تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۲۸
۰
plusresetminus
قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی ایران در بازدید از باغات پسته خسارت دیده رفسنجان که ناشی از سرمازدگی اخیر اتفاق افتاده است بودجه ای که دولت در ارتباط با بیمه کشاورزی در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته را حدود ۶ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.
۶۰۰۰ میلیارد تومان بودجه دولت برای خسارت دیدگان بخش کشاورزی
به گزارش راه آرمان؛ محمدابراهیم حسن نژاد روز پنجشنبه در بازدید از باغات پسته در بخش فردوس، بهرمان و اسماعیل آباد رفسنجان میزان خسارت وارده به درختان این منطقه را شدید و گسترده اعلام کرد و گفت: در برخی باغت به طور کامل محصول از بین رفته و در برخی از باغات هم بین ۳۰ تا ۹۰ درصد محصول دچار سرمازدگی شده و آسیب دیده است.
 
 
 
وی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد باغات کشاورزی پسته در استان کرمان بیمه کشاورزی هستند افزود: در صندوق بیمه کشاورزی هم با توجه به ارزیابی های باغ به باغ مطابق با بیمه نامه ای که کشاورزان دارند خسارت به کشاورزان پرداخت می شود.
 
 
 
حسن نژاد با اشاره به اینکه کل بودجه سهم دولت در ارتباط با بیمه کشاورزی در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ حدود ۶ هزار میلیارد تومان است و بخشی از این بودجه به خسارت های حوزه کشاورزی پسته تعلق دارد.
 
 
 
وی تصریح کرد: کشاورزانی که باغات خود را تحت پوشش بیمه قرار ندادند می توانند از کمک های دیگر دولت بهره مند شوند یکی از این راه ها پیشنهادی با عنوان ” باغدارکارت ” است که به جبران خسارت کشاورزان کمک می کند.
 
 
 
وی خاطرنشان کرد: همچنین به کسانی که باغات آن ها بیمه نیستند از طریق ستاد حوادث و جهاد کشاورزی کمک هایی ارائه می شود.
 
 
 
حسن نژاد تصریح کرد: همچنین در جلسه ای که با وزیر جهاد کشاورزی روز سه شنبه برگزار شد قرار شد که بانک ها در ارائه تسهیلات کشاورزی از هیچ کمکی دریغ نکنند و نیز در این رابطه سرمایه در گردش در اختیار باغداران خسارت دیده قرار گیرد و در مورد برق هم با وزارت نیرو صحبت خواهیم کرد که کمک های خود را به کشاورزان ارائه دهد تا در پرداخت قبوض برق با مشکلی مواجه نشوند.
 
 
 
مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی هم گفت: بحرانی که تحت عنوان سرمازدگی برای درختان پسته در کل کشور به وجود آمد در اواخر اسفند سال گذشته یعنی از ۲۷ و ۲۸ اسفند و نیز اوایل فروردین امسال بود.
 
 
 
حسین آهنی بیان کرد: این سرمازدگی در باغات کشاورزی پسته در ۲۰ استان کشور بروز کرد امّا اوج خسارت در باغات استان کرمان پدید آمد.
 
 
 
وی تصریح کرد: برای رفع بحران های اقلیمی معمولا با مخاطرات جوی نمی توان کنار آمد، امّا پیش بینی به موقع، مقابله و آمادگی به موقع و نیز بازتوانی از جمله پوشش بیمه ها، پرداخت تسهیلات بانکی و کمک های دولت به کشاورزان در کاهش خسارت ها موثر است.
 
 
 
 
 
تغییرات اقلیمی سال های اخیر، خسارت به بخش کشاورزی پسته را افزون کرده است
 
 
 
مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی هم در این بازدید گفت: سرمازدگی بهاره در استان کرمان به بسیاری از درختان آسیب جدی وارد کرده است و محصول پست هرا از بین برده است.
 
 
 
داراب حسنی اظهار کرد: تغییرات اقلیمی این خسارت ها را زیادتر و فراوان تر کرده ما سال قبل هم شاهد سرمازدگی درختان پسته بودیم.
 
 
 
وی تصریح کرد: بهتر است رقم هایی از پسته شناسایی و کشت شوند که نسبت به سرما مقاوم باشند همچنین تغذیه مناسب درختان و به باغی، آن ها را از سرمازدگی مصون می دارد و می تواند اثرات سرمازدگی را کاهش دهد.
 
 
 
حسنی خاطرنشان کرد: تصمیم داریم با اجرای طرح سرشاخه کاری در قسمت هایی از باغات کشاورزی را به صورت پایلوت اجرا کنیم که در این طرح رقم های تجاری در مناطقی که تنش سرمازدگی ایجاد می شود کشت می شود و هر کدام که نسبت به سرما مقاوم تر باشند به کشاورزان توصیه می کنیم کشت کنند.
 
 هزار هکتار از باغات پسته استان کرمان بیمه کشاورزی هستند
 
 
 
مدیر عامل جهاد کشاورزی استان کرمان هم در این بازدید با اشاره به وجود بیش از ۲۴۰ هزار هکتار باغ پسته در این استان گفت: بیش از ۸۰ هزار هکتار از این باغات تحت پوشش بیمه کشاورزی هستند که می توانند از طریق صندوق بیمه کشاورزی میزان خسارت وارده به درختان باغ را دریافت کنند.
 
 
 
محمد خیراندیش ادامه داد: برای بقیه کشاورزانی که باغات آن ها بیمه کشاورزی نیستند هم تمهیداتی در وزارت کشاورزی دیده شده و کشاورزانی که بیمه نیستند می توانند از طرح ” باغدارکارت ” استفاده کنند و مبلغی به عنوان جبرای خسارت دریافت کنند.
 
 
 
وی تصریح کرد: این ” باغدار کارت” به صورت یک پیشنهاد در وزارت جهاد کشاورزی مطرح شده و در صورت تعلق می گیرد فراهم کردن زیرساخت آن به کشاورزان اعلام می شود تا با مراجعه به جهاد کشاورزی محل زندگی خود و ثبت نام و صدور” باغدار کارت” کمکی دریافت کنند.
 
 
 
هزینه نگهداری هر هکتار باغ پسته ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است
 
 
 
احمد خانی رییس خانه کشاورز رفسنجان هم در این بازدید اظهار کرد: درآمد و اقتصاد مردم رفسنجان وابسته به کشاورزی پسته است.
 
وی افزود: حدود ۵ سال است که درختان این خطه دچار سرمازدگی می شود و از دولت توقع کمک به کشاورزان را داریم، هر هکتار باغ پسته نیاز به ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون جهت نگهداری دارد نگهداری باغات شامل ابیاری، هرس، اصلاع و تعمیرات باغ، کود دهی، کارگر و سم پاشی است.
 
 
 
 
 
خانی با بیان اینکه قبوض برق چاه موترهای کشاورزی ۲۰ برابر صادر شده است تصریح کرد: امسال امید داشتیم که حداقل ۳۰ درصد نسبت به سال های معمولی پسته داشته باشیم امّا با بروز سرمازدگی این محصول از بین رفت و به صفر رسیده و صدای ما را به مسئولان برسانید.
 
 
 
وی خاطرنشان کرد: حداقل هزار موتور چاه کشاورزی در رفسنجان وجود دارد که در طول سال نیاز به هزار میلیارد تومان هزینه جاری است تا آب ر ااز دل زمین استخراج و به باغات برسانند.
 
 
 
عباس حاج عبدالهی رییس جهاد کشاورزی رفسنجان هم در این بازدید گفت ۸۰ هزار هکتار باغ پسته در ان شهرستان ایجاد شده که حدود ۳۰ درصد یعنی ۱۸ هزار هکتار تحت پوشش بیمه کشاورزی هستند.
 
انتهای پیام/
 
 
https://armanekerman.ir/vdcezp8zfjh8w7i.b9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما