داشته باشیم لذا می توانند در همکاری های علمی مشترک با جمهوری اسلامی ایران شراکت کنند.

وی گفت: اولویتی هم که گذاشته می شود از دانشگاه های برتر دنیا استفاده و ظرفیت سازی شود.

وی تصریح کرد: ایجاد شرکت بزرگ سرمایه گذاری مخاطره پذیر موضوع بعدی حائز اهمیت است.

دکتر پورابراهیمی افزود: گرچه اکنون صندوق های مخاطره پذیر در حوزه فعالیت های اقتصادی وجود دارند اما کارکردهای شرکت های سرمایه گذاری به عنوان شرکت هایی که می توان  آنها را در بازار عرضه کرد و آنها می توانند از طریق شرکت های زیر مجموعه تبدیل به یک شرکت مادر یا هلدینگ بشوند این ظرفیت را در حوزه اقتصادی بسیار گسترده تر می کند.

وی گفت: آن چیزی که در حوزه ساختار سنتی هم به آن پرداختیم تشکیل صندوق شکوفایی و نوآوری است که به نظر می رسد از مسیر اصلی خود فاصله گرفته و باید حتما به مسیر اصلی خود برگردد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: منابع که برای صندوق گذاشته شده به جای مشارکت در طرح های بزرگ شرکت های دانش بنیان تبدیل شده به تسهیلات و به جای کمک به حوزه اقتصاد دانش بنیان تبدیل شده به سپرده گذاری در نظام بانکی کشور که به نظر ما به هیچ عنوان در عملکرد این مجموعه قابل قبول نیست و اساسا این مجموعه راه نیفتاده تا کار سپرده گذاری بانکی انجام بدهد و بسیاری از مجموعه های اقتصادی می توانند این کار را انجام دهند و ماموریتی که به عهده این صندوق ها بوده طی سالهای گذشته از مسیر اصلی خارج شده است که طبیعتا بازنگری در این حوزه بسیار ضروری است.

دکتر پورابراهیمی افزود:  مهمترین پیشنهاد ما این است ذیل صندوق شکوفایی و نوآوری بزرگترین مجموعه (وی سی) کشور یا شرکت سرمایه گذاری مخاطره پذیر شکل بگیرد و تمام شرکت های دانش بنیان بتوانند بعد از ارزیابی هایی که انجام می شود توسط کارشناسان مرتبط امکان مشارکت صندوق در سرمایه گذاری های مرتبط فراهم شود و عملا این شرکت نیز بعد از مدتی در خود بازار سرمایه عرضه شود.

وی گفت: کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی چند مورد را در دستور کار قرار خواهد داد که اول زیر ساخت های اقتصادی کشور تحت عنوان عوامل مهم و اثرگذار در حوزه شرکت های دانش بنیان است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تامین مالی شرکت های دانش بنیان در این کمیسیون به عنوان یکی از چالش ها و مهمترین موضوعات مورد بحث قرار خواهیم داد که به راهکارها پرداخته شد.

وی افزود: سال گذشته در مجلس شورای اسلامی قانون شرکت های دانش بنیان گسترش پیدا کرد و نظارت و اجرای قانون یکی از مهمترین موضوعات کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۱ خواهد بود.

دکتر پورابراهیمی گفت: در کنار آن موضوعات مربوط به نحوه حل مشکلات مالیاتی و نظام بانکی و بیمه ای سه مقوله مهم و اساسی دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی را تشکیل خواهد داد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: نخستین نشست کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در سال جاری به موضوع اقتصاد دانش بنیان خواهد پرداخت و از معاون علمی فناوری رئیس جمهور و وزیر اقتصاد و متصدیان حوزه اقتصاد دانش بنیان کشور در این نشست دعوت شده تا محورهای مهم حوزه اقتصاد دانش بنیان کشور را به عنوان مطالبه جدی مقام معظم رهبری و مردم از نگاه خلق ثروت در نظام اقتصادی مطرح می شود در قالب ۲ سرفصل حوزه تقنینی و نظارتی در دستور کار قرار بدهیم.

وی افزود: مقدمات تدوین احکام مهمی در قانون برنامه هفتم توسعه در دستور کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی قرار گرفته تا در پیش نویس نهایی مربوط به احکام کمیسیون اقتصادی بتوانیم اتفاقات مثبتی را در سر فصل ها ک سیاست های مهم هفتم توسعه در نظر بگیریم.

انتهای پیام/ط https://armanekerman.ir/vdch6mnz623ni-d.tft2.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین