تاریخ انتشار :پنجشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۵۴
۰
plusresetminus
صحبتی گفت: وزارت بهداشت برای پیشگیری از ورود و گسترش بیماری در کشور به واحدهای بهداشتی آماده‌باش داده شده تا در صورت مشاهده موارد مشکوک، بررسی‌های خود را انجام دهند.
آماده باش وزارت بهداشت برای پیشگیری از ورود و گسترش آبله میمون/ واکسیناسیون آبله بیش از ۸۰ درصد از شیوع آبله میمون جلوگیری می کند
 سعید صحبتی در گفتگو با خبرنگار "راه آرمان " در رابطه با شیوع آبله میمونی گفت:آبله میمون یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که عمدتا در مناطق جنگل‌های بارانی استوایی آفریقای مرکزی و غربی رخ می‌دهد و گهگاه به مناطق دیگر نیز منتقل می‌شود. آبله میمون معمولاً از نظر بالینی با تب، بثورات و غدد لنفاویِ متورم ظاهر شده و ممکن است منجر به طیف وسیعی از عوارض پزشکی شود.

سخنگوی دانشگاه علوم ‌پزشکی کرمان بیان کرد:این ویروس که ابتدا در سال ۱۹۳۲ یافت و بررسی شد، با چند نام از جمله ویروس هرپس بی، ویروس مانکی بی، هرپس ویروس سیمیا و هرپس ویروس بی شناخته می‌شود. طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا، بی‌وی بسیار نادر است اما چنانچه فوری درمان نشود، می‌تواند به مرگ منجر شود.

وی تصریح کرد:ویروس آبله میمیون از انسان به انسان نیز از طریق تماس نزدیک با ترشحات تنفسی و یا ضایعات پوستی فرد مبتلا منتقل می‌شود و دوره نهفته آن تا حدود سه هفته است. البته میزان سرایت و انتقال آن به شدت آبله مرغان یا آبله‌ای که در گذشته شایع بود، نیست.

سخنگویی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاه به اینکه اقدامات صورت گرفته در جهت شناسایی موارد مشکوک آبله میمون و همچنین پیشگیری از شیوع آن در کشور، اظهار کرد: از ابتدای شناسایی اولین موارد ابتلاء به آبله میمونی در دنیا، وزارت بهداشت رصد این بیماری در جهان را با سرعت و دقت دنبال کرده است. با توجه به اینکه بیماری آبله میمونی در برخی از کشورهای دنیا دیده شده و تعداد موارد قطعی آن به ۲۰۰ نفر در جهان رسیده است، برای پیشگیری از ورود و گسترش بیماری در کشور به واحدهای بهداشتی آماده‌باش داده شده تا در صورت مشاهده موارد مشکوک، بررسی‌های خود را انجام دهند.


صحبتی با اشاره به اینکه تشخیص این بیماری در افراد توضیح داد: افتراقی بالینی که باید در نظر گرفته شود شامل سایر بیماری‌های راش مانند آبله مرغان، سرخک، عفونت‌های پوستی باکتریایی، گال، سیفلیس و آلرژی‌های مرتبط با دارو است. لنفادنوپاتی در مرحله پرودرومال بیماری می تواند یک ویژگی بالینی برای تشخیص آبله‌میمون از آبله مرغان یا آبله مرغان باشد.

وی در پایان گفت: طبق تحقیقات، واکسیناسیون علیه آبله می‌تواند حدود ۸۵ درصد در جلوگیری از آن مؤثر باشد. بنابراین؛ واکسیناسیون آبله‌ای که در دوران کودکی انجام شده احتمالاً منجر به بروز بیماری خفیف‌تری می‌شود. با این حال واکسن در دسترس برخی افراد نیست و هنوز هم درمانی وجود ندارد.

انتهای پیام/ط https://armanekerman.ir/vdcjhaev8uqe8vz.fsfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین