تاریخ انتشار :شنبه ۶ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۰۵
۰
plusresetminus
طبیعت گردی در اولین روز از هفته سال؛ شنبه گردش؛

رسمی کهن برای دوستی با طبیعت

شنبه گردش" رسمي ديرينه در اکثر نقاط استان چهار محال و بختياري است که خانواده ها با ورود به طبيعت بکر دوستي خود را با طبيعت تداوم مي بخشند.
رسمی کهن برای دوستی با طبیعت
به گزارش راه آرمان:چهارمحال و بختیاری به واسطه داشتن   اقلیم‌، آب و هوای مطلوب و آداب و رسوم فراوان پذیرای گردشگران و مسافران بسیاری از نقاط مختلف کشور است.
 
سنت دیرینه و کهن شنبه گردش یا به تعبیری شنبه به در، که به عنوان نمونه مشابه و کوچک تری از سیزده به در بوده و از روزگاران پیشین در میان مردمان استان و به ویژه اهالی شهرکرد مرسوم بوده است.



 شنبه گردش روز گشت و گذار و يکي از ماندگار ترين آداب و روسوم استان چهارمحال و بختیاری  است ، چرا که مردم این استان اهميت ويژه اي به شنبه گردش در اول سال دارند و براي اين روز از روز هاي قبل برنامه ريزي دارند.

يکي از آئين‌هايي که از ديرباز رواج داشته و گرد فراموشي بر آن ننشسته است به شنبه گردش معروف است. طبق اين رسم قديمي که خوشبختانه تا بدين روز پابرجا مانده است مردم نخستين شنبه سال جديد را به گردش اختصاص مي‌دهند و با رفتن به دامان طبيعت شکوفه‌هاي تازه رسته بهاري را تماشا مي‌کنند.



در اين روز مردم بار سفري يک روزه به دامان طبيعت سر سبز رفته و وعده نهار يا شام خود را در دشت باغات و مکان هاي گردشگري اين سپري مي‌کنند و در برخي از شهرستان‌ها رايج است که در اين روز آش دوغ محلي طبخ کرده و در کنار اقوام و در دل طبيعت ميل شود.

طبق اين رسم بهتر است در اولين شنبه سال جديد از ديد و بازديد و رفتن به منازل اقوام و آشنايان پرهيز کرد چرا که عقيده دارند ممکن است بديُمن باشد.

گفتني است؛ با توجه به چهره طبيعي، موقعيت جغرافيايي، کوه‌ها و دشت‌هايي سرسبز و زيبا و جاذبه هاي گردشگري داراي چهار اقليم آب ‌و ‌هوايي است و فصل بهار و رويش گياهان بهاري جلوه‌اي بسيار زيبا و تماشايي مي‌يابد.

در استان چهارمحارمحال و بختیاری شنبه گردش رسمي است که اولين شنبه اول سال همه از منزل خارج شده و در باغ و صحرا به گردش مي روند ودر برخی از شهرهای این استان  بيشتر خانم ها، دختران، تازه عروس ها و تازه داماد ها به بيرون مي روند و به نوعي داماد ها نامزد هاي خود را ميهمان مي کنند، در اين روز انواع آش از جمله، آش رشته، آش کشک و... پخته مي شود.

در حقيقت شنبه گردش بهانه‌اي براي استفاده از آب و هواي بهاري و نفس کشيدن در دامان امن طبيعت است.

انتهای پیام/ط https://armanekerman.ir/vdcdsk0fjyt0x56.2a2y.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین