کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان:

استمرار سوگواره ملی تعزیه ده زیار تاکید استان کرمان است / هویت روستای ده زیار با برگزاری سوگواره های تعزیه به یک هویت دینی و مذهبی شهرت یافته است

8 خرداد 1401 ساعت 9:45

علیزاده گفت:اهالی خوب روستای ده زیار باید به این نکته توجه داشته باشند که هنر تعزیه جزئی از فرهنگ آیینی کشور ما است که برگزاری این سوگواره در روستای ده زیار، در ارتقای این هنر آیینی موثر است


به گزارش راه آرمان؛ محمدرضا علیزاده  مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در حاشیه برگزاری نهمین سوگواره ملی تعزیه ده زیار در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری یک رویداد ارزشمند ملی در روستای ده زیار اظهار داشت: در ایام برگزاری این سوگواره توفیقی نصیب من شد تا از نزدیک شاهد بخشی از اجراهای تعزیه این سوگواره باشم. 

وی با بیان اینکه چندین سال است که ایام ارتحال ملکوتی امام راحل (ره) اتفاق بسیار ارزشمندی در روستای ده زیار رخ داده که از چند جهت می‌توان به آن نگاه کرد گفت: برگزاری این سوگواره در راستای ترویج و اعتلای  هنر تعزیه که یکی از هنرهای بسیار مهمی آیینی، مذهبی و ملی ماست اهمیت ویژه‌ای دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با اشاره به اینکه این سوگواره سال‌ها است که روستا ده زیار و با همت عزیزانی که دل در گروه اهل‌بیت (ع) دارند، برگزار می‌شود افزود: با وجود مسائل و مشکلاتی که شیوع ویروس کرونا در دو سال قبل به وجود آورد باز هم شاهد برگزاری این سوگواره و اتفاقات خوبی در این رویداد بودیم. 

وی با بیان اینکه 9 سال است که سوگواره تعزیه با برنامه‌ریزی، تعامل و انسجام بسیار خوبی در روستای ده زیار برگزار می‌شود ‌که از این جنبه نیز جای تقدیر دارد ادامه داد: استمرار در برگزاری این سوگواره در تمامی این سال‌ها بسیار حائز اهمیت است. 

علیزاده با اشاره به اینکه نکته قابل تامل دیگر در برگزاری این سوگواره، برگزاری آن در روستای ده زیار است بیان کرد: روستا ده زیار نماد حدیث نبوی "إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی" است و در این روستا به هر دو جنبه این حدیث یعنی قرآن کتاب خدا و عترت و زنده نگه داشتن مراسم ائمه اطهار (ع) به ویژه حضرت سیدالشهدا (ع) در قالب هنر تعزیه توجه ویژه‌ای شده است.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای این نوع برنامه‌ها دارد به ویژه برگزاری آن در یک روستای کوچک، کار دشواری بوده و نیاز به هماهنگی دارد گفت: برگزاری این مراسم همت عالی و عنایت الهی را می‌طلبد که هر دو آن در وجود مردم روستای ده زیار و هیئت تعزیه خوانی حضرت ابوالفضل (ع) وجود دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با اشاره به اینکه اهالی خوب روستای ده زیار باید به این نکته توجه داشته باشند که هنر تعزیه جزئی از فرهنگ آیینی کشور ما است که برگزاری این سوگواره در روستای ده زیار، در ارتقای این هنر آیینی موثر است افزود: از سوی دیگر برگزاری این رویداد مهم ملی در روستای ده زیار تدریجاً باعث پیشرفت این روستا نیز خواهد شد.

وی با بیان اینکه برگزاری این قبیل رویدادها نیاز به یکسری امکانات و زیرساخت‌ها دارد گفت: فراهم کردن این زیرساخت‌ها به آینده روستای ده زیار کمک می‌کند و از سوی دیگر این ظرفیت و بستر را فراهم می‌کند تا این روستا میزبانی خوبی از این رویداد داشته باشد.

علیزاده با اشاره به اینکه در ایام برگزاری این رویداد ملی مردم زیادی نه تنها از بخش چترود که از اقصی نقاط استان و کشور در این روستا حضور پیدا می‌کنند بیان کرد: امسال هم گروه‌های مختلفی از دیگر استان‌ها در این سوگواره حضور دارند.

وی با بیان اینکه دهیاری این روستا و بخشداری چترود باید به این نکته واقف باشند که با برگزاری این سوگواره ملی، ظرفیت خوبی در این روستا ایجاد شده گفت: آنها هم به پویایی هر چه بیشتر اتفاقاتی که در این روستا رقم خورده، کمک کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با اشاره به اینکه با برگزاری هنر آیینی مدهبی تعزیه و فعالیت دینی و مدهبی هویت روستای ده زیار به یک روستای دینی و مدهبی تبدیل شده که بسیار ارزشمند است افزود: به تدریج جایگاه این روستا به سمتی می‌رود که قطب‌های تعزیه کشور نگاه ویژه‌ای به منطقه خواهند داشت.

وی با ابراز امیدواری از اینکه برگزاری این رویداد ارزشمند ملی استمرار داشته باشد بیان کرد: برگزاری این رویداد ملی در این روستا نتیجه همدلی و انسجام درون روستا است که جای تحسین دارد.

انتهای پیام/ط


کد مطلب: 127268

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/news/127268/استمرار-سوگواره-ملی-تعزیه-ده-زیار-تاکید-استان-کرمان-هویت-روستای-برگزاری-های-یک-دینی-مذهبی-شهرت-یافته

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir