تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۳۲
۰
plusresetminus
غالب قدیری گفت: در تمام یازده ماه از سال خداوند تعالی روح مد نظر است اما تنها یک ماه توامان تعالی جسم و روح باهم اتفاق می افتد که انهم ماه مبارک رمضان است.
رمضان برای تعالی روح و جسم از سوی خداوند طراحی شده است/ «طعطمه» رسم جنوبی ها در ماه مبارک برای اطعام نیازمندان
غالب قدیری استاد دانشگاه ولیعصر رفسنجان در خصوص بندگی در ماه رمضان با "راه آرمان " گفت:  در این ماه قرار است یک اتفاق مهم برای بندگان خدا رخ دهد که در ماه های دیگر این امر به صورت همگانی پیش بینی نشده به عنوان مثال درماه های دیگر مانند رجب و شعبان یا دیگر ماه های خدا بحث تهذیب روح وجود دارد.
 
وی افزود: انسان هر لحظه باید نسبت به پیرایش و در حقیقت تهذیب نفس خود تلاش کند تا اینکه به آن تکامل و تعالی که مد نظر باری تعالی است برسد اما در این ماه رمضان انسان توأم با هم تهذیب روح، تکامل جسم را هم باید مورد نظر خود قرار دهد.
قدیری با بیان اینکه تهذیب  روح و جسم هم  زمان، هر دو باعث تکامل انسان می شوند، گفت: حقیقت تعالی در وجود این دو بعد انسانی است که اگر غیر از این بود خداوند انسان را بدون همراهی جسم خلق می کرد .

 تهذیب  روح و جسم هم  زمان، هر دو باعث تکامل انسان می شوند

قدیری تاکید کرد: تهذیب جشم و روح توامان تنها برای انسان یک سری شادابی ها و نشاطی ایجاد می کند و  رفتار او را در  این ماه متغیر می کند و آثار وضعی آن مشهود است  و اگر دقت کنید متوجه می شوید که  در این ماه عزیز آمار و گزارش هایی که از جانب مسئولین به ما می رسد به صورت کاهشی و امید بخش است.

وی افزود: کاهش جرائم ، کاهش اتفاقات ناگوار و مواردی که دستگاه های قضا یا بقیه دستگاه ها، دستگاه های اجرایی در حقیقت از این اتفاقات گله مند هستند و بعضا در تکاپو و تلاش هستند که این ها را کاهش بدهند می بینیم که در ماه رمضان بصورت طبیعی و خارج از توان انسان این اتفاق رخ می دهد و کاهش قابل ملاحظه ایی در بحث جرائم یا گناهان ما مشاهده می شود.

استاد دانشگاه ولیعصر رفسنجان تاگیرد کرد: دلیل کاهش اجرام بر وجود آن نشاط در رمضان است  وقتی بزرگان ما می فرمایند ماه رمضان بهار قرآن است این بهار در وجود انسان قابل مشاهده است ، آن شادابی و نشاطی که در وجود تک تک ماها ایجادمی شود  با ورود در ابن ماه مبارک این بهار دلها را ما به وضوح درک می کنیم .

وی ادامه داد:  واقعا آثار وضعی و نوری که ازقران بر قلوب ما می تابد قابل لمس است و این شادابی و شعف بی شک منجر می شود به یکسری افعال و رفتار بیرونی انسان که  آنها هم قابل توجه هستند و می توان آن ها را ناشی از همان بهار و الطاف الهی که بر دل انسان می تابد، این ها را ما در دو جایگاه فرضی و اجتماعی می بینیم.
 
قدیری که خود متعلق به استان خوزستان است از آداب و رسوم شهر خود برای میهمانی در ماه خدا نیز به خبرنگار ما گفت: در همه شهر ها معمولا یک سری مراسم خاصی مرسوم است که همه ناشی از شعف و همکاری و یکدلی است ، غذاهایی که در این ماه پخته می شود و به مصرف بندگان خدا در می آید با ماه های دیگر متفاوت است.

وی ادامه داد: در ماه رمضان یک سری مزه ها و یک سری ذائقه های جدیدی ایجاد می شود در این ماه که همه ناشی از نشاط و شعفی که از جانب ماه عزیز ، بهار دل ها و قرآن است می شود ، ما در این فرصت می توانیم به یکی دو تا از رسوم اشاره کنیم که فقط در ماه رمضان اتفاق می افتد و در این ماه مورد توجه مردم عزیز قرار می گیرد.

لیگمات شیرینی و فرنی غذای محلی جنوب در ماه رمضان است

قدیری تاکید کرد: غذاهایی که در مناطق جنوب استفاده می شود و در حقیقت غذای معمولی آن ها در این ماه است، معمولا این غذاها مقوی هستند و کم آبی بدن و کمبود غذایی که در ماه رمضان برای افراد اتفاق می افتد را جبران می کند و بر اساس این روال و نوع زندگی این مردم  پخته می شود.
 
استاد معارف دانشگاه ولیعصر ادامه داد: در جنوب غذاهایی که طعم شیرینی آنها غالب است معمولا در افطار  مورد مصرف قرار می گیرد که متنوع بوده و سرشار از مواد مغذی است به مانند رنگینک یا لیگیمات که یک غذای خاص جنوب است که این ها جزء شیرینی جات است و فرنی هم از غذاهای عمده و مهمی است  که در شهر های جنوبی مصرف می شود .

قدیری با بیان اینکه میزان استقاده از غذاهای مورد نیاز در هر منطقه متناسب با طبیعت و نیازی که بدن در ماه مبارک پیدا می کند، بستگی دارد، گفت:  نسبت به تهیه و مصرف مواد مغذی بدن انسان مقدار مصرف را تعیین می کند.

وی به مراسم مختلف در شهرهای جنوبی اشاره کرد و گفت:  برگزاری اکثر مراسم به همان تعامل، یکدلی و همکاری  بستگی دارد، مانند این که یک مراسم خاصی دارند که باید هر شب یک جز از قرآن را ختم کرده و  در آخرین شب از ماه مبارک که  ختم قرآن با جز سی ام  است مراسم خاصی بر گزار می کنند.

قدیری در خصوص آخرین شب از ماه رمضان ادامه داد: تحت عنوان طعطمه که از همان طعام گرفته می شود، معمولا در خانه بزرگ فامیل یک مراسم خاص و باشکوهی برگزار می کنند  و  از همه افراد به ویژه  افراد نیازمند دعوت می کنند که بعد ازتلاوت جز سی ام به صورت باشکوه و مفصل سفره ای پهن می شود و انواع غذاها و شیرینی جات در آنجا عرضه می شود و به مصرف آن مدعوین درمی آید.

«گردی» مراسمی که در شب پانزدهم رمضان است برگزار می شود
وی به مراسم شب پانزدهم ماه رمضان هم اشاره کرد و گفت: در شب پانزدهم ماه رمضان که شب عزیزی است و یکی از اعیاد ماه رمضان است آنجا مراسمی است تحت عنوان «گردی» که در حال فراموشی است و کمتر کسی به احیا یا انجام آن  می پردازد ، اما در برخی از شهرهایی که هنوز این موارد را رعایت  می کنند وجود دارد.

قدیری افزود: مراسم گردی با شعار "گرگی ان" ( او نداره اِ داره ) در آنجا کودکان به صورت گروهی و تک تک به خانه ها سر می زنند ، درب خانه ها را زده و با یک شعر خاص عربی  از اهالی آن خانه درخواست می کنند تا به آن ها عیدی بدهد و آن اهالی هم  موظف هستند این عیدی را در آن کیسه ای که همراه کودکان است قرار دهند در این مراسم به راحتی می توانند درخواست عیدی کنند و نیازمند بودن آنها مشخص نمی شود.

استاد علوم و معارف دانشگاه تاکید کرد: ماه های غیر از ماه رمضان قرائت قرآن به صورت فردی است و خیلی کم در مساجد ، حسینیه ها، مراسم قرآن به صورت گروهی برگزار می شود ولیکن در این ماه مبارک با توجه به همان عرضی که داشتیم همدلی، باهم بودن و همکاری سبب  اجرای قرائت ها به صورت دسته جمعی است.

مجالس قران مکانی برای بیان و رفع مشکلات است
وی ادامه داد: در جنوب عمدتا در منازل افراد و با محوریت اقوام و فامیل صورت می گیرد  و در این مراسم هم یک پذیرایی خیلی مختصر و ساده ای انجام می شود و هر کدام از حضار یک صفحه از قرآن را  تلاوت می کنند در انتهای جلسه ضمن احوالپرسی به بیان مشکلات پرداخته می شود، اگر در توان فامیل باشد آن مشکلات را در همان جلسه حل می کنند.

قدیری در پایان خاطر نشان کرد: ما جنوبی ها این ماه را  ماه همکاری و حل مشکلات هم نوعان خود می دانیم و از هر طریقی فکری ، مالی و ...به فکر نیازمندان و مخدومینی که خدمت به آن ها بر ما فرض و واجب است باید  باشیم که انشالله خداوند به واسطه این رفتار و این هم افزایی که انشالله اتفاق می افته در ماه مبارک رمضان نگاه ویژه ایی هم به این اجتماع و جامعه داشته باشد.

انتهای پیام / طهماسبی
  https://armanekerman.ir/vdcaimn6649nua1.k5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین