تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۰۱
۰
plusresetminus
رییس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با بیان اینکه نرخ موالید در این شهرستان از ۱.۴ به ۱.۷ افزایش یافته که آمار امیدوارکننده ای است گفت: یکی از دغدغه های مهم دولت سیزدهم بالا رفتن میزان موالید و حفظ جمعیت جوان جامعه است.
موالید رفسنجان به ۱.۷ افزایش یافت
به گزارش راه آرمان؛ وحید محمدی شاهرخی روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت اظهار کرد: عدالت در سلامت موضوعی است که در حوزه بهداشت و درمان از تأکیدات مقام معظم رهبری است.
 
وی اظهار داشت: در تمام دنیا ثابت شده اگر نرخ موالید نزولی شود جامعه از نظر سلامت روحی و روانی، اقتصادی و اجتماعی متوجه زیان های جبران ناپذیر خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه هر خانواده باید حداقل دو فرزند داشته باشد تا تعادل جوانی جمعیت و تعادل نسبت ِافراد از نظر سنی( سنین کودکی، میانسالی و سالمندی) رعایت شود افزود: مهمترین موضوع در کشورها و نیز ایران حفظ این تعادل و پویایی بخشیدن به قشر جوان است.
 
محمدی شاهرخی با بیان اینکه در شهرستان رفسنجان از ۱.۴ به ۱.۷ رسیده است که این عدد باید به ۱.۲ برسد خاطرنشان کرد: قرارگاهی برای حفظ نرخ جمعیت جوان همزمان با کشور در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تشکیل شده و یکی از راه های موثر این قرارگاه تعامل بین نهادها برای تأمین جهیزیه زوج های بی بضاعت است تا هر چه زودتر تشکیل زندگی دهند تا نرخ موالید افزایش یابد.

افتتاح بیمارستان زنان رفسنجان تا دو سال دیگر

 
رییس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با اشاره به اینکه بیمارستان امام حسین(ع) ( بیمارستان زنان و زایمان ) ۶ سال پیش به صورت نیمه ساخته از خانواده خیر آقای حاج اصغر نظری خریداری شده و این پتانسیل خوبی است و درصدد هستیم تا ۲ سال آینده با ۱۱۲ تخت بیمارستانی تکمیل و به بهره برداری برسانیم.
وی با بیان اینکه خوشبختانه در سال گذشنه مرگ و میر مادر باردار در رفسنجان اتفاق نیفتاد گفت: ۶۰ سال است که مرکز آموزشی درمانی نیک نفس به حوزه زنان و زایمان خدمات ارائه می دهد ساختمان این مرکز فرسوده است.
محمدی شاهرخی بیان کرد: در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان یک بخش برای ارائه خدمات به زنان و زایمان در حال احداث است.
محمدی شاهرخی با اشاره به اینکه در حوزه اطفال توانستیم ۴ تخت آی سی یو را در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تهیه کنیم تصریح کرد: از اوایل اسفند سال گذشته مقاوم سازی بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) در حال انجام است و تا پایان سال روند مقاوم سازی به اتمام می رسد.
 

خارج شدن رشد جمعیت رفسنجان از سیر نزولی

 
علی رضا عرب علیدوستی رییس مرکز بهداشت رفسنجان هم در این جلسه بیان کرد: حفظ و ارتقاء حوزه جمعیت برای کشور امری حیاتی است.
 
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته نرخ رشد جمعیت به ۰.۸ رسیده و این ناشی از کاهش باروری و افزایش سالمندی است.

عرب علیدوستی گفت: خوشبختانه با گذشت ۶ سال رشد جمعیت رفسنجان از سیر نزولی خارج شده به طوری که در سال گذشته ۵۰۶ مورد موالید نسبت به سال ۹۹ افزایش یافته. است.
وی ادامه داد: در سال گذشته ما ۶ هزار و ۲۴۵ مورد زاد و ولد در این شهرستان داشتیم که این امار در سال ۹۹ حدود ۵ هزار و ۷۳۹ مورد بود.
عرب علیدوستی خاطرنشان کرد: راه های مختلفی را برای ایجاد انگیزه در بین زوجین در راستای افزایش نرخ موالید در دستور کار است، تمام زوجین تک فرزند در رفسنجان شناسایی شدند و آموزش ها و راهکارهای علمی لازم جهت بچه دار شدن به آن ها ارائه می شود.
 

تغییر سبک زندگی یکی از راه های ارتقاء سلامت جامعه است

 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان هم در این نشست اظهار کرد: در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بیش از هزار و ۶۰۰ برنامه در حوزه های مختلف اعم از بهداشتی، واکسیناسیون، روانشناسی، درمان و غیره اجرا می شود که از این تعداد ۵۵۸ برنامه در حوزه بهداشت اجرا می شود لذا ۹۰ درصد مشکلات بهداشتی با پیشگیری برطرف می شود
عباس اسماعیلی بیان کرد: برای ارتقا سلامت جسم و روان جامعه، جوانی و رشد جمعیت مورد توجه قرار گرفته است که در صورت کاهش رشد جمعیت، بسیاری از ابعاد زندگی تحت تأثیر قرار می گیرند از جمله اینکه دانشگاه ها رو به تعطیلی می روند.
وی با تأکید بر این موضوع که باید فرزندآوری را ترویج کرد ادامه داد: ۶ تا ۸ سال فرصت داریم که جمعیت را افزایش دهیم تا از این وضعیت خارج شویم.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از راه های ارتقاء سلامت خودمراقبتی و تغییر سبک زندگی است، انجام ورزش، تغذیه سالم و بدون غذاهای چرب و پر نمک، پرهیز از استرس و نیز خواب کافی می تواند به سالم زیستن منجر شود.
  
عکس از: بهرخ امیری
انتهای پیام/ https://armanekerman.ir/vdchq-nz-23ni6d.tft2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما