تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۳۱
۰
plusresetminus
حسین جلالی گفت: وضعیت اقتصادی کشور باید مدیریت شود و درد جراحی کمتر و هرچه زودتر به سلامت اقتصادی پایدار برسیم تا مردم از این سلامت اقتصادی منتفع شوند.
ساختار «اقتصادی» کشور به نفع مردم اصلاح شود/ درد جراحی اقتصادی باید کمتر شود
به گزارش راه آرمان؛ حجت‌الاسلام حسین جلالی امروز در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت تعادل بازار و گرانی‌های غیرمنتظره اظهار کرد: جنگ روسیه و اوکراین که تقریبا می‌توان گفت شبیه جنگ جهانی سوم است، معادلات اقتصادی دنیا را کاملا به هم ریخته است و از کشورهای غنی در حوزه کالاهای اساسی همچون گندم، نفت، گاز و انرژی‌ها اوکراین و روسیه هستند که با شروع جنگ قیمت‌های این کالاها در دنیا چندین برابر شده است.

وی ادامه داد: بنزین در آلمان ۲.۶ یورو معادل حدود ۹۰ هزار تومان شده و در آمریکا هم قیمت بنزین سه برابرشده که می‌رساند وضعیت گرانی‌ها جهانی‌ست و بسیاری از کشورها مرزهای خود را مسدود کردند و جلوی صادرات را گرفته‌اند و فقط واردات صورت می‌گیرد که بتوانند وضعیت بازار و موجودی خود را حفظ کنند.

حجت‌الاسلام جلالی بیان کرد: طرح اصلاح ساختار اقتصادی کشور که باید به ثبات اقتصادی و کاهش قیمت‌ها بینجامد، با این جنگ با مشکل مواجه شد و فضای اقتصادی کشورمان تحت تأثیر قرار گرفته است.

وی گرانی‌های اخیر در دنیا را در چند دهه اخیر بی‌سابقه دانست و تصریح کرد: در دنیا ایران معروف به ارزان‌ترین کشور از جهت همه منابع، از جمله مواد غذایی، اقامت هتل‌ها، حمل و نقل و…است، به همین جهت توریست‌ها ایران را برای مقصد گردشگری خود انتخاب می‌کنند و این مسأله ارزان‌بودن موجب می‌شود مهاجرت هم به کشور زیاد شود.

نماینده رفسنجان و انار در مجلس در ادامه به برخی قیمت‌ها در داخل و خارج از کشور اشاره و عنوان کرد: یک کیسه آرد در کشورمان به قیمت دولتی ۶۰ هزار تومان و آزاد ۱۴۰ هزار تومان است، همین کیسه را صادراتی در کشور عراق ۶۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند، اگر حتی یک کوله‌بر روزانه دو کیسه آرد از کشور خارج کند تفاوت قیمت بالایی می‌بینیم. حتی متأسفانه به‌دلیل ارزانی، آرد و نان آن را به دام‌ها می‌دهند.

وی با بیان اینکه مشکل زیرساخت اقتصادی ما باید حل می‌شد و اقتصاد بیمار کشورمان نیاز به جراحی دارد و این جراحی درد هم دارد، ادامه داد: برای اصلاح ساختار اقتصادی کشورمان آزادسازی قیمت بعضی اجناس همراه با یارانه و جبران هست ولی دردهایی ممکن است داشته باشد که این درد برای سلامت اقتصاد لازم است.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس ابراز کرد: زمانی که ماکارونی در کشور ما ۲۴ هزار تومان می‌شود در پاکستان و عراق ۱۰۰ هزار تومان است، پس اگر صادرات صورت گیرد به‌ صرفه است، یا پنیر در کشور ما ۲۰ هزار تومان و در کشور پاکستان ۵۰ هزار تومان است، برایشان به صرفه است که از کشور ما ببرند، یعنی ما باید یارانه به این کشورها بدهیم! بنابراین باید این موضوع اصلاح شود که نفع این کالاها به مردم خودمان برسد و دچار کمبود نشویم.

وی با ذکر این مطلب که اولین کار دولت آیت‌الله رئیسی این بود که انبارها را پر از کالا کند و ما باید ذخیره‌سازی کالا را بالا می‌بردیم، که انجام شده است، افزود: اما به منزله آن نیست که گران هم باشد. در کنار ذخیره‌سازی، قیمت‌ها هم باید مناسب باشد که این روند در حال انجام بود که متأسفانه معادلات اقتصادی با جنگ مذکور به هم ریخته است که امیدواریم مدیریت شود و درد جراحی کمتر و هرچه زودتر به سلامت اقتصادی پایدار برسیم.

نماینده مردم رفسنجان و انار متذکر شد: اگر قیمت‌ها اصلاح شود شاید نیاز به واردات گندم نداشته باشیم. با اصلاح قیمت‌ها سوءاستفاده‌ها کمتر می‌شود و با بهبود اقتصادی کشورمان با توجه به وفور نعمتی که هست، به یاری خدا به سلامت پایدار اقتصادی خواهیم رسید.

انتهای پیام/
https://armanekerman.ir/vdcgt39qyak9xu4.rpra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما