تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۴۵
۰
plusresetminus
به بهانه روز ارتباطات و روابط عمومی؛

روابط عمومی نقش شفاف سازی در بحران ها را اجرا می کند

روابط عمومی نقش شفاف سازی در بحران ها را اجرا می کند
 
به طور کلی هنگامی که بحران و حادثه  اتفاق می افتد، کاری جز هدایت، کنترل و جلوگیری از پیشروی حادثه نمی توان انجام داد و مهم ترین اقدامات در این زمان اتخاذ تصمیم های صحیح در کاهش خسارات است، برای اتخاذ تصمیمات صحیح، دسترسی به داده ها، اطلاعات، امکان پردازش و تحلیل آن ها ضرورت دارد.

عدم توجه به مقوله های پیش بینی و پیشگیری، برنامه ریزی و آموزش می تواند منجر به بروز حوادث جدیدی در جریان یک حادثه شود.

در این میان، روابط عمومی  با کار علمی و نگرش دقیق به تغییر و تحولات محیطی می توانند زمینه های بروز حوادث و عوامل شکل گیری آن را شناسایی نموده و ضمن اعلام هشدارهای لازم، و برانگیختن حس مسولیت در جامعه در پیشگیری از بروز آن همکاری کنند.

علاوه بر این، پس از وقوع یک حادثه یا بحران ، روابط عمومی می تواند با ایجاد ارتباط مناسب بین سازمان و مردم  
 و برقراری آرامش و جلوگیری از شایعات در جامعه نقش موثری در عادی سازی شرایط ایفا نمایند.

 روابط عمومی نباید در هنگام وقوع حوادث تنها به انجام نقش اطلاع دهی اکتفا کند بلکه در کنار آن باید نقش جمع آوری اطلاعات را نیز بر عهده گرفته و با ارائه گزارش دقیق و تجزیه و تحلیل داده ها در تصمیم سازی ها نقش فعال داشته باشد، برای حضور فعال روابط عمومی در حوادث  باید راهکارهایی از قبیل برگزاری دوره های آموزشی برای کارشناسان روابط عمومی، اصلاح ساختار و نظام روابط عمومی و استفاده از فناوری های نوین برای روابط عمومی مورد توجه قرارگیرد.
 
یکی از معضلات حال حاضر جامعه ، رویدادهای غیرمترقبه است.

 این رویدادها چه انسانها در ایجاد آن نقش داشته باشند و چه طبیعت آنها را ایجاد کند، خسارات و ضایعات گسترده ای را همراه دارد. 
 
نقشی که روابط عمومی به عنوان اطلاع یابی، اطلاع رسانی، مشاوره و امین مدیریت حوادث ایفا می کند، نه تنها باعث تسهیل وظایف اجرایی مدیریت حادثه خواهد شد ، بلکه این امکان را هم به وجود خواهد آورد تا حتی از پیامدهای ناگوار سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بالقوه بعدی نیز جلوگیری شود.
 
وجود چنین روابط عمومی در کنار دستگاه و تیم های عملیاتی امدادی، به توسعه پایدار کمک می کند. چرا که کار روابط عمومی در این رابطه قبل از وقوع هر حادثه شروع و تا مدت ها بعد از خاتمه عملیات امدادرسانی ادامه خواهد داشت.


نویسنده: محمد رسول جهانشاهی
سخنگو و مدیر ارتباطات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان


انتهای پیام/ د.طهماسبی
https://armanekerman.ir/vdcaiin6o49nuo1.k5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین