تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۳۹
۰
plusresetminus
علیرضا شکیبایی گفت: تصمیم گیری در مورد ارز ترجیحی باید همزمان با نرخ ارز آزاد باشد چون در هر دو رانت بزرگی نهفته است و تصمیم گیری در مورد یکی بدون توجه به دیگری دوباره نظام ارزی کشور را با چالش ومشکل مواجه می کند.
ارز ترجیحی پلی برای رسیدن به رانت/ دولت و مجلس نظام ارز آزاد و ترجیحی را با هم اصلاح کنند
علیرضا شکیبایی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان در گفتگو با راه آرمان عنوان کرد: در یک سال گذشته اشکالاتی که بر ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شد ه است سبب شد تا  مجلس و دولت برای اصلاح این سیستم  ورود پیدا کنندزیرا  از دید مجلس و دولت یک رانت را برای برخی افراد در جامعه ایجاد می کرد.

وی به مشکلاتی که ارز ترجیحی داشت، اشاره کرد و گفت: اولین علت این بود که  روز به روز تقاضا برای ارز ترجیحی با یک نرخ فزاینده ای در حال افزایش  بود به طوری که باعث شد تقاضا برای ارز ترجیحی بیش از ۱۳ میلیارد دلار در سال بشود و این برای دولت اصلا امکان پذیر نبود که امکان پرداخت وجود داشته باشد پس اولین مشکل این بود که دولت ناتوانی خودش را در تامین ارز ترجیحی را اعلام کرد.

و ی افزود:  نکته دوم این بود که کالاهایی که ارز ترجیحی دریافت می کردند بعضا به شکل قاچاق از کشور خارج می شدند کالاهایی مثل دارو، آرد، نان، معمولا قابل کنترل نبودند زیرا مرزهای ایران به شکلی است که به هیچ وجه قابل کنترل نیستند و باید با یک سیستم اقتصادی مدیریت شود ، با سیستم قهری و نظامی نمی توانیم مرزها را کنترل کنیم.

وی تاکید کرد: مسئله سوم آن رانتی است که به عنوان سود نصیب برخی از افراد می شود و  به شکل باد آورده ای نصیب تجار وارد کننده یا انبار کننده این کالا ها می شد.

شکیبایی اذعان کرد: بعضا نگرانی هم وجود داشت که ممکن است تولید کنندگانی که نهاده شان را به صورت ارز  ترجیحی دریافت می کنند، ترجیح  بدهند  که آن نهاد ها را به جای اینکه در خط تولید از آن استفاده نمایند، انبار کنند و به عبارت دیگر یک پدیده ی ضد تولیدی در حال رخ دادن بود.

وی با بیان اینکه  از طرفی کالاهای خریداری شده با ارز ترجیحی کالای اساسی بودند و نیاز اولیه مردم را به ویژه اقشار کم درامد جامعه را تامین می کردند، گفت: به خاطر وجود اقشار ضعیف جامعه ما باید این دغدغه  را  در مدیریت و کنترل ارز ترجیحی داشته باشیم بنابراین تصمیم گیری در مورد ارز ترجیحی باید همزمان با نرخ ارز آزاد باشد چون در هر دو رانت بزرگی نهفته است و تصمیم گیری در مورد یکی بدون توجه به دیگری دوباره نظام ارزی کشور را با چالش ومشکل مواجه می کند.


عضو هیئت علمی دانشگاه باهنر کرمان اذعان کرد: باید برای ایجاد یک نظام ارزی یک پارچه  در سراسر کشور تصمیم گیری شود، اینکه فقط یکی از نظامات ارزی و ارز ترجیحی را بخواهیم اصلاح کنیم بدون اینکه به ما بقی توجه کنیم قطعا راه به خطا خواهد رفت.

وی افزود: حالا و در شرایطی که فعلا دولت و مجلس ورود پیدا کردند برای حذف ارز ترجیحی حتما باید کپن یا کالا برگ برای کالای اساسی بین تمام و اکثریت مردم به دلیل بالا رفتن خط فقر توزیع شود تا نطام ارزی کشور در جایگاه خود قرار گیرد.

انتهای پیام/ طهماسبی https://armanekerman.ir/vdcgn39q7ak9xu4.rpra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین