تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۱ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۲۶
۲
plusresetminus
مهدی تقوی رفسنجانی گفت:در عصر مدرن و در اواخر قرن بیستم یک نظام تحت عنوان "جمهوری اسلامی ایران" برپا شده و برخلاف نظر اکثر قریب به‌اتفاق اندیشمندان غرب که بر این باور بودند؛دوره دین و مذهب به سر آمده‌ است و جوامع به سوی خردگرایی عملی سوق پیدا کرده‌اند، ناگهان انقلابی به پیروزی رسید که بر پایه اعتقادات دینی شکل‌گرفته بود و نظامی تاسیس شد که چارچوب و اصول آن بر پایه شریعت و دیانت قرار و استحکام یافته بود.
۱۲ فروردین مهمترین رویداد در تثبیت حق رای و اندیشه مردم در نظام اسلامی بود/ در اوج نظریه پایان دوره دین و مذهب غربی نهال جمهوری اسلامی بر زمین نشانده شد
مهدی تقوی رفسنجانی استادیار دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان و تحلیلگر مسائل سیاسی در آستانه فرارسیدن روز جمهوری اسلامی در گفتگو با راه آرمان عنوان کرد:  پیروزی انقلاب اسلامی در۲۲ بهمن۵۷ یک پدیده سیاسی بزرگ بود که موجبات اعجاب ناظران سیاسی جهان را فراهم کرد.

یک ملت بادست خالی هیمنه رژیم کهنسال شاهنشاهی را در هم شکستند

وی ادامه داد: یک ملت با دست‌خالی و بدون حمایت هیچ قدرت خارجی و تنها با تکیه‌ بر ایمان، ایثار و ازخودگذشتگی، رژیم کهنسال شاهنشاهی را با حمایت‌هایی که از جانب ابرقدرت‌های جهان سر پا ایستاده بود را به زانو درآورده و به مرحله سقوط کشاند و دوره‌ای دیگر از تاریخ ایران آغاز شد.

تقوی تاکید کرد: دوره ای در ایران آغاز شد که با ادوار پیش‌ از خود ازنظر شکلی و محتوایی تفاوت‌های اساسی و بنیادین زیادی داشت.

برگزاری همه پرسی ۵۰ روز پس از پیروزی انقلاب رویداد بی نظیر در دنیا بود

استاد یار دانشگاه ولیعصر(عج)؛رفسنجان اذعان کرد: از سویی برگزاری همه پرسی تعیین نوع حکومت تنها پس از پنجاه روز از پیروزی انقلاب با رای قاطبه ملت ایران به جمهوری اسلامی، به عنوان یک رویداد بی نظیر و مهم در تاریخ حیات کشور ایران در جهان به ثبت رسید.

وی افزود: بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی(ره)، در پیامی به ملت ایران، ۱۲ فروردین را روز عید نامیدند، در قسمتی از این پیام آمده است؛«یوم الله ۱۲ فروردین» که روز نخستین حکومت الله است، از بزرگ ترین اعیاد مذهبی و ملی ماست و ملت ما باید این روز را عید بگیرند و زنده نگه دارند؛ روزی که کنگره های قصر ۲۵۰۰ ساله حکومت طاغوتی فرو ریخت و سلطه شیطانی برای همیشه رخت بر بست و حکومت مستضعفین که حکومت خداست، به جای آن نشست"، عید است.

۱۲فروردین مهمترین رویداد در تثبیت حق رای و اندیشه مردم در نظام اسلامی بود

تقوی ابراز کرد: بنابراین روز ۱۲فروردین ۱۳۵۸خورشیدی یکی از مهمترین روزها در سیر تحولات انقلاب اسلامی ایران برای تثبیت حق رای و اندیشه مردم در نظام اسلامی بوده و نشان می دهد که انتخابات برای جمهوری اسلامی از ابتدا تا کنون چقدر حیاتی بوده است.

وی ادامه داد: در این رفراندوم که با بیش  از۹۸ درصد واجدین شرایط  به استقرار حکومت جمهوری اسلامی رای مثبت دادند در واقع نشان دهنده اولین دولتی بود که در دوران شکل گیری دولت های مدرن با اتکاء به خواست مردم و احکام اسلامی پدید آمد.

رفسنجانی اذعان کرد: انقلاب اسلامی در تفسیری شفاف و اصیل از اسلام ناب با تمام اهداف و مبانی اندیشه سیاسی و آرمان حکومتی و نگرشی روشن بر مردم‌سالاری شایسته و تعیین سرنوشت به دست مردم نه‌ تنها امکان سازگاری بین این دو عنصر اصلی را تبیین می‌کند بلکه ضرورت ترکیب آن دو را اجتناب‌ناپذیر می‌داند.

انقلاب ما جمهوریت آن اسلامی و اسلامیت آن جمهوری بنا شده است

وی افزود: این پیوستگی و سازگاری را در قالب یک سلسله نهادهای اساسی و سیاسی در جمهوری اسلامی به نمایش می‌گذارد به‌گونه‌ای که جمهوریت آن اسلامی و اسلامیت آن جمهوری می‌شود.

استادیار دانشگاه ولیعصر ادامه داد: استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران و سرنگونی نظام سلطنتی پهلوی علاوه بر اینکه تحولات داخلی به دنبال داشت، تغییراتی در نظام بین الملل به ویژه در خاورمیانه ایجاد کرد و با گذشت زمان، تأثیرات خود را بر ملت های مسلمان بر جای گذاشته و موج بیداری اسلامی را در جهان، ایجاد کرده است.

تغییرات اصولی حکومت ایران به مزاج استعمارگران سازگار نبود

تقوی تاکید کرد: تغییرات حاصل از تعویض حکومت به حدی وسعت داشت که به هیچ وجه با اهداف استعمارگران همسو و سازگار نبود و دشمنی آنان را علیه ملت ایران برانگیخت، از این رو حفظ استقلال گرچه هزینه‌هایی در برداشت و دشمنان این مرز و بوم با طراحی توطئه‌های مختلف از جمله جنگ تحمیلی، ترور شخیصت‌های سیاسی، تحریم اقتصادی و... سعی در خدشه دار کردن استقلال ملت ایران داشته و دارند؛ اما ایران مستقل ماند.

وی با بیان اینکه با گذشت بیش از چهار دهه، این انقلاب توانسته در مقابل موانع بی‌شمار و توطئه‌های پی‌درپی و جنگ‌های داخلی و خارجی مقاومت کند، گفت: این نظام علی‌رغم نوپایی خود نه تنها توانسته همه ی آن توطئه‌ها را خنثی و پیام خود را از مرزهای کشور به خارج گسترش دهد بلکه  به‌عنوان یک نظام قدرتمند در صحنه روابط بین‌المللی ظاهر شده است و معادلات نظام بین‌المللی را تحت تاثیر قرار داده است.

در اوج نظریه پایان دوره دین و مذهب غربی نهال جمهوری اسلامی بر زمین نشانده شد

تقوی به یکی دیگر از شگفتی های بزرگ پیروزی انقلاب اشاره گرد و گفت: در این عصر مدرن و در اواخر قرن بیستم یک نظام تحت عنوان "جمهوری اسلامی ایران" برپا شده و برخلاف نظر اکثر قریب به‌اتفاق اندیشمندان غرب که بر این باور بودند؛دوره دین و مذهب به سر آمده‌ است و جوامع به سوی خردگرایی عملی سوق پیدا کرده‌اند، ناگهان انقلابی به پیروزی رسید که بر پایه اعتقادات دینی شکل‌گرفته بود و نظامی تاسیس شد که چارچوب و اصول آن بر پایه شریعت و دیانت قرار و استحکام یافته بود.

رای آری به  نظام نوپای جمهوری اسلامی تاکید بر نفی دو ایدئولوژی سرمایه داری و سوسیالیم جهانی بود

وی افزود: در واقع رای ملت به نظام نوپای جمهوری اسلامی که ملهم از ایدئولوژی انقلاب و مبانی فکری رهبری، مبارز بود به نوعی تثبیت عملی شعار نه شرقی نه غربی و تاکید بر نفی دو ایدئولوژی سرمایه داری و سوسیالیسم که هر دو داعیه جهانی و برتری جویی بر یکدیگر داشتند به شمار می رود.

تقوی رفسنجانی در پایان خاطر نشان کرد: امروزه با گذشت بیش از چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی و تحولات مثبت و پیشرفت های شگرف نظام جمهوری اسلامی در عرصه های مختلف و اثبات کارآمدی آن و از سوی دیگر فروپاشی کمونیسم و وقوع  بحران در نظام‌سرمایه داری این حکومت تبدیل به الگویی برای بسیاری از کشورها و نهضتهای رهایی بخش در اقصی نقاط عالم شده است.

انتهای پیام/ طهماسبی https://armanekerman.ir/vdccspqs42bqi48.ala2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین