تاریخ انتشار :يکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۴۷
۰
plusresetminus
محمدرضا محبوب‌فر چهره با ادعای دسترسی به آمار مراکز درمانی و مددکاران اجتماعی، گفته است: «فقط در ۱۰ روز اخیر حدود پنج هزار نوزاد در سراسر کشور رهاشده‌اند!» اما براساس اخبار منتشر شده، علیه وی به جرم نشر اکاذیب بدون سند اعلام‌جرم شده است.
آمارسازی کذب «محبوب‌فر» این بار درباره زادوولد/ دادستانی اعلام جرم کرد
به گزارش  راه آرمان به نقل از دانا، محمدرضا محبوب‌فر چهره خبرساز این روزهای عرصه رسانه است که با ادعای دسترسی به آمار مراکز درمانی و مددکاران اجتماعی، گفته است: «فقط در ۱۰ روز اخیر حدود پنج هزار نوزاد در سراسر کشور رهاشده‌اند!»

این خط خبری از همان اول دارای ابهام اساسی بود؛ بر اساس ادعای محبوب فر یعنی بیش از ۱۶ درصد نوزادان متولدشده در کشور رها می‌شوند! این آمار سازی البته هدفی مشخص دارد.
با بررسی آمار مشخص می‌شود که در  سال ۱۴۰۰ تعداد یک میلیون و ۱۰۶ هزار و ۷۲ نفر متولد شده‌اند. درواقع یعنی اینکه روزانه ۳ هزار نفر متولد شده‌اند. حال اگر نرخ زادوولد را ثابت فرض کنیم، در ده روز ادعایی محبوب فر، یعنی ۳۰ هزار نفر متولد شده‌اند و رهاشدن ۵ هزارنفر از این بچه‌ها، یعنی آماری حدود ۱۶ درصد که اصلاً منطقی و علمی نیست.

البته محبوب‌فر ادعاهای عجیب‌تری نیز مطرح کرده بود؛ او گفته بود که روزانه بین دو هزار تا دو هزار و ۵۰۰ جنین و نوزاد سقط یا پس از تولد در خیابان رها می‌شوند! این ادعا درحالی است که هیچ مکانسیمی برای سنجش این ادعا وجود ندارد و اساسا طرح این ادعا یعنی تعداد زادوولد و سقط جنین حدودا برابر است!

حال براساس اخبار منتشر شده، علیه محبوب فر به جرم نشر اکاذیب بدون سند اعلام‌جرم شده است و وی سندی بابت ادعاهایش ارائه نکرده است.

البته این نخستین بارهم نیست که محبوب‌فر ادعاهای عجیب و غیرکارشناسی مطرح می‌کند. پیش از این نیز او به دلیل ارائه آمار غیرواقعی و معرفی خود به‌عنوان عضو ستاد کرونا موجب شده بود یک روزنامه توقیف شود.  گفتنی است روزنامه جهان صنعت به دلیل گفت‌وگو با شخصی که عضو ستاد کرونا معرفی‌شده بود و ادعای مهندسی‌شدن آمار کرونا توقیف شد. اما محمدرضا محبوب‌فر که سخنانش باعث توقیف روزنامه جهان صنعت شد، عنوان می‌کند که عضو ستاد مذکور نیست. همچنین یک منبع نزدیک به هیئت نظارت بر مطبوعات گفته بود: جعل در هویت رسمی منبع خبر و معرفی دروغین او به عنوان عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، اعلام آمار نجومی سیصد و بیست هزار کشته کرونا در ایران و سبقت گرفتن از رسانه‌های معاند در سلب اعتماد افکار عمومی از وزارت بهداشت به عنوان خط مقدم مقابله با کرونا، زیر سؤال بردن اقدامات کادر بهداشت در تشخیص و پیشگیری و مقابله با کرونا و ارائه اطلاعات کاملاً جعلی و خلاف واقع بدون مدرک و سند مهم‌ترین دلیل تصمیم به توقف روزنامه جهان صنعت است.
https://armanekerman.ir/vdcai0n6m49nuu1.k5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین