تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۳
۰
plusresetminus
یدالله موحد رییس کل دادگستری استان از پیگیری قضایی برای حل مشکل اشتغال 500 جوان شهربابکی خبرداد.
پیگیری قضایی برای حل مشکل اشتغال 500 جوان شهربابکی جواب داد
به گزارش "راه آرمان" پس از بازدید رییس کل دادگستری استان از کارگاه های راکد تبدیل سرباره های مس به کاتد در شهرستان شهربابک و ظرفیت بالقوه این کارگاه ها در راستای ایجاد زمینه اشتغال 500 جوان شهربابکی، موضوع به صورت ویژه در ستاد استانی اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در ابعاد حقوقی و قضایی مورد بررسی قرار گرفت.

یدالله موحد رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: جمعی از جوانان شهربابک، کارگاه های تبدیل سرباره های مس به کاتد را با اخذ مجوزهای لازم و ایجاد زیرساخت های مورد نیاز این فرایند راه اندازی کرده اند و سرمایه گذاری بزرگی نیز با استفاده از منابع مالی شخصی یا استفاده از تسهیلات بانکی  در این زمینه هزینه شده است.

یدالله موحد افزود: عدم تخصیص سهمیه سرباره های مس به این کارگاه ها مانع ایجاد اشتغال شده است که به منظور رفع این مشکل، این نشست مشترک با حضور مدیران صنعت مس کشور برگزار شده است.

وی با اشاره به این مطلب که سال جدید با تدبیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان سال "تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین" نامگذاری شده است، تاکید کرد: پس از فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی همه مدیران در تمامی سطوح برای تحقق این امر حکومتی تلاش می کنند تا در پایان سال کارنامه درخشانی از اجرای این فرمایش رهبری ارائه شود.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان با اشاره به برگزاری نشست مشترک با مدیران شرکت های دانش بنیان و تدوین حمایت های مورد انتظار در این حوزه، بیان کرد: استان کرمان در صنعت مس رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده است و مردم شریف استان کرمان انتظارات به حقی از این صنعت بزرگ کشور دارند.

موحد ادامه داد: با توجه به اکتشافات جدید در صنعت مس کرمان و افزایش منابع خدادادی در این صنعت، مردم انتظار دارند که تاثیر این موضوع را در رونق اقتصاد، اشتغال و توسعه عمرانی استان ببینند.

وی یادآور شد: یکی از مصادیق این موضوع، حمایت از صنایع کوچک وابسته به صنعت مس از جمله کارگاه های تبدیل سرباره های مس به کاتد و فعال کردن سرمایه گذاری های انجام شده در این حوزه است.

رییس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: براساس نظر مثبت مدیران صنعت مس کشور برای حل مشکلات جوانان فعال در این کارگاه ها، کارگروه تخصصی با حضور اتاق بازرگانی، صنابع، معادن و کشاورزی، صنعت و معدن، بازرسی و نماینده صنعت مس تشکیل شد تا اجرای این مصوبه را تا حصول نتیجه نهایی پیگیری کنند.

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران گفت: در سال "تولید، دانش بنیان و اشغال آفرین" به عنوان سربازان مقام معظم رهبری باید شبانه روز تلاش کنیم تا برگ زرینی در تاریخ توسعه اقتصادی و صنعتی استان رقم بزنیم.

علی رستمی با اشاره به این مطلب که استان کرمان خاستگاه صنعت مس است و قطعا توفیقات صنعت مس ایران از این استان است، گفت: مجرب ترین نیروهای این صنعت از این استان برخاسته اند که در حال مدیریت این صنعت هستند در حوزه مس بیش از 17 میلیارد تن ماده معدنی اکتشاف شده داریم و این رقم ما را به رتبه پنجم جهانی رسانده است و هدف گزاری انجام شده تا به رتبه اول در این حوزه دست یابیم.

وی با اشاره به اینکه در استان کرمان قریب 12 میلیارد تن مواد معدنی را داریم و بر این اساس دو سوم ماده معدنی اکتشاف شده در صنعت مس مربوط به استان کرمان است، ادامه داد: از چه از نظر موقعیت مواد معدنی رتبه پنجم دنیا را داریم  اما در حوزه تولید به تناسب اکتشافات انجام شده، اقدام نشده است و در حوزه تولید رتبه 19 دنیا را داریم.

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران بیان کرد: در مجموعه شرکت ملی مس ایران در سال گذشته 285 هزار تن تولید داشته ایم و برای رسیدن به رتبه پنجم دنیا در این زمینه، تولید باید به بیش از یک میلیون تن برسد.

رستمی با اشاره به اینکه برنامه 13 میلیارد یورویی سرمایه گذاری برای مجموعه مس ایران تدوین شده است، اظهارداشت: ماموریت داریم که این مبلغ را در مجموعه صنعت مس ایران سرمایه گذاری کنیم که دو سوم آن باید در استان کرمان انجام شود و برای تحقق این امر لوازمی نیاز است که بیش از 95 درصد آنها فراهم است.

وی یادآور شد: 28 هزار نفر در شرکت ملی مس ایران مشغول هستند که تمامی آنها نیروهای باکیفیت، تولید کننده، وفادار و متخصص هستند و بازار مس نیز در دنیا فراهم است و همچنین این شرکت سودآور است و در حوزه سرمایه گذاری به خوبی می تواند اقدام کند.

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران بیان کرد: اگر به رتبه 5 جهانی در حوزه تولید در صنعت مس دست یابیم، میزان صادرات کشور به 10 میلیارد دلار افزایش می یابد. 

رستمی با تاکید بر این مطلب که طرح های توسعه در اولویت قرار گرفته است تا موضوع اشتغال جوانان حل شود، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی به درستی تاکید کرده اند که معدن می تواند جایگزین نفت شود و در این رابطه معدنی، نگرانی های شبیه نفت و انرژی را نخواهد داشت و با این کار می توان تراز بازرگانی را به شدت بالا برده و صنایع پائین دستی مس را گسترش دهیم.

وی تاکید کرد: آماده هستیم با تمام توان در خدمت توسعه سرمایه گذاری استان باشیم.

شایان ذکر است در این جلسه در خصوص درخواست جمعی از شرکت داران و مجموعه های تولیدی واقع در گود غلامعلی شهربابک مقرر شد کارگروهی متشکل از نمایندگان شرکت ملی صنایع مس ایران (آقای مهندس اهرابی)، سازمان صمت، اتاق بازرگانی با محوریت سازمان صمت تشکیل گردد تا موجودی مواد سرباره مس به صورت عادلانه  و با تخصیص کمیته مذکور بین تمامی واحدها توزیع گردد و همچنین با توجه به اتمام موجودی مواد سرباره مس طی یکسال آینده و احتمال تعطیلی واحدهای تولیدی مذکور، طی انجام کار کارشناسی  و مطالعات فنی صنایع جایگزین با حمایت شرکت صنایع ملی مس ایران پیشنهاد گردد و سازمان بازرسی استان نیز بر روند اجرای مصوبات نظارت می نماید.

همچنین در رابطه با درخواست شرکت ملی صنایع مس ایران با موضوع تامین آب مورد نیاز معدن مس درالو مقرر شد شرکت ملی صنایع مس ایران نسبت به تامین ورق مورد نیاز خط انتقال آب طبق توافقات صورت گرفته تا ابتدای اردیبهشت ماه  1401 اقدام نموده و شرکت آب منطقه ای استان کرمان میز نسبت به تملک اراضی پشت سد حداکثر ظرف مدت سه ماه آینده اقدام  و نتیجه را به ستاد گزارش نمایند.

در این رابطه همچنین مصوب شد که شرکت آب منطقه ای استان از زمان تحویل ورق مورد نیاز خط انتقال آب ،حداکثر ظرف مدت 5 ماه نسبت به اتمام پروژه و تحویل آب به شرکت ملی صنایع مس ایران اقدام نمایند و نیز این شرکت با انجام کار کارشناسی و مطالعاتی در خصوص امکان اجرای پروژه، بررسی نمایند تا چنانچه امکان اجرا و عملیاتی نمودن این مصوبات فراهم نبوده پیشنهاد جایگزین را ظرف مدت 15 روز به ستاد ارائه نمایند و سازمان بازرسی بر اجرای این مصوبات نیز نظارت خواهد کرد.



انتهای پیام/ تاج الدینی https://armanekerman.ir/vdcd590fnyt0xf6.2a2y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما