تاریخ انتشار :شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۴۴
۰
plusresetminus
هماهنگ کننده پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان مطرح کرد؛

بیماران مرگ مغزی در رفسنجان و اهدای ۸۸ عضو

زهرا عظیمی گفت: از سال ۹۶ تا کنون بیماران مرگ مغزی در رفسنجان ۸۸ عضو حیاتی از جمله کلیه، کبد و قلب را به بیماران نیازمند اهدا کردند، آن ها چراغ خانه هایی را روشن کردند و رفتند.
بیماران مرگ مغزی در رفسنجان و اهدای ۸۸ عضو
به گزارش راه آرمان؛ زهرا عظیمی اظهار کرد: مرگ مغزی بر خلاف کما، مرگی حتمی است، یعنی شخصی که دچار مرگ مغزی می شود با وصل شدن به دستگاه اکسیژن و خون رسانی به سایر اعضا بعد از ۱۴ روز قلب ایست کرده و مرگ وی حتمی است امّا شخصی که به کما می رود ممکن است بعد از مدّتی به زندگی برگردد البته نه زندگی عادی بلکه زندگی نباتی.

هماهنگ کننده پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان افزود: یکی از مشکلات ما این است که مردم فرق بین مرگ مغزی و کما را به درستی درک نمی کنند و با اینکه به همراهان و خانواده مریض اعلام می کنیم که بیمار شما دچار مرگ مغزی شده فکر می کنند ممکن است بیمارشان به زندگی برگردد و در رضایت دادن به اهدای عضو تعلل می کنند.

عظیمی ادامه داد: در حالی که وقتی بیماری دچار مرگ مغزی می شود برای اینکه بتوانیم شخص و بیمار دیگری را به حیات برگردانیم فرد مرگ مغزی را به دستگاه وصل می کنیم و کادر درمان هر روز آزمایشاتی از وی انجام می دهند لذا با اینکه اجباری در دادن رضایت نامه نیست امّا عجله در این زمان ۱۴ روزه بسیار مهم و مفید است و پس از آن قلب ایست کرده و از کار میفتد.

وی افزود: اهدای عضو سعادتی است برای خانواده اهدا کننده؛ آن ها در سخت ترین شرایط بحرانی و از دست دادن عزیزشان بهترین تصمیم را می گیرند تا افراد دیگری را که با مرگ دست و پنجه نرم می کنند به حیات و زندگی برگردانند.

هماهنگ کننده پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با اشاره به اینکه یک فرد مرگ مغزی می تواند به ۸ نفر یکی از اعضای کلیه، کبد، قلب، ریه، روده و لوزالمعده را هدا کند تصریح کرد: همچنین یک فرد مرگ مغزی می تواند به یک تا ۵۳ نفر که دچار معلولیت هستند اعضایی مانند بافت و نسوج، قرنیه و غیره را اهدا کنند.

وی بیان کرد: از سال ۹۶ تا کنون ۲۶ مرگ مغزی در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) بستری شدند که با کسب رضایت از خانواده آن ها ۸۸ عضو شامل ۴۲ کلیه، ۳۸ کبد و ۸ قلب به بیماران نیازمند در کرمان و شیراز اهدا شد.

عظیمی گفت: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان طی بحران کرونا جزو ۴ دانشگاه برتر کشور از نظر اهدای عضو و رشد صعودی پیوند اعضا انتخاب شد.

وی ادامه داد: از بیمارانی که دچار مرگ مغزی می شوند باید تست پی سی ار گرفته شود تا مطمئن شویم ویروس کرونا در خون جریان نیافته و اعضای بدن را دچار آلودگی از نظر کرونا نکرده باشد.

عظیمی خاطرنشان کرد: لذا کار ما در بحران کرونا سخت بود امّا به همت تیم اهدای عضو و با همکاری معاونت درمان در کار ما خللی ایجاد نشد.

وی با بیان اینکه سال گذشته از ۸ بیمار مرگ مغزی در رفسنجان ۷ کبد و ۱۴ کلیه اهدا شد داشتیم تصریح کرد: فرهنگ اهدای عضو باید ترویج یابد تا بتوان افرادی را از مرگ حتمی نجات داد.

عظیمی گفت: افرادی هم که بخواهند در این کار خیر و خداپسندانه شرکت کنند می توانند کارت اهدای عضو را قبل از اینکه دچار حادثه ای بشوند دریافت کنند و در زمانی که احیاناً به مرگ مغزی گرفتار شدند کد ملی آن ها ثبت است و ما بهتر می توانیم در کنار رضایت قلبی بیمار مرگ مغزی، رضایت خانواده ها را جلب کنیم.

وی افزود: متقاضیان دریافت کارت اهدای عضو می توانند با این آدرس www.ehdacenter.ir و یا ارسال پیامک کد ملی به شماره ۳۴۳۲ ثبت نام خود را نهایی کنند.

عظیمی اظهار کرد: خانواده هایی که به اهدای عضو عزیز از دست رفته شان رضایت می دهند قابل ستایش هستند؛ بیماران مرگ مغزی با اهدای عضو درس انسانیت را می دهند.

انتهای پیام/ https://armanekerman.ir/vdcg7u9qqak9xz4.rpra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما