تاریخ انتشار :جمعه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۶:۳۶
۰
plusresetminus
بهنام شرفعلی پور گفت: اعزام خودرو اطفاء حریق در خارج از محدوده شهر منع قانونی دارد و ممکن است در زمانی که خودرو آتشنشانی در شهر نیست حادثه ای اتفاق بیفتد ، شهرداری وظیفه ندارد خارج از شهر و در روستا هایی که دهیاری و شورا دارند خدمات ارائه دهد.
عزام خودرو اطفاء حریق در خارج از محدوده شهر منع قانونی دارد
شرفعلی پور مسئول خدمات شهری شهرداری ارزوئیه در گفتگو با راه آرمان‌ در خصوص حریق یک واحد منزل مسکونی در علی آباد شمشیربر و عدم اعزام خودرو آتش نشانی به محل حادثه توضیح داد.

مسئول خدمات شهری شهرداری ارزوئیه در گفتگو با گفت: حیطه خدمات شهرداری به شهروندان مشخص است ، شهرداری به محدوده قانونی شهر و حومه شهر خدمات آتش نشانی ارائه می دهد ، حومه شهر بر اساس قانون حاشیه شهر و روستاهای حاشیه شهر هستند که فاقد شورا و دهیاری باشند. مسئولیت روستاهای دارای شورا و دهیاری با شورای همان روستا و دهیار و در مراتب بالاتر با بخشداری و شورای بخش و نهایتا فرمانداری و شورای شهرستان است و شهرداری در این هرم مسولیت قرار نمی‌گیرد. با اینحال شهرداری ارزوئیه در اتفاقات بسیاری به روستاهای مجاور اعزام شده و در آتش سوزیهای گسترده مزارع و غیره نیز همیشه پای ثابت اطفا حریق بوده است.

بهنام شرفعلی پور گفت: با توجه به اینکه زیر ۱۰ دقیقه باید خودرو آتشنشانی به محل حادثه برسد و زمان طلایی برای آتش سوزی منزل ۶ دقیقه است و با توجه به اینکه علی آباد تا مرکز شهرستان حدودا ۲۵ دقیقه فاصله است و اعزام خودروی آتش نشان موثر واقع نمی گردد و از طرفی اعزام خودرو آتش نشانی خارج از شهر منع قانونی دارد و ممکن است زمانی که از شهر خارج شود حادثه ای در شهر اتفاق بیفتد و مسوولیت اصلی دچار خلل گردد لذا مامور آتش نشان پاسخ تلفنی داده که حریق خارج از محدوده تحت مسوولیت ماست.

وی افزود: شهرداری وظیفه ندارد آتش را در خارج از شهر خاموش کند مگر در شرایط خاص و با دستور مقامات بالادست و اگر بدون دستور برود تخلف است و مامور متخلف باید قانونا پاسخگو باشد و مسوولیت کلیه عواقب احتمالی از جمله تصادف تصادم جرح و سوختگی ، فوت ، آسیب به ماشین آلات و...با شخص مامور خاطی خواهد بود و از طرفی اگر در این مدت در محدوده قانونی اتفاقی رخ دهد و بدلیل عدم حضور ماموران و ماشین آلات ضرری جانی یا مالی متوجه شهروندان شود مامور خاطی باید پاسخگوی این ضرر و زیان نیز باشد.

مسئول خدمات شهری شهرداری ارزوئیه با اظهار تاسف از این حادثه گفت: شورای بخش و شورای شهرستان وظیفه دارند با مراجع ذیصلاح مکاتبه کنند که خودرو اطفاء حریق به روستا ها تعلق بگیرد و شورای شهر در این خصوص مسولیت و اختیاری ندارد . شهرداری نمی تواند در روستا ها خدمات ارائه دهد مگر در مواقع ضروری ( آتش سوزیهای جنگل‌ها و مراتع و مزارع و کارخانجات ساختمان‌های بزرگ و...و آنهم با تشخیص و دستور عالی ترین مقام دولتی در آن محدوده قانونی (بخشدار در بخش ، فرماندار در شهرستان و استاندار در استان)

انتهای پیام/ جواد بختیاری زاده https://armanekerman.ir/vdcc0mqss2bqix8.ala2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما