تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۱۸
۰
۱
plusresetminus
شهریار سیاری گفت: در مسائل امنیتی و دفاعی عشایر نقش راهبردی دارند اگر عشایر در برخی مکانها نباشند برا تامین امنیت آن مناطق باید هزینه زیادی صرف کنیم؛ اما عشایر بدون هزینه امنیت پایدار را ایجاد کردند.
عشایر بدون هزینه امنیت پایدار در کشور ایجاد کرده اند/ لزوم تولید علوفه متناسب با اقلیم برای حل مشکل عشایر
به گزارش راه آرمان صبح امروز سرهنگ شهریار سیاری مسئول سازمان بسیج جامعه عشایری استان کرمان در نشست خبری به مناسبت روز بسیج عشایر گفت: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۸ دیدار تاریخی عشایر با امام خمینی (ره) بود که بر همین اساس این روز به نام بسیج عشایر نامگذاری شده است.
 
وی ادامه داد: امروز عشایر در گام دوم انقلاب همچنان پیرو امامین انقلاب هستند و همواره حکایتهای زیادی از ایثارگری های عشایر را دیده ایم و اینها بهترین مدافعان ایران اسلامی هستند و شاهد این مدعا بیش از ۱۲۰۰ شهید استان کرمان از جامعه عشایر هستند و گل سرسبد همه این رشادتها سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی است که از جامعه عشایری بود.

سیاری توضیح داد: عشایر در هیچ‌ زمانی برای کشور تهدید نبوده و همواره فرصت و نعمت بوده اند در همه مقاطع و برای همه دولتها یار دولتها بوده و در همه عرصه ها حضور فعال و اثربخش داشتند.
 
مسئول سازمان بسیج جامعه عشایری استان کرمان ضمن برشمردن عرصه هایی که عشایر حضور موثر دارند تشریح کرد: در مسائل امنیتی و دفاعی عشایر نقش راهبردی دارند اگر عشایر در برخی مکانها نباشند برا تامین امنیت آن مناطق باید هزینه زیادی صرف کنیم؛ اما عشایر بدون هزینه امنیت پایدار را ایجاد کردند.
 
عشایر
حافظان واقعی آداب و رسوم و فرهنگ اصیلی ایرانی-اسلامی


وی ادامه داد: در زمینه های فرهنگی و اجتماعی عشایر حافظان واقعی آداب و رسوم و فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی هستند و آسیبهای اجتماعی در عشایر بخاطر سبک زندگی ایرانی اسلامی آنها به نسبت جوامع روستایی و شهری بسیار کمتر است.

شهریار سیاری با اشاره به چالشهای امنیت غذایی در جوامع امروزی گفت: عشایر در خصوص تامین امنیت غذایی کشور ما نقش پررنگی دارند و این قشر تولید کننده هایی با کمترین هزینه و بالاترین رانده مان برای کشور هستند.
 
لزوم بهره گیری از ظرفیت گردشگری عشایر

مسئول سازمان بسیج جامعه عشایری استان کرمان با تاکید بر ظرفیتهای فراوان جامعه عشایری عنوان کرد: ظرفیت گردشگری عشایری مغفول مانده است همچنین صنایع دستی این قشر باید از حالت سنتی خارج شود و دانش بنیان شوند تا با جذب توریست به ارز آوری هم منجر شود.
 
وی اظهار کرد: یکی از مشکلات جامعه عشایری خشکسالی است که طی سالهای اخیر ۸۰ درصد از مراتع استان خشک شده است و دامداری و معیشت عشایر را دچار آسیب کرده است؛ بنابراین در زمینه نهاده های دامی و علوفه باید کار جدی انجام شود تا مشکلات این قشر تا حدی برطرف شود و تولیدات کشور رونق گیرند.

سیاری با اشاره به فعالیت های بسیج برای حمایت از عشایر گفت: در زمینه تولید علوفه های متناسب با اقلیم بسیج عشایری
با همکاری بسیج کشاورزی و جهادکشاورزی در حال فعالیت است.
 
مسئول سازمان بسیج جامعه عشایری استان کرمان با برشمردن دیگر مشکلات جامعه عشایری اظهار کرد: وجود ۸۰۰۰ راه مواصلاتی در سطح استان که نیاز به تعمیر و بازسازی دارد و همچنین تعمیر سیلبندها در مسیر حرکت عشایر باید در اولویت قرار گیرد.
 
وی افزوذ: از دیگر مشکلات عشایر تامین آب شرب است که سپاه ثارالله استان کرمان با طرح های نهضت آبرسانی مرد میدان کارهایی موثری را انجام داده اما همه دستگاههای اجرایی باید پای کار بیایند زیرا تا وضعیت مطلوب فاصله داریم و تنها با نگاه جهادی و علمی مشکلات این قشر مرتفع می شود.

مطالبه ما حضور میدانی مسئولان برای حل مشکلات عشایر است

شهریار سیاری تاکید کرد: طبق مصوبه دولت ۱۸ دستگاه اجرایی و نهاد باید به جامعه عشایری خدمت رسانی کنند اما حضور برخی دستگاهها را کمتر می بینیم؛ مطالبه جدی ما از نهادهای متولی حضور میدانی و رفع مشکلات است همچنین از نمایندگان استان درخواست داریم از طریق فراکسیون کشاورزی و سایر دسترسی های خود مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری عشایر را پیگیری کنند.
 
مسئول سازمان بسیج جامعه عشایری استان کرمان با اشاره به آمادگی ظرفیت عظیم بسیج عشایر استان برای خدمات دهی به جامعه عشایری که از تاکیدات فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان نیز است گفت: سال گذشته خدمات مختلفی به عشایر
ارائه شد از جمله در موضوع خدمات اجتماعی ۱۱ مرحله کمک های مومنانه شامل ۱۱هزارر و ۶۷۲ بسته معیشتی، ۶۱۶۱ گوسفند ذبح شده، ۲۱۹۸ بسته لوازم التحریر و ۲۶۰ سری لوازم منزل و جهیزیه بین نیازمندان توزیع شد.
 
وی در ادامه عنوان کرد: در طرح شهید سلیمانی برای حمایت از افراد آسیب دیده از کرونا ۲۰۰ تیم حمایتی، نظارتی و مراقبتی در کنار کادر درمان خدمت رسانی کردند همچنین با حضور ۱۱۴۷ نفر در قالب گروههای جهادی ۳۹۷ پروژه عمرانی در مناطق عشایری اجرا شد و در راستای حفظ محیط زیست ۳۰۵۰ درخت کاشت شد.

سیاری بیان کرد: در موضوعات فرهنگی اجتماعی سال گذشته ۵۷ یادواره شهدا عشایری و همچنین  همایش سراسری وحدت سران طوایف سه استان سیستان و بلوچستان و کرمان و هرمزگان برگزار شد.
 
مسئول سازمان بسیج جامعه عشایری استان کرمان با اعلام اینکه ۲۹ اردیبهشت تا ۴ خردادماه هفته بسیج عشایر است گفت: برنامه های این هفته شامل برگزاری میز خدمت به همراه مدیران ادارات عشایری وشرکت های تعاونی در نمازجمعه مناطق عشایری، ارائه مشاوره حقوقی رایگان در محل نمازجمعه، اعزام گروههای جهادی دامپزشکی، توزیع کمک های مومنانه، اجرای برنامه های نذرخون، جشنواره پخت غذاهای سنتی عشایر، حضور تیم های پزشکی، اجرای پروژه های محرومیت زدایی و افتتاح پروژه های آبرسانی و دیدار با علما و سران طوایف اهل سنت است.

انتهای پیام/ https://armanekerman.ir/vdci3qaz5t1ar32.cbct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

نبی الله محمدی
بسیارعالی
آخرین عناوین