تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۲۹
۰
plusresetminus
 میثم اربابی گفت: برای بهره مندی هر چه بیشتر از برکات این ماه بزرگ بهتر است نظم تغذیه ای خود را به هم نزنیم بلکه آن را تقویت و تنظیم کنیم.
روزه داری اخلاط غلیظ و فاسد را سوزانده و بدن را سبک می کند/ شروع افطار با آب سرد مشکلات گوارشی را به دنبال دارد
 میثم اربابی متخصص طب سنتی در رابطه با روزه داری در طب سنتی در گفتگو با خبرنگار "راه آرمان"  اظهار کرد:  روزه داری باعث غلبه گرما و خشکی در بدن می شود و در واقع خلط صفرا را افزون می کند، این حرارت ایجاد شده، به تدریج در تمام عروق و منافذ بدن رسوب کرده اخلاط غلیظ و فاسد را سوزانده دفع می کند، روزه داری اگر با شرایط آن همراه باشد، بدن را پاکیزه و سبک می کند.

وی با اشاره به اینکه برخی روزه داران در انتخاب نوع تغذیه  در وعده سحری اشتباه می کنند ادامه داد: در وعده سحر عموما با عجله غذاهایی که سنگین و پخته و اغلب یا طبیعت سرد هستند استفاده می کنند؛ این اشتباه موجب سردرگمی  دستگاه گوارش و به هم ریختن نظم آن و بروز مشکلات هضم و جذب و دفع می شود.

اربابی با اشاره به ایجاد مشکلات گوارشی با عدم رعایت توصیه های تغذیه ای توضیح داد: وقتی بلافاصله پس از وعده سحری و با معده پر بخوابیم مشکلات گوارشی ایجاد می شود؛ این موضوع تقریبا روزه دار را در دهه اول ماه مبارک رمضان درگیر مشکلات گوارشی می کند و همین اتفاق پس از ماه مبارک و در شروع ماه شوال با تغییر نظم تغذیه ای جدید تا مدتی مشکلات گوارشی را به دنبال دارد.

متخصص طب سنتی تشریح کرد: بنابراین برای بهره مندی هر چه بیشتر از برکات این ماه بزرگ بهتر است نظم تغذیه ای خود را به هم نزنیم بلکه آن را تقویت و تنظیم کنیم.

وی عنوان کرد: توصیه ما برای وعده سحر استفاده از مواد غذایی مانند کره-عسل، ارده-شیره، تخم مرغ نیمرو ، حلوا ارده، آب عسل، انواع مغزها، جوانه ها، برگه ها، خشکبار خام، زیتون، خرما و برای جلوگیری از تشنه شدن در طول روز از تخم شربتی یا همان تخم ریحان استفاده شود.

متخصص طب سنتی افزود: متاسفانه  یکی از عادات غلط ما، خوردن شام پس از صرف افطاری است که به علّت سنگینی معده و عدم هضم غذا، اشتهای خوردن سحری را کاهش می دهد؛ بنابراین، خوردن افطار را به یک وعده محدود کنید و شام را حداکثر نیم ساعت بعد از افطار میل کنید.
 
آب ولرم و عسل شوینده معده در وعده افطار
وی تصریح کرد: با توجّه به حرارت زیادی که معده در پایان روزه هر روز پیدا می کند شروع افطار با آب سرد بسیار مضرّ و حتّی خطرناک است؛ در این حالت معده دچار انقباض شدید می شود که این امر، ضعف معده و بروز مشکلات مختلف گوارشی را در پی دارد.

اربابی اظهار کرد: بهترین راه از نظر طب سنتی برای باز کردن روزه آب ولرم است و این آب ولرم با عسل و مقدار کمی آبلیمو تازه همراه باشد بهتر است؛ طبق آن چه در روایات شریف آمده است؛ آب ولرم، اخلاطی که درطول روز در معده جمع شده اند را می شوید؛ همچنین در زمان افطار مصرف زلوبیا و بامیه را اصلا توصیه نمی کنیم چون هم سرخ شدنی است هم شکر بسیار بالایی دارد.

قبل از سحر و افطار و مابین افطار و سحر زمان های طلایی آب نوشیدن

وی تشریح کرد: جبران مایعات بدن در ماه مبارک رمضان علاوه بر رفع احساس تشنگی و کمک به تحمل روزه داری، نقش مهمی در سلامتی و کارکرد صحیح دستگاه های داخلی بدن دارد، با توجه به اینکه نوشیدن آب بلافاصله پس از غذا بسیار مضر است بهتر است آب عمده مورد نیاز بدن با معده خالی دریافت شود؛ برای این منظور سه زمان طلایی وجود دارد که شامل قبل از سحری، قبل از غذای افطاری و مابین افطار و سحر است. در این سه زمان می توان آب بسیار زیادی بدون نگرانی خورد به شرطی که خیلی سرد نباشد.
 
وی با باشاره به اینکه باید  از غذاهای سرخ کردنی و غذاهای بسیار چرب، شور، شیرین، تند و پرادویه پرهیز کرد ادامه داد: هلیم، کله پاچه و ماهی از جمله غذاهایی هستند که تشنگی را زیاد می کنند؛ مصرف ادویه، فلفل و سیر را در غذاهای این ماه و به ویژه سحر کاهش دهید؛ چای، قهوه و کاکائو هم به دلیل خاصیت ادرارآوری خود می توانند تشنگی را بیفزایند.

انتهای پیام/ط
  https://armanekerman.ir/vdchqmnzq23ni6d.tft2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین