تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۵۹
۰
plusresetminus
رئیس دانشگاه ولیعصر(ع) رفسنجان گفت: هم اکنون ۱۰ شرکت دانش بنیان در دانشگاه ولیعصر رفسنجان وجود دارد.
رفاه عمومی در حیطه دانش بنیان هاست / وجود ۱۰ شرکت دانش بنیان در رفسنجان
دکتر رضا رنجبر کریمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار "راه آرمان" اظهار داشت: اگر تولید با کیفیت و مبتی بر علم روز داشته باشیم اصطلاحاً به آن تولید دانش بنیان می گوییم آن وقت باعث می شود رشد سرانه درامد کشور زیاد شود.
 
 
 
وی افزود: در نتیجه باعث می شود رشد اقتصادی افزایش پیدا کند و به دنبال آن اشتغال و کاهش تورم ایجاد شود.
 
 
 
رنجبر کریمی با اشاره به اینکه تحقق شعار امسال از سوی مقام معظم رهبری دو دسته مسئولین و مردم را شامل می شود ادامه داد: مهمترین دسته مسئولین هستند آن ها با حمایت ها و تسهیل گری ها می توانند زمینه ایجاد اقتصاد دانش بنیان را فراهم کنند، همچنین دسته دوم هم مردم هستند که می توانند با حمایت از کالاهای دانش بنیان و خرید این کالا ها به تحقق شعار سال کمک کنند.
 
 
 
در تحقق شعار امسال، فعالیت اصلی بر دوش دانشگاه ها است
 
 
 
وی با بیان اینکه در تحقق شعار سال فعالیت اصلی بر دوش مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی است که در عرصه علم و فناوری فعالیت دارند تصریح کرد: محصول دانش بنیان یا شرکت دانش بنیان به صورت آنی ایجاد نمی شود بلکه نیاز به زیرساخت ها و مقدماتی است تا بتوان محصول دانش بنیان را به ثبت رساند و به دنیال آن شرکت دانش بنیان و تولید انبوه راه اندازی شود.
 
 
 
رئیس دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان با اشاره به اینکه ایجاد ارتباط قوی با صنعت باید در دستور کار دانشگاه ها باشد اظهار کرد: دانشگاه ها مهد تولید علم و دانش هستند و صنایع از این علم می توانند در راستای ایجاد ثروت بهره مند شوند.
 
 
 
وی بیان کرد: اگر دانشگاه و صنعت شانه به شانه هم حرکت نکنند و گام های آن ها گام های همراه و پایدار نباشد مسلماً هر دو در واقع به قهقرا خواهند رفت و علمی که در دانشگاه تولید می شود علمی نافع نخواهد بود.
 
 
 
رنجبرکریمی عنوان کرد: تولیدی که در صنعت انجام می شود تولید مبتنی بر علم روز و همراه با نوآوری نیست لذا دارای بهره وری و کیفیت لازم و بازار مناسب نیست.
 
 
 
وی خاطرنشان کرد: برای اینکه اقتصاد دانش بنیان داشته باشیم باید دانشگاه و صنعت شانه به شانه هم حرکت کنند و باید دانشگاه که خانه اوّل محققین است خانه دوّم آن ها صنعت باشد؛ و همانطور صنعتگران ما خانه دوّم شان دانشگاه باشد.
 
 
 
رنجبرکریمی تصریح کرد: دانشگاه و صنعت باید به یک زبان مشترک برسند، وقتی یک استاد دانشگاه در صنعت حضور پیدا می کند مسلماً ایده های نوآورانه در ذهن وی جرقه می زند که در صورت پرورش این ایده ها در دانشگاه منجر به محصول دانش بنیان و پایه گذاری شرکت دانش بنیان می شود.
 
هدایت طرح های تحقیقاتی دانشگاه ها بر مبنای حل مسئله باشد
 
 
 
رنجبر کریمی بیان کرد: در کنار اینکه دانشگاه ها بتوانند به رسالت خود عمل کنند با توجه به اینکه کارهای تحقیقاتی در قالب طرح های تحقیقاتی و پایان نامه انجام می شود بهتر این است که هدایت تحقیقات بر مبنای نیاز نسبی شهرستان، استان و کشور آن هم با محوریت حل مسئله باشد.
 
 
 
وی ادامه داد: کار دیگری که دانشگاه ها می توانند داشته باشند بازتعریف سرفصل های دروس دانشگاهی با رویکرد مهارت افزایی و حل مسئله است.
 
 
 
بانک اطلاعاتی ایده ها در تحقق شعار سال ۱۴۰۱ موثر است
 
 
 
رنجبر کریمی بیان کرد: دانشگاه ها باید بانک اطلاعاتی از فارغ التحصیلان توانمند غیر شاغل را تشکیل دهند و در کنار آن بانک اطلاعاتی از ایده ها و نیازها داشته باشند؛ اگر این دو در کنار هم قرار گیرند و بتوانیم از پتانسیل نخبگان استفاده کنیم می تواند زمینه ساز ایجاد شرکت های دانش بنیان باشد.
 
 
 
وی ادامه داد: همچنین تسهیل روند ثبت یک محصول در شرکت های دانش بنیان و رفع ابهام های قانونی در این زمینه باید فراهم شود؛ شخص محققی اگر بخواهد محصول خود را به ثبت برساند و یک شرکت دانش بنیان را تاسیس کند با موانع زیادی روبرو می شود که در این راه پر مشقت انگیزه وی از دست می رود.
 
 
 
رنجبر کریمی بیان کرد: فراهم ساختن زیرساخت ها و کارگاه های ضروری حاوی تجهیزات به روز برای شکل گرفتن یک محصول دانش بنیان هم اقدامی موثر است؛ اگر به طور پیش فرض کارگاه ها و سوله های کوچک به همراه تجهیزات به روز وجود داشته باشد محقق با آسودگی خاطر مراحل تبدیل شدن ایده به محصول را طی می کند.
 
وی ادامه داد: با مجتمع مس سرچشمه صحبت هایی در این خصوص انجام شده است امیدواریم عملیاتی شود و کارگاه ها در دانشگاه یا منطقه ویژه اقتصادی ایجاد شود.
 
 
 
وی گفت: اقدام دیگر در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۱ این است که مردم باید از محصولات دانش بنیان حمایت کنند؛ از طریق معرفی اثر گذار توسط رسانه ها می توان مردم را جذب کرد.
 
 
 
رئیس دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان بیان کرد: در این زمینه می توان نمایشگاه های فصلی، محلی و منطقه ای محصولات دانش بنیان را برپا کرد تا در معرض دید علاقمندان و مردم قرار گیرند و کالاهای دانش بنیان معرفی شوند.
 
 
عزم دولت برای صادرات محصولات دانش بنیان جدی باشد
 
 
 
وی در ادامه به صادرات محصولات دانش بنیان اشاره و تصریح کرد: یکی از عوامل رشد اقتصاد، صادرات محصولات دانش بنیان است بهتر است دولت توجه جدی بر حسب دیپلماسی اقتصادی داشته باشد تا بتوان محصولات دانش بنیان را به جمعیت حداقل ۶۰۰ میلیونی کشورهای پیرامون ایران از طریق برگزاری نمایشگاه های بین المللی معرفی کرد.
 
 
 
رنجبر کریمی بیان کرد: کار دیگری که دولت می تواند در دستور کار قرار دهد تهاتر است؛ ایران مجبور است یک سری کالاها را وارد کند که می تواند در ازای واردات کالاهای مورد نیاز کشور، صادرات محصولات دانش بنیان را انجام دهد که کمک بزرگی در حمایت از شرکت های دانش بینان خواهد بود.
 
 
 
۸۵ شرکت فناور در رفسنجان مستقر هستند
 
 
 
وی اظهار داشت: رفسنجان در بحث شرکت های دانش بنیان پیشقدم بوده؛ به طوری که سال ۹۰ و ۹۱ اولین مراکز رشد دانشگاهی در دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان ایجاد شد.
 
 
 
رنجبر کریمی بیان کرد: بعد از آن در دانشگاه های آزاد اسلامی رفسنجان، موسسه تحقیقات پسته کشور و دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان مراکز رشد و فناور راه اندازی شد و در حال حاضر ۵ مرکز رشد در رفسنجان ایجاد شده که در این مراکز رشد ۸۵ مرکز فناور مستقر است.
 
 
 
وی افزود: از این تعداد ۶۰ شرکت فناور در دانشگاه ولیعصر (عج) راه اندازی شده که ۱۰ مورد از این شرکت ها دانش بنیان هستند.
 
 
 
دکتر رنجبر کریمی بیان کرد: بقیه شرکت های فناور در دانشگاه های آزاد اسلامی و علوم پزشکی رفسنجان و نیز پژوهشکده پسته قرار دارند و انتظار داریم در یک سال آینده شرکت های فناور در رفسنجان که آمارشان ۸۵ مورد است به بالای ۱۶۰ شرکت فناور برسند و شرکت های دانش بنیان نیز که ۱۰ شرکت هستند به بالای ۲۰ مورد افزایش یابند.
 
 
 
مقابله با کرونا در شرکت های دانش بنیان رفسنجان
 
 
 
وی عنوان کرد: بیشتر شرکت های فناور در ولیعصر(عج) رفسنجان و مراکز رشد در زمینه های کشاورزی، فنی و مهندسی، تولید مواد ضدعفونی و آرایشی و بهداشتی فعالیت دارند.
 
 
 
رئیس دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان گفت: شرکت های فناور و مراکز رشد دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان در بحث پیشگیری از شیوع بیماری اقدام به تولید مواد ضدعفونی کننده کرد که حتی به خودکفایی در شهرستان رسیدیم و به استان های سراسر کشور هم این کالاها را ارسال می کنیم.
 
 
 
وی خاطرنشان کرد: ۳ شرکت در زمینه مواد ضدعفوقنی، ژل، الکل و تولید ماسک فعالیت دارند که در این دانشگاه در حال تولید هستند و محصولات به سراسر کشور ارسال می شوند که این ها از نتایج توجه به بحث دانش بنیان و اقتصاد دانش بنیان است.
 
انتهای پیام/
 
 
 
https://armanekerman.ir/vdch-mnzw23niqd.tft2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما