کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی کرمان؛

رشد بالای ۶۰ درصدی خرید گندم مرغوب از جنوب کرمان

11 ارديبهشت 1401 ساعت 11:02

داریوش ماهری گفت: در سال گذشته میزان گندم خریداری شده استان ۵۴ هزار تن بوده است اما در سال جاری تا کنون ۷۳ هزار تن گندم خریداری شده است که نشان از رشد بالای ۶۰ درصدی دارد.


داریوش ماهری سر پرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان در گفتگو با "راه آرمان" در خصوص وضعیت غله استان عنوان کرد : در سال گذشته ۶  جلسه در خصوص آرد و نان برگزار کردیم که درصد اجرای مصوبات سال ۱۴۰۰ که امروز مورد پایش قرار گرفت نشان از رشد موفقیت در اجرای مصوبات می داد.

وی با بیان اینکه خروجی مصوبات ما گندمی بود که دست مردم رسیده و کمبودی مشاهده نشده است، گفت: خدا را شاکریم که وضعیت خرید گندم امسال هم رشد بالای ۶۰ درصدی داشته است .

ماهری تاکید کرد: در سال گذشته میزان گندم خریداری شده ما ۵۴ هزار تن بوده است و در سال جاری تا کنون ۷۳ هزار تن خرید گندم انجام شده است و نشان از رصد بالای ۶۰ درصدی خرید گندم دارد.

وی در خصوص خرید دیگر انواع غله در استان، ابراز کرد: ما در خرید دانه روغنی کلزا هم رشد ۳۰ درصدی خرید داشته ایم که از لحاظ کیفیت نسبت به سال گذشته بسیار مرغوبتر است.

وی با بیان اینکه محصول غله امسال مرغوب تر از سال گذشته است، گفت: در سال جاری هم گندم و هم دانه های روغنی و دیگر غله ها آفت سن زدگی  ندارد و  اینکه افت مفید و غیر مفید آن بسیار پاک هست.


سرپرست غله استان کرمان اذعان کرد: در مصوبات قبلی قرار بود برای نانوایان بارکدی درج شود که امروز نیز پیگیری این مصوبه در دستور کار قرار گرفت و دیگر مصوبه مخصوص نانوایان اضافه کردن افزوذنی هایی مانند کنجد و ... بر روی نان هم بحث شد که مقرر شده در یک جلسه اختصاصی با مسئولین بهداشت استان در این زمینه پیگیری شود.

ماهری به مقوله احتمالی قاچاق و انحراف از شبکه گندم، آرد و نان در استان نیز اشاره کرد و گفت: بیشتر اختلاف قیمت ها سبب ایجاد جذابیت برای سودجویان می شود و در حال حاضر در خصوص قیمت گندم ما با نرخ جهانی همگام هستیم که علت آن اقدام به موقع دولت بود که  سبب شد تا گندم از شبکه خرید و توزیع منحرف نشود.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۰ و ۵۵ دلار قیمت هر بشل گندم است و هر بشل گندم  ۲۵ و ۴ کیلوگرم است و قیمت داخلی ما نیز با دلار معمولی که در بازار وجود دارد  بین ۱۰ تا ۱۱ هزار و پانصد تومان است که قیمت جهانی مغایر با قیمت گندم داخلی نیست.

سرپرست اداره کل غله استان تاکید کرد: مشکل اصلی که در حال حاضر ایجاد شده است تفاوت قیمت نرخ آرد و نان است که علت تفاوت قیمت در عرضه یارانه هایی است که دولت بر هر تن آرد ۵۰۰ دلار لحاظ می کند که ۴۴۰ دلار آن سوبسید است و این باعث ایجاد انحراف می شود.

وی به تصمیمات کشوری ستاد آرد، نان و گندم کشور اشاره کرد و گفت: دولت پیشنهاداتی مبنی بر پرداخت یارانه آرد به نانوا به جای کارخانه های تولید آرد داده است که هنوز در شرف بررسی است.

داریوش ماهری در پایان با بیان اینکه تغییری در قیمت نان برای مردم ایجاد نمی شود، خاطر نشان کرد: ما انتظار داریم که هر چه سریعتر تغییرات قیمتی و یارانه ایی و حتی طرح های پیشنهادی که قطعا مردم در آن متضرر نمی شوند، صورت گیرد تا ما هم شاهد انحراف گندم،آرد و نان  از شبکه نباشیم.

انتهای پیام/ طهماسبی


کد مطلب: 126599

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/news/126599/رشد-بالای-۶۰-درصدی-خرید-گندم-مرغوب-جنوب-کرمان

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir